2017-09-12, 00:28
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag är inte brandman men jag gissar att de har vinschar att lösa lyft med. Och om ubåten hade legat på botten vatenfylld så går det att dyka in i den om man verkligen vill. Man tar av flaskorna och håller de över sig när man passerar genom det smala röret. Så man hade kunnat leta igenom ubåten även på botten om man inte hade kunnat bärga den. Jag vet inte om det gjordes i detta fallet.
Min kommentar var ett inlägg i debatten om huruvida PM skulle kunnat få ut kroppen utan att stycka den. Jag hoppas att inte räddningspersonal tar till sådana metoder. Om de använder vinsch kan PM också gjort det. Att det inte fanns någon tvivlar jag på.
Citera
2017-09-12, 00:29
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på det inflytande pappan haft sedan 6 års ålder... vore det intressant att veta mer. T.ex. vilket yrke han hade?

Jag har alltid föreställt mig att han var yrkesmilitär... Någon som vet mer. Inget gräv, pappan är död. Yrke dock, gärna.

Läste att han var byggare/snickare och att han byggde barracker till de tyska soldaterna under WWII.
Han var mycket intresserad av det militära. Har dock glömt var jag läste det men det var en tidningsartikel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Tror han var arbetare av nåt slag?

Intressant, vilka olika bilder man kan skapa av en person man inte vet ett smack om.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sannolikt hade väl inte polisen låtit en enda ensam polis baxa upp kroppen själv ur u-båten..
Jo det blir någon form av ytbärgare med vinsch, man kanske paketerar kroppen i en väst med remmar och hissar upp - som man gör ur brunsschakt eller ur gruvhål.
Så hade PM också kunnat göra. Men han valde att stycka henne.
Citera
2017-09-12, 00:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nu när tom tysken som har en egen ubåt säger att det är omöjligt att få ut kroppen hel ur ubåten så får du väl ändå ta och ge dig skunken. Och dessutom är ju PM en riktig liten smurf ju. Det finns ju ingen chans att den lille klene PM skulle lyckas att få upp kroppen hel genom tornluckan.
Det spelar väl för fan ingen roll om det är en ubåtsägare som säger det, det gör väl inte resten av världens befolkning svagare i kroppen eller? Att en hel kropp rent geometriskt kommer ut råder det ingen tvekan om, är man bara inte efterbliven nog att knyta repet runt midjan eller något annat dumt så är måtten på KW inga problem. Det är vikten och vad man kan lyfta i ett rep som är det intressanta här och i den frågan har ingen ubåtsägare, bandymålvakt eller någon annan mer kunskap än någon annan.
Citera
2017-09-12, 00:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Min kommentar var ett inlägg i debatten om huruvida PM skulle kunnat få ut kroppen utan att stycka den. Jag hoppas att inte räddningspersonal tar till sådana metoder. Om de använder vinsch kan PM också gjort det. Att det inte fanns någon tvivlar jag på.
Det har inte framkommit någonting om någon vinsch. PM påstår att han har hissat upp kroppen hel genom tornluckan med ett rep fäst om anklarna. En omöjlig operation för den klene PM enligt min åsikt iaf.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-12 kl. 00:40.
Citera
2017-09-12, 00:32
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Jag är inte brandman men jag gissar att de har vinschar att lösa lyft med. Och om ubåten hade legat på botten vatenfylld så går det att dyka in i den om man verkligen vill. Man tar av flaskorna och håller de över sig när man passerar genom det smala röret. Så man hade kunnat leta igenom ubåten även på botten om man inte hade kunnat bärga den. Jag vet inte om det gjordes i detta fallet.

Man bärgade ubåten efter misslyckade försök att dyka in...
Citera
2017-09-12, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Bara för att vinkla det lite åt ett annat håll; hur hade polisen gjort om de hittat Kim ner i ubåten, hel? Eller om hon varit levande men svårt skadad, hur hade ambulanspersonal/räddningstjänst gjort? Och kom nu inte med att de är flera för det hjälper föga i det trånga röret.
Räddningstjänst hade snarare hivat ner grejer i ubåten för att stabilisera tillståndet där om det behövs. Sen är det väl inga större problem att hissa upp henne mha en sele och vinch.
Citera
2017-09-12, 00:34
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Intressant, vilka olika bilder man kan skapa av en person man inte vet ett smack om.
Haha jag håller med. Men det finns artiklar som går in på vem pappan var, tyvärr är det nu så många artiklar att det är svårt att hitta. Det handlade säkert om boken om Raket-Madsen och refererade därifrån.
Citera
2017-09-12, 00:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det spelar väl för fan ingen roll om det är en ubåtsägare som säger det, det gör väl inte resten av världens befolkning svagare i kroppen eller? Att en hel kropp rent geometriskt kommer ut råder det ingen tvekan om, är man bara inte efterbliven nog att knyta repet runt midjan eller något annat dumt så är måtten på KW inga problem. Det är vikten och vad man kan lyfta i ett rep som är det intressanta här och i den frågan har ingen ubåtsägare, bandymålvakt eller någon annan mer kunskap än någon annan.
Tysken påstår ju att han är både längre och kraftigare än PM och han kunde knappt rubba motsvarande vikt. Den lille klene PM hade säkert fullt besvär med att få upp torson. Och sen är också repet ett litet mysterium för det har inte framkommit var det har blivit av heller. Eller vilket slags rep som användes för den delen. Lyfhöjden genom tornluckan är ju 450 cm så det krävs ett ordentligt rep för att lyfta kroppen i ett stycke. Ska bli intressant när PM visar i praktiken hur han gjorde! PM kanske för första gången i sitt liv verkligen har uppfunnit nånting som går att använda.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-12 kl. 00:56.
Citera
2017-09-12, 00:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Det har inte framkommit någonting om någon vinsch. PM påstår att han har hissat upp kroppen hel genom tornluckan med ett rep fäst om anklarna. En omöjlig operation för dene klene PM enligt min åsikt iaf.
Som jag sagt tidigare som svar på det: han kan inte hissat upp henne med ett rep om anklarna eftersom han skurit av benen vid knäna.
Alltså behöver man inte överbevisa honom om att det inte går att hissa upp henne på det sättet.
Det enda man kan ifrågasätta och det gör man knappast: hissade han upp henne före han sågade itu henne?
Citera
2017-09-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Läste att han var byggare/snickare och att han byggde barracker till de tyska soldaterna under WWII.
Han var mycket intresserad av det militära. Har dock glömt var jag läste det men det var en tidningsartikel.

Stort tack. Det förklarar hans stora intresse av historia och krig. Samt tekniska framsteg som gjordes efter kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in