Citat:
Jag undrar vad som menas med "non-state hostile intelligence service". För det första kan man ifrågasätta "hostile" eftersom Wikileaks syfte är att att förmedla sanningen snarare än att motarbeta ett visst land. Jag skulle inte kalla Wikileaks "hostile" bara för att en del av den information de förmedlar ibland kan var till nackdel för exempelvis USA. Ska en nyhetsbyrå som till exempel TT betraktas som fientlig bara för att den information de förmedlar ibland ställer USA i dålig dager? Det finns inget fientligt syfte i Wikileaks annat än att avslöja maktmissbruk och korrumption och liknande, vilket är ungefär vad man hoppas att traditionell journalistik gör. Det är oroande att USA inte kan acceptera traditionell nyhetsförmedling i modern tappning. Och förutom alla de saker du nämner så mynnar de nu ut i att det i Intelligence Authorization Act för kommande räkenskapsår förs in detta avsnitt 623:
När detta är infört är det inte "bara" så att ledande figurer gör sådana uttalanden som de gjort i åratal, utan det blir hela deras organisationers plikt att behandla Wikileaks och dess "senior leadership" (inte bara Assange) enligt detta.
It is the sense of Congress that WikiLeaks and the senior leadership of WikiLeaks resemble a non-state hostile intelligence service often abetted by state actors and should be treated as such a service by the United States.Detta är den sista av de 623 punkterna, vilket kanske betyder att den är införd sist. Jag skulle gärna se att någon redde ut detta dokuments historia för att se hur det gick till när detta tillägg gjordes, men jag känner inte till att någon har gjort det.
När detta är infört är det inte "bara" så att ledande figurer gör sådana uttalanden som de gjort i åratal, utan det blir hela deras organisationers plikt att behandla Wikileaks och dess "senior leadership" (inte bara Assange) enligt detta.
Jag undrar om resten av världen ställer sig bakom karaktäriseringen av Wikileaks som "hostile intelligence service". Det enda man kan hålla med om är väl att Wikileaks inte vill låta sig kontrolleras av USA, och enligt USAs filosofi "You're either for us or against us" blir Wikileaks därmed en "fiende" ur amerikanskt perspektiv. Jag hoppas att resten av världen inte ställer upp på denna USAs attityd till Wikileaks, utan inser vikten av oberoende nyhetsförmedling, men det är kanske att hoppas för mycket.
Allt som USA inte kan kontrollera blir i deras ögon "hostile". Även Sverige, får man förmoda. Gud nåde oss om vi inte låter oss kontolleras av USA?
Senast redigerad av outoftheblue 2017-09-11 kl. 21:20.
Senast redigerad av outoftheblue 2017-09-11 kl. 21:20.