2017-09-11, 18:48
Medlem
Merwinnas avatar
Det här var kul (fortfarande samma källa, German Merlin). Om jag inte fattar alldeles fel, så skriver han att M till och med brukade åka och handla med Kraka, för att han inte ens hade råd med en bil på den tiden!

"Nein seine Sponsoren wollten kein Geld sehen - nur seinen Projkete unterstützen. (Meine Sponsoren wollten übrigens auch kein Geld sehen. Techniker sind kleine Jungs- und die großen Jungs mit dem Geld waren auch mal klein und verstehn zum Teil solche Träume) Peter macht sich nichts aus Geld. Er hat kaum Besitz. Er ist mit der Kraka zum einkaufen gefahren weil er nicht mal ein Auto hatte."
Citera
2017-09-11, 18:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att det var han som berättade för polisen att "det var den med det oranga handtaget jag såg M med".

Men om den inte matchar skadorna på KW, så är det vittnesmålet inte värt något. Är du med?

Citat:
Det här var en guldgruva ju, tack! Så här skriver han om att M tog med K på ett dyk överhuvudtaget. Han menar att det inte alls är nödvändigt att ta med en journalist ut för att h*n ska få rätta känslan, och att det bara blir svårare att fotografera i skymningen (stämmer) och att intervjua om man ska köra och ha motorljudet i öronen samtidigt. Utan man låter journalisten bara komma ner i ubåten vid kajen, det blir samma känsla. Han tror att dom åkte iväg för att uppleva solnedgången tillsammans!

"Auch ich hatte schon eine hübsche Journailistin an Bord. Wir haben nicht mal die Pier für das Interview verlassen. Braucht man nicht - im Uboot macht es für das feeling keinen Unterschied ob man auf See ist oder im Hafen - das ist ein geschlossener Metallbehälter. Fotoshootings macht man auch nicht bei Dämmerung. Im Gegenteil auf See nervt der Diesel und stört das Interview. Die wollten meiner Meinung nach zusammen den Sonnenuntergang auf See erleben. Aber es gibt vermutlich eine spontane Komponente - einige Sachen passen nicht wirklich zusammen."

Jag förstår att du gillar tanken på att de skulle ut och uppleva solnedgången tillsammans, men bortsett från vad tysken påstår så får man inte samma effekt av att gå ner och titta runt i en hemmabyggde ubåt som att åka i den. Om man ska skriva en artikel om den.

Det är väldigt märkligt att du påstår dig ha varit skribent. Det är oprofessionellt att inte skaffa sig en egen åsikt om det man ska skriva om.
Citera
2017-09-11, 18:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Här är en text från en tysk ingenjör som varit på PMs ubåt o vet mycket om den.

"Jag vet att Nautilus ganska bra och båda båtarna luckorna fungerar på samma sätt. I min båt över 90 kg tung och stöder därför våren. I Nautilus finns motvikter. [...]
Det kan inte vara den sidan du tagit översättningen ifrån, där finns inget om några 90 kg varken på tyska eller efter Googleöversättning till svenska.

Om översättningen är någorlunda rätt så vet vi att han har fel i sak. Båda luckorna har inte motvikter för den på fördäck har det åtminstone inte.

Citat:
Ursprungligen postat av pita55
https://www.allmystery.de/themen/km130185-230

Detta är en länk till sidan jag brukar läsa...där finns den tyske ingenjören som känner PM o hans ubåt.
Men för Farao, vem av dem? Det är ju ett forum med massvis med deltagare, varför säger du inte vem av dem du menar?

Citat:
Idi Amins son skriver på Kims Facebook om hur hon (enligt honom själv) fattat saker fel och svärtar ner hans fars minne. Angående Kim Jong-Un så fick hon med mycket kritik under radarn s.a.s.. Det var inte ett hyllningsreportage om regimen hon skrev efter att ha varit i Nordkorea. Men du får söka upp den artikeln själv.
Du menar inlägg av Hussein Lumumba Amin den 4 maj i år kl. 03:05. Jag tycker inte han verkar det minsta upprörd utan ville bara i all vänlighet korrigera ett mindre faktafel. Han har nog hört och läst om sin far tusen gånger tidigare. Söner skrev du för övrigt i plural så vilka fler var det du tänkte på? Minnet av Idi Amin är så svart det kan bli på alla sätt och det med all rätt, hennes lilla artikel gör varken till eller från.

Jag väntar fortfarande på vad Kim Jong-Un sagt om KW.

Jag antar att i ditt skeva sinne så är väl både Idi Amin och Kim Jong-Un bara missförstådda genier.

Citat:
Det här var en guldgruva ju, tack! Så här skriver han om att M tog med K på ett dyk överhuvudtaget. Han menar att det inte alls är nödvändigt att ta med en journalist ut för att h*n ska få rätta känslan, och att det bara blir svårare att fotografera när det redan är mörkt (stämmer) och att intervjua om man ska köra och ha motorljudet i öronen samtidigt. Utan man låter journalisten bara komma ner i ubåten vid kajen, det blir samma känsla. Han tr or att dom åkte iväg för att uppleva solnedgången tillsammans!

"Auch ich hatte schon eine hübsche Journailistin an Bord. Wir haben nicht mal die Pier für das Interview verlassen. Braucht man nicht - im Uboot macht es für das feeling keinen Unterschied ob man auf See ist oder im Hafen - das ist ein geschlossener Metallbehälter. Fotoshootings macht man auch nicht bei Dämmerung. Im Gegenteil auf See nervt der Diesel und stört das Interview. Die wollten meiner Meinung nach zusammen den Sonnenuntergang auf See erleben. Aber es gibt vermutlich eine spontane Komponente - einige Sachen passen nicht wirklich zusammen."
Ja för det vore ju jättekonstigt om en journalist skulle vilja följa med på ubåten för reportagets skull. Vet du vad, ta en hel djävla näve sådana här din förbannade idiot:

Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Tror samma, killen tog med sig sågen, röret och ett spänne. Tillsammans med en vithaj och två krokodiler styckade och sänkte dom KW när hon begravts från Ubåten
Ja precis, med Merwinas skruvade "logik" så måste det ha varit något sådant.
Citera
2017-09-11, 18:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Men om den inte matchar skadorna på KW, så är det vittnesmålet inte värt något. Är du med?

Jag förstår att du gillar tanken på att de skulle ut och uppleva solnedgången tillsammans, men bortsett från vad tysken påstår så får man inte samma effekt av att gå ner och titta runt i en hemmabyggde ubåt som att åka i den. Om man ska skriva en artikel om den.

Det är väldigt märkligt att du påstår dig ha varit skribent. Det är oprofessionellt att inte skaffa sig en egen åsikt om det man ska skriva om.

Jag ÄR skribent (delvis), men det har inte med det här att göra. Jo, jag hade nog också velat vara med på en riktig tur under vattnet, för att riktigt kunna beskriva upplevelsen med alla sinnen. Men det kan stämma som denne man säger, som trots allt är väldigt insatt i just ubåtar - och det är ju inte jag (eller du, vad jag förstår).
Citera
2017-09-11, 18:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Enligt Merwina är det tydligen standard att skribenter djupdyker i privatlivet för dem de ska intervjua för att se så det inte är en styckmördare men att följa med på en ubåt när man gör reportage om ubåtsbyggaren är tydligen inte normalt. Ibland fattar man inte hur fan en del folk tänker.
Citera
2017-09-11, 19:01
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Har ni redan pratat om att GW säger hon styckades för att överhuvudtaget få upp henne genom tornet som jag läste nånstans?
Citera
2017-09-11, 19:02
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.allmystery.de/fcgi/?m=mposts&user=183874

Här är länk till samtliga den tyske ingenjörens inlägg i fallet. Han som säger att han känner M och har arbetat med honom. Och varför skulle han ljuga. Det här kommer att ta hela kvällen!
Citera
2017-09-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Enligt Merwina är det tydligen standard att skribenter djupdyker i privatlivet för dem de ska intervjua för att se så det inte är en styckmördare men att följa med på en ubåt när man gör reportage om ubåtsbyggaren är tydligen inte normalt. Ibland fattar man inte hur fan en del folk tänker.
Jag försöker se det positivt när jag inte förstår hur idioter tänker,för om jag förstår dom är jag en idiot själv 😈 Tänkvärt eller hur.
Citera
2017-09-11, 19:11
Medlem
Merwinnas avatar
Det här var intressant. Den här mannen kände alltså M personligen i flera år. Insinuerar han att M (och K) rökte på..? Samt testade olika saker... inom sex..? Det verkar inte bättre:

"Ich fang mal ganz vorne an:
Ausgangslage:
Alfa Mann trifft Alfa Frau.
Das mit dem Interview hatten sie tagsüber schon erledigt.
Sie verabreden eine Abendliche Spazierfahrt zum ausklang.
Es gibt da so einen Song "Smoking funny things, trying different things.."
Citera
2017-09-11, 19:14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag ÄR skribent (delvis), men det har inte med det här att göra. Jo, jag hade nog också velat vara med på en riktig tur under vattnet, för att riktigt kunna beskriva upplevelsen med alla sinnen. Men det kan stämma som denne man säger, som trots allt är väldigt insatt i just ubåtar - och det är ju inte jag (eller du, vad jag förstår).

Tysken kan vara hur insatt som helst i ubåtar, men han har uppenbarligen inte en suck angående vad en journalist behöver veta för att skriva en bra artikel. Vilket du uppenbarligen faktiskt håller med mig om - skönt! (Har ju uppfattat dig som relativt vettig, innan genomklappningen i denna tråd.)

Och sågen - hängde du med där? Om skadorna på KW inte matchar, så kan stöld av en PMs fogsvans inte användas som bevis mot honom.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Ja.

Citat:
Det här var intressant. Den här mannen kände alltså M personligen i flera år. Insinuerar han att M (och K) rökte på..? Samt testade olika saker... inom sex..? Det verkar inte bättre:

"Ich fang mal ganz vorne an:
Ausgangslage:
Alfa Mann trifft Alfa Frau.
Das mit dem Interview hatten sie tagsüber schon erledigt.
Sie verabreden eine Abendliche Spazierfahrt zum ausklang.
Es gibt da so einen Song "Smoking funny things, trying different things.."

Nej, sluta! Du kan inte se det som ett bevis att en tysk föreställer sig att intervjun var klar och de skulle ut och röka på och ha sex! Nein, nein, nein!!! Skärp dig nu!!!
Senast redigerad av Vekruset 2017-09-11 kl. 19:18.
Citera
2017-09-11, 19:16
Medlem
Merwinnas avatar
Här skriver han om luckorna, det får ubåtskunniga ta ställning till. Han skriver i alla fall att det finns motvikter på Nautilus' luckor men inga fjädrar:

Ich kenne die Nautilus ganz gut und bei beiden Booten funktionieren die Luken ähnlich. Bei meinen Boot sind die über 90 Kg schwer und deshalb Feder unterstützt. Bei der Nautilus sind es Kontergewichte. Sobald die Luke der Nautilus weiter als einen bestimmten Winkel gehoben wird (also vom Einstieg weg ) ist die selbstsperrend durch ihr Eigengewicht in die andere Richtung. Man muss die dann weder festhalten, noch sichern. Bei beiden Booten öffnen die Luken in Schiffslängsrichtung damit sie nicht durch Seegang irrtümlich zuschlagen können. Querschiffs liegende Luken müsste man sichern. Die Schiffseigenbewegung in Schiffslängsrichtung ist bei einem Uboot minimal. Die Welle eines Dampfers geht einfach drüber hinweg - es wir kaum angehoben. Querschiffs können Uboote insbesondere wenn sie treiben schon deutlich im Seegang rollen. Es wäre möglich das Sie sich an der Luke hochgezogen hat und sie dabei über den Kniepunkt gezogen hat- aber sehr unwahrscheinlich- man zieht am Handrad - die Luke beginnt sich zu bewegen und man oder Frau hört auf zu ziehen - oder macht das bewusst um die Luke zu schliessen. Offenhalten muss er die Luke nicht- es sei den sie war defekt. Das läßt sich aber leicht feststellen. Ist aber bei einem Boot das gerade erst überholt wurde wenig wahrscheinlich.
Eines ist aber auch klar wenn am ein Luke Über die 90 Grad in Richtung Einstieg bewegt und dann losläßt kann die einen niederschlagen, Bewusstlos schlagen oder in schlimmsten Fall den Schädel einhauen.

Bei einer Feder belasteten Luke kann man das einstellen. Bei mir sind 45 Grad eingestellt. Dann ist sie in der Schwebe und geht weder auf noch zu. Tickt man sie aber von oben nur an - knallt sie zu - tickt man sie von unten an springt sie auf. Beides recht brachial - wenn man sie nicht festhält. Bei einer Luke ohne Feder oder Kontergewichte must man das halbe Lukengewicht aufstemmen bevor sie öffnet und Du must sie über 90 Grad aufstemmen bevor sie sich durch Schwerkraft selbst sichert. Deswegen bau man die so nicht. Ich kenne den Winkel der Turmluke der Nautilus nicht- ab dem sie selbstsichernd war. Eine Leiche würde man durch Hilfsmittel die man am Turmoberrand anschlägt vermutlich bei der Nautilus dort am Turm leichter rausbekommen. Die vordere Decksluke ist zwar niedriger - aber da kann man nirgends Hilfsmittel anschlagen. Du darfst nicht vergessen Du must den Körper ja zu über 50 % aus der Luke zerren bevor er nicht mehr zurücksackt. Wie gesagt nach unsern Erfahrungen schliesse ich aus das er da ohne Hilfsmittel geschafft hat. Bei meinen Boot ist das einfacher- hat einen Hilfkran an der Turmluke um Verletzte, Pressluftflaschne und Batterien aus dem Boot zu bekommen. Und eine Taucherausstiegsluke nach unten. Die hat die Nautilus allerdings auch nicht. Der einfachste Weg wäre bei der Nautilus der Leiche Arme und Beine abzuschneiden und den Torso mit Kopf durch die vordere Decksluke mit einem Strick um den Hals rauszuziehen.. Brrrr.. da alles braucht Zeit und während der Zeit würde man das boot treiben lassen.
Citera
2017-09-11, 19:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tysken kan vara hur insatt som helst i ubåtar, men han har uppenbarligen inte en suck angående vad en journalist behöver veta för att skriva en bra artikel. Vilket du uppenbarligen faktiskt håller med mig om - skönt! (Har ju uppfattat dig som relativt vettig, innan genomklappningen i denna tråd.)

Och sågen - hängde du med där? Om skadorna på KW inte matchar, så kan stöld av en PMs fogsvans inte användas som bevis mot honom.

Jo, jag hade velat hänga med under vattnet och notera vad man såg genom fönstren (fiskar, skräp, sjögräs, bottnen kanske), hur det kändes när man visste att man var under vattnet, hur det kändes att glida fram ljudlöst... Det knarrar i skrovet kanske? Man hör motorljuden? Man stöter mot något, mjukt? Undervattensvärlden, hur det känns att stranda på bottnen och vara i en annan värld. Jag skulle ha kunnat göra något av det reportaget!

Nä, men den som stal sågen kunde ju hoppas att det inte skulle gå att avgöra om det var just den sågen som använts, när kroppen hittades efter X antal dagar i havet eller på stranden, med krabbor, fiskar, förruttnelsebakterier...
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-11 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in