Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det var ju det som diskuterades någon sida bak, om luckan kunde ha fallit igen för att båten lutade så mycket.
Vad är det som är så djävla svårt att fatta? Ubåten har inte den lutningen i ytläge som den kan ha just då den kommer upp till ytan. Man kastar sig inte upp och öppnar luckan innan man blåst färdigt tankarna och intagit normalt ytläge.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast vem som helst kan få ett psykbryt och göra ETT misstag i sitt liv. Kanske till och med du?
Ja just det, alla borde få stycka åtminstone en människa utan att få skit för det. Det är ju sånt som händer…
Citat:
Ursprungligen postat av
Grumpyoldfart
Du får nog ta och tänka om här, t.o.m algerna som växer på skrovet vittnar om att den brukar ligga lågt i röven, det framgår på bild nedan, så båten har en lutning bakåt redan i normalt ytläge. Om Madsen då säger att den är lägre i aktern så är den kraftigt lägre än den normalt brukar vara, den där luckan är rena råttfällan.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/08/14/11/433782D400000578-4788236-The_UC3_Nautilus_was_raised_from_the_bottom_of_Cop enhagen_harbou-a-12_15027 07718439.jpg
Är du algblind? Den har ju legat jättejämnt och fint det mesta av tiden om man går på var det vuxit alger. Det är fan max ett par graders lutning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grumpyoldfart
Nu griper du efter halmstrån, det finns inga uppgifter om någon motvikt, det finns inga skäl att anta att sådan finns. Nu börjar du bli direkt löjlig, förväntar mig bättre från dig skunken!
Jag ifrågasatte för några dagar sedan existensen av motvikt, du kan söka på mina inlägg och ordet motvikt om du inte tror mig men jag gav med mig efter att någon som varit med på bygget sa att det fanns en sådan på tornluckan.
Tillägg: Här är inlägget av cellplast med citat från någon ubåtsbyggare som säger att den försågs med motvikt vid renoveringen:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Googlar man på text från citatet så blir det en träff från Facebook men det verkar som att den gruppen har upphört, klickar man så står det bara
"Den begärda sidan kan inte visas just nu. Den kan vara tillfälligt inaktiverad, länken du klickat på kan vara skadad eller ha slutat gälla, eller så har du inte behörighet att visa den här sidan."
Man ser i alla fall i Googleträffens sammanfattning att texten cellplast citerade verkligen har funnits där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Max3x
Standardkonstruktionen på dessa ubåtsluckor är med fjäder. Det är detta som PM uttalar sig om, frågan var om det finns något som hindrar luckan att slå igen. Att luckan skulle vara balanserad med en motvikt är det folk i tråden som trott. Funktionen på dessa två olika lösningar kan nog vara ungefär densamma. Att en motvikt inte är en fjäder är väl ganska självklart...

Som sagt, fjäder och motvikt är inte samma sak, det var det jag sa och det var 100 % korrekt. Du menade ju att PM:s uttalande om fjäder motsade existensen av motvikt men det gör det alltså inte. Det är väl inget att tjafsa om, fjäder och motvikt, två olika saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Alltså, jag hänger inte med i era beräkningar, men jag är helt säker på att M behärskade detta på sina fem fingrar, liksom naturligtvis sin ubåt i minsta detalj. Det är ju han som har konstruerat den. Och även om M ljuger, så skulle han inte ha hittat på en historia som inte var fysiskt/tekniskt möjlig. Han hade ju mycket tid att hitta på någon mer plausibel historia i så fall, menar jag.
Han är ju tvungen att hitta på något, om han inte kommer på något plausibelt får han väl ta något icke plausibelt.