2017-09-11, 09:59
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ditt syfte med klossarna är retoriskt varvid du förväntar dig nån form av tillfredställelse. Jag har presenterat flera observationer från verkligheten på felaktigheter i den heliocentriska modellen gällande förmörkelse, som du väljer att ignorera med hänvisning till dina klossar. Dessa klossar verkar mycket användarbara, jag föreslår att du alltid bär dem med dig.

Nej, det är inte det minsta retoriskt. Det är ett enkelt experiment som inte kräver särskilt mycket material och som vem som helst kan utföra. Experimentet kommer att antingen bekräfta eller avfärda metoderna som trådens deltagare har använt och hänvisat till för att räkna ut jordens respektive månens skugga på varandra. Att du vägrar utföra experimentet visar tydligt att du faktiskt inte vill lära dig något nytt samt att du inte vågar konfrontera det faktum att du har haft fel hela tiden. För du vet vad svaret blir.

Så låt höra. Vad händer om du placerar din lilla klossen bakom den stora och lyser på de med ficklampan? Det är en enkel fråga, bara att svara.
Citera
2017-09-11, 10:25
Medlem
Zwoop77s avatar
Kan ni sluta tjafsa om solförmörkelser och heliocentriska modeller? Ni har hållit på i över en vecka nu. Urtråkigt. Jag vill diskutera den enorma muren som skyddar oss från att ramla av och alla miljoner soldater som skyddar den. Och som ingen har sett eller har bilder på. Jag vill se bilder på kanten också. Varför har inge fotat denna kant? Och jag vill fortfarande veta om det bara är jorden som är platt? Eller är månen och solen och alla planeter också platta?
Citera
2017-09-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Min modell är skalenlig, oavsett Vad du tror.

Håller du med om att jordens konformade skugga blir längre än månens konformade skugga?
Din modell speglar inte vad som verkligen skedde, den blir irrelevant.
Citera
2017-09-11, 10:29
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Jo, det är precis vad den gjort, gör och alltid kommer att göra vilket du själv enkelt kan verifiera med ett enkelt experiment med två klossar och en ficklampa.
Citera
2017-09-11, 11:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den visar att jordens skugga, där månen passerar, är betydligt större än 4 gånger månens skugga på jorden.
Citera
2017-09-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Den visar att jordens skugga, där månen passerar, är betydligt större än 4 gånger månens skugga på jorden.
Din modell speglar det, ja, verkligheten säger nåt annat. Spelar ingen roll vad din modell, eller allehanda uträkningar säger om observation visar på annat förhållande.

Jag går ur tråden, ha det gott!
Citera
2017-09-11, 11:54
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Din modell speglar det, ja, verkligheten säger nåt annat. Spelar ingen roll vad din modell, eller allehanda uträkningar säger om observation visar på annat förhållande.

Du lämnar alltså tråden hellre än svarar på en enkel fråga; om vad som händer när man placerar den lilla klossen bakom den stora och lyser på dem med ficklampan.

Fegt.
Citera
2017-09-11, 12:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Vilken verklighet? I den verklighet jag lever i blir hela månen skuggad vid en månförmörkelse och det finns inget annat objekt än jorden som skulle kunna skugga solens ljus på månen. Hade det funnits någon annat objekt så borde varenda amatörastronom med ett teleskop ha upptäckt detta.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-11 kl. 12:03.
Citera
2017-09-11, 12:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är i vanlig ordning du som ljuger.
"Vi har på 3 olika sätt"
Inkorrekt, du har visat på beräkningar som stödjer din tes. Inga observationer.

Sakfrågan gällde ditt vansinniga påstående om att skuggan från jorden är för liten för att skugga månen. Och det påståendet har du varken teorier eller observationer som stödjer. Du bara skjuter från höften. Och i själva verket vet vi, genom såväl enkel trigonometri som skalenliga modeller att du har FEL.

Vi har massor med observationer av månförmörkelser. Vi har dessutom vetenskapliga teorier som empiriskt bevisas av våra observationer.

Citat:
"räkna ut när och var sol- och månförmörkelser kommer att inträffa"
Återigen: astrologi.

Astrologi är bara ett ord.
Visa hur astrologer räknar ut när och var sol- och månförmörkelser kommer att inträffa.
(För övrigt kan astrologer inte ett jävla skit, de sysslar med ovetenskapligt trams)
Citera
2017-09-11, 12:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Din modell speglar det, ja, verkligheten säger nåt annat.

Nej så säger inte "verkligheten". Verkligheten säger att jordens skugga är 3 ggr så stor som månen.

Men visst, du får ett försök till:
Vad i din "verklighet" säger att jordens skugga inte är 3ggr så stor som månen?
Du har varken observationer eller teori som kan backa upp ditt påstående, du sitter bara och hittar på.
Senast redigerad av madtop 2017-09-11 kl. 12:49.
Citera
2017-09-11, 12:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Nej, verkligheten speglar att hela månen kan skymmas av jordens skugga, men jorden kan inte skymmas av månens skugga.
Citera
2017-09-11, 12:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
.

Trist, jag är fortfarande nyfiken på din förklaring till att vi hittar på den platta jorden trots att ingen verkar veta hur den ser ut och hur stor den är.

Var ligger t.ex Australien, hur långt är det från Perth till Melbourne och hur fan hittar man från den ena staden till den andra?

Så många frågor och inga svar...
Senast redigerad av madtop 2017-09-11 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in