Citat:
Ursprungligen postat av
sommarv2
Tyvärr så tror jag att det är du som inte har någon aning om vad du pratar om. Jag har själv arbetat som just investeringsrådgivare under en tid och skulle aldrig rekommendera någon att anlita en, det är ett säkert sätt att urholka sitt kapital på sikt. Forskningen är tydligen med att strategisk investering är överlägsen aktiv förvaltning.
Det enda aktiva förvaltare och investeringsrådgivare är bra på är att ta ut stora avgifter som är svåra för vanliga personer att förstå.
Låt mig gissa, du jobbar själv som investeringsrådgivare. På säg Max Matthiessen, iZave eller Söderberg & Partners. Du jobbar i så fall 100% med sälj, inbilla dig inte något annat.
Har aldrig jobbat som "investeringsrådgivare". Igen så visar du att du ej har kunskap annars skulle du förstått vad jag syftade på. Min poäng var inte att du skulle springa till "Söderbergs & Partners" och gå all-in på deras "investeringsförslag".
Min poäng var att jag tycker 20 miljoner är en sådan summa där det börjar bli intressant att ta in extern hjälp. Även om vad man kan få för hjälp för 200k/år så klart är begränsat. Men glömde att det här är Flashback och att du är bäst i världen och redan kan allt, men varför frågar du om hjälp på ett skit forum som detta då?
Tex. om du hade 200 miljoner kunde du spendera 2 miljoner på en matematiker som kodar ihop en kvantstrategi till dig kanske. Finns kvantfonder (ej HFT) som avkastar ~70% och förvaltar ingen annans kapital än grundarnas. Igen bara ett exempel.
Du verkar helt såld på detta om "passiva investeringar" och vad den "akademiska litteraturen" visar. Varför kontaktar du inte de professorer som skrivit dessa papper du hänvisar till? Fråga dem vad de tycker är strategiskt riktigt i nuläget? Hur många timmar av deras tid kan du få köpa för 200 000?
Eller kontakta någon doktor bevandrad inom den finansiella akademiska litteraturen. Be de sätta ihop en rapport med referenser om vad som är strategiskt riktigt att göra i nuläget och din frågeställning. Någon hjälp borde du kunna få för 200 000...
Du vågar inte investera för det är en ny IT-bubbla. Du funderar på investeringar i Ryssland och Sydkorea. Du har ingen plan alls. Bara en indexinvestering i Ryssland eller Sydkorea närmar sig kanske den totala kostnaden 1% med valuta etc.
Visst någon idiot här kan säkert googla fram ett svar till dig. Men
min poäng var att om jag hade 20 miljoner skulle jag inte vara orolig för att spendera 0.5-1% av min förmögenhet på att få så bra beslutsunderlag som möjligt (som i ditt fall dessutom antagligen blir en engångskostnad) än att sitta och fråga efter hjälp på ett internet forum! Det är bara dumsnålt! Jag skulle hellre spendera lite pengar på att få några timmar hos de som är de främsta inom sitt fält inom det jag undrar över!
Btw, var tvungen att googla både iZave och Max Matthiessen. Visar bara vilka olika referensramar vi har. Söderbergs känner jag till bara pga deras reklam.