2017-09-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men i så fall hade väl inte häktat honom pga vållande till annans död eller dråp om det inte var för att de inledningsvis inte hade några bevis mer än PM:s förklaring. Det enda de inte visste från början var ju att hon blivit styckad också. Att polisen gick ut och meddelade för ca 14 dagar sedan (jag tänkte då på att de var precis klara med sin ubåtsundersökning) och att det var därför ville skärpa rubrisering talar starkt för att bevis som talar emot kommit fram. Men det kanske är sammantaget att torson dök upp+obduktionsprotokoll+ubåtsundersökningen som tillsammans stärkt misstankarna.

Peter Madsen säger många skumma grejer i häktningsförhandlingen. De kommer lite apropå ingenting alls saker som han berättar Tex att han hade dåligt samvete för att han skojat med KW om att man kunde få luckan i huvudet (?) Kanske ett olyckscenario han hade funderat mkt. på. Att maskera ett mord som olycka. Mer vanligt tillvägagångssätt än vad man tror. Kanske han drämde luckan i huvudet på henne i hopp om att döda henne och få det att se ut som en olyckshändelse. När hon bara skadades fick han panik och ströp henne. Så stod han där med ett mord på halsen istället för en olyckshändelse.
Ingen idé att spekulera eftersom vi aldrig kommer att få veta det.
Den första skärpningen var inte på grund av att man hittat någonting mer, utan för att domstolen initialt gjorde fel. Så i princip från vållande till grovt vållande.

Däremot hade man ju mer på fötterna vid den andra häktningsförhandlingen - nu hade man plötsligt ett lik med punkteringshål och saknade kroppsdelar samtidigt som det givetvis hade hunnit rasa in en bunt provsvar.
Citera
2017-09-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo jag har tänkt samma sak. Klart att man håller en liten öppning för att det är ett planerat mord men seriemördare är så sällsynta som tur är. Men om det visar sig att fogsvansen inte används till något vettigt på ubåten så blir det ju lite skumt helt klart.
Om jag hade tillgång till en rimligt bra verkstad och skulle såga i trä eller plast så skulle jag ju föredra att arbeta i verkstaden och inte i ubåten. Framför allt som det mesta i ubåten är i metall och då bättre lämpar sig för bågfil än fogsvans.

Gör jag arbeten med min bil, så ser jag inget behov av att ta med mig en fogsvans.
Citera
2017-09-11, 00:31
Medlem
Citat:
Men i så fall hade väl inte häktat honom pga vållande till annans död eller dråp om det inte var för att de inledningsvis inte hade några bevis mer än PM:s förklaring. Det enda de inte visste från början var ju att hon blivit styckad också. Att polisen gick ut och meddelade för ca 14 dagar sedan (jag tänkte då på att de var precis klara med sin ubåtsundersökning) och att det var därför ville skärpa rubrisering talar starkt för att bevis som talar emot kommit fram. Men det kanske är sammantaget att torson dök upp+obduktionsprotokoll+ubåtsundersökningen som tillsammans stärkt misstankarna.

Peter Madsen säger många skumma grejer i häktningsförhandlingen. De kommer lite apropå ingenting alls saker som han berättar Tex att han hade dåligt samvete för att han skojat med KW om att man kunde få luckan i huvudet (?) Kanske ett olyckscenario han hade funderat mkt. på. Att maskera ett mord som olycka. Mer vanligt tillvägagångssätt än vad man tror. Kanske han drämde luckan i huvudet på henne i hopp om att döda henne och få det att se ut som en olyckshändelse. När hon bara skadades fick han panik och ströp henne. Så stod han där med ett mord på halsen istället för en olyckshändelse.
Ingen idé att spekulera eftersom vi aldrig kommer att få veta det.

För en liten stund sedan sa du bergsäkert att polisen smulat PM's olycksbeskrivning, kan du vara vänlig och ge källor på det?

Vad du inte begriper, är att polisen/åklagaren måste utreda det som ett möjligt mord, men det är stor skillnad på det och vad som sedan går att föra i bevis. Dom måste helt enkelt testa alla möjligheter, annars gör dom inte sitt jobb. Därför har dom höjt misstankegraden, då det också visat sig att kroppen var styckad.
Citera
2017-09-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det skrämmande är ju just om det är en såg som saknas från verkstan och inte en såg som saknas från ubåten. Det är ju i så fall en betydande indikation på att PM planerat detta, eftersom det är litet behov av fogsvansar (träsåg) i en ubåt.

Å andra sidan så är det så väldigt mycket märkliga saker i denna soppa som PM gjort helt fel om det nu är ett planerat mord.

Dessutom sågs han samma dag bärandes sågen till ubåten vilket kan indikera planering. En trädsåg på en ubåt av stål?
Citera
2017-09-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag behöver nog inte läsa vad "rytari" skrivit. Du och andra spekulerar i chocktillstånd, och mänskliga reaktioner.....det är fullständigt irrelevant för en domstol, som ska klargöra ett förlopp. Dina ideer om chock eller inte, förhärdad eller inte, har låg relevans, det förstår du nog....
Leif Silbersky har uttalat sig i programmet Brottscentralen- och det tycks som om ni delar samma uppfattning.
DVs att det blir svårt att stärka bevisning för mord, och att Madsen troligtvis bara kan fällas för
brott mot Griftefriden.
Silbersky har ingen direktkanal med den danska utredning och vet heller inte vilka bevis som framkommit.
Silberskys uttalande var generell ståndpunkt. Även Leif GW Persson uttalade sig generellt.
Dessa båda herrar brukar alltid ta denna försiktiga ståndpunkt i början, och det är klokast så, de vill inte framstå som kompletta amatörer. Deras uttalanden skedde för några veckor sedan- och i dagsläget bör inga svenska advokater eller kriminalfolk uttala sig om de inte är insatta i vad bevisen består i.
Inte heller du eller vi andra vet vad polisens bevis består i.
Däremot är detta ett forum för olika åsikter.
Citera
2017-09-11, 00:35
Medlem
Citat:
Källa på det fetade, tack.

Vanligt sunt bondförnuft baserat på dansk och svensk press dagligen.
Det har varit bildspel på hur de undersöker ubåten mikroskopiskt millimeter för millimeter.
De tom röntgade den. Det är ju en förundersökning som pågår dagligen och polisen sitter ju inte och rullar tummarna medans de väntar på tips. Det jobbas ju på bred front just nu.
Jag utgår från att folk läser press dagligen som jag själv.
Googlar man PM varje dag så missar man inte något.
Citera
2017-09-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessutom sågs han samma dag bärandes sågen till ubåten vilket kan indikera planering. En trädsåg på en ubåt av stål?
Källa på det? Det låter lite märkligt tycker jag. Om jag planerade att styckmörda någon så hade jag tagit med mig en motorsåg.
Citera
2017-09-11, 00:41
Medlem
Citat:
Det har varit bildspel på hur de undersöker ubåten mikroskopiskt millimeter för millimeter.
De tom röntgade den. Det är ju en förundersökning som pågår dagligen och polisen sitter ju inte och rullar tummarna medans de väntar på tips. Det jobbas ju på bred front just nu.

Och på denna information drar du en egen slutsats att PM's olycksberättelse är smulad av polisen!? Håhå, jaja.......
Citera
2017-09-11, 00:44
Medlem
Citat:
För en liten stund sedan sa du bergsäkert att polisen smulat PM's olycksbeskrivning, kan du vara vänlig och ge källor på det?

Vad du inte begriper, är att polisen/åklagaren måste utreda det som ett möjligt mord, men det är stor skillnad på det och vad som sedan går att föra i bevis. Dom måste helt enkelt testa alla möjligheter, annars gör dom inte sitt jobb. Därför har dom höjt misstankegraden, då det också visat sig att kroppen var styckad.

Oj,oj. Jag trampade visst på en öm tå när jag sa att jag inte förstod varför ni la ner så mycket jobb på att spräcka olycksteorin som polisen känt till i 4 veckor. Jag menade inte att förolämpa ert arbete. Men jag litar på att polisen sköter sitt arbete. Med tanke på att ni kommit så långt på bara ett par dagar som ni har haft den här infon så tror jag att polisen har ett stort försprång till er.
'
Jag vet inte men jag tror att det är logiskt. det är ju trots allt det som de arbetar med och har utbildning och resurser för.
Jag menade inget ont :s Jag bara undrade.
Citera
2017-09-11, 00:48
Medlem
Citat:
Du har helt rätt-jag följer också detaljerat det som redovisas, så klart att det här är en otroligt mångsidig utredning, hundarna som söker från båtar, dykare, någon föreslog att man trålar havsbotten
vilket nog kan vara troligt
och sedan allt material som beslagtagits- förhören med alla som man tror kan ge ledtrådar-kanske är det här den mest omfattande mordutredning som någonsin gjorts i Danmark-
den besiktning som gjort på kroppsdelen, och på Madsen osv
Citera
2017-09-11, 00:51
Medlem
Citat:
Och på denna information drar du en egen slutsats att PM's olycksberättelse är smulad av polisen!? Håhå, jaja.......

Det återstår att se när rättegången kommer. Då först får ju vi vanliga amatörer veta vad Åklagarsidan har i sin rockficka. Tyvärr lär det dröja.
Citera
2017-09-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Källa på det? Det låter lite märkligt tycker jag. Om jag planerade att styckmörda någon så hade jag tagit med mig en motorsåg.

Av vilken anledning skulle sådan finnas i Madsens verkstad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in