2017-09-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Japp. Så är det. Dock kan polisen ha lite ess i ärmen som inte visas förrän de sytt ihop åtalet. Alla fynd är inte redovisade utåt. Alla analyser är inte klara. Håller Madsen fast vid sin historia finns risk att han frias från mordanklagelsen om inte polisen har klara bevis. Fast... indicier kan man komma långt med.

Japp, han kommer att få erkänna styckning, eller iaf. bli överbevisad om den, men om det ska bli mord på indicier, tillåt mig tvivla starkt. Det kan också bli tal om sex, sperma i torson, men inte ens det kan automatiskt leda till en säker mordbeskrivning.

Man kan däremot hoppas på rättspsyk., och få bort honom från båtar, raketer, gator och torg......
Citera
2017-09-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Polisen har känt till PM.s olycksförklaring sedan dag 2 (ca 4 veckor). De har närapå gjort en arkeologisk undersökning av ubåten och självfallet testat PM:s olycksteori samt lyckats motbevisa den helt och hållet.
Efter att undersökningen för ca 2 veckor sedan var klar gick polisen ut med att Åklagaren ville skärpa brotts rubriceringen från vållande/dråp till MORD. Vilket också skedde under häktningsförhandlingen i förra veckan. På goda grunder misstänkt för mord,brott mot griftefriden samt att han döms till tvångsinläggning på Psyk. Det råder förundersöknings sekretess så vi allmänheten får ju ingenting veta om vilka bevis polisen har mot PM. Detta får vi veta först under rättegången. Men att brotts rubriceringen skärpts visar ju att Polisen spräckt PM.s olycks scenario i tusen bevis. Så därför förstår jag inte riktigt att ni lägger sådan energi att spräcka PM:s story. Det har polisen redan gjort.
Jag är inte så säker på att polisen lyckats motbevisa PM:s olycksbeskrivning. Det är nog inte helt lätt - och ingenting antyder att man släpat ut PM för att delta i rekonstruktion.

Däremot har man en hel bunt andra mycket märkliga saker som mer än väl motiverar åklagare att försöka med mord. T ex att han demonterade KW och "begravde" henne på eget bevåg, samt att han började med att ljuga att KW var avsläppt.

Skall åklagaren springa på vad han tror, så bör han ju springa på mord. Däremot behövs nog en backup-plan eftersom det inte kommit fram alltför mycket bevis som faktiskt stödjer mord. "Extremt troligt" är ju inte ett bevis.
Citera
2017-09-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han påstod ju inledningsvis att han släppt av KW.

Fanns det folk vid ubåtens kajplats hela natten som spanade efter Nautilus?
Troligtvis inte - men det var inte ubåtens kajplats han hänvisade till.

Och i ett senare skede har danska polisen i pressmeddelande gått ut med att man har ett radarspår (både från svenska och danska myndigheter) av var ubåten varit. Rätt troligt att de skulle ha tagit upp ett besök vid ordinarie kajplats om ubåten anlagt där utan att PM själv tagit upp det.
Citera
2017-09-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Polisen har känt till PM.s olycksförklaring sedan dag 2 (ca 4 veckor). De har närapå gjort en arkeologisk undersökning av ubåten och självfallet testat PM:s olycksteori samt lyckats motbevisa den helt och hållet.
Efter att undersökningen för ca 2 veckor sedan var klar gick polisen ut med att Åklagaren ville skärpa brotts rubriceringen från vållande/dråp till MORD. Vilket också skedde under häktningsförhandlingen i förra veckan. På goda grunder misstänkt för mord,brott mot griftefriden samt att han döms till tvångsinläggning på Psyk. Det råder förundersöknings sekretess så vi allmänheten får ju ingenting veta om vilka bevis polisen har mot PM. Detta får vi veta först under rättegången. Men att brotts rubriceringen skärpts visar ju att Polisen spräckt PM.s olycks scenario i tusen bevis. Så därför förstår jag inte riktigt att ni lägger sådan energi att spräcka PM:s story. Det har polisen redan gjort.

Källa på det fetade, tack.
Citera
2017-09-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nån fiskare kan få upp den av misstag. Finns massor av folk som fritidsfiskar därute.

Borde man inte kontakta han som drog upp lasermannens revolver från Lidingöbron och låta honom testa fiskelyckan?🎣
Citera
2017-09-11, 00:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Troligtvis inte - men det var inte ubåtens kajplats han hänvisade till.

Och i ett senare skede har danska polisen i pressmeddelande gått ut med att man har ett radarspår (både från svenska och danska myndigheter) av var ubåten varit. Rätt troligt att de skulle ha tagit upp ett besök vid ordinarie kajplats om ubåten anlagt där utan att PM själv tagit upp det.

Spelar ingen roll vilken plats PM hänvisade till, min fråga var om det finns information som talar emot att PM besökte sin verkstad under natten. Du har inte redovisat något som utesluter att så kan ha skett.

Har polisen bekräftat att Nautilus inte gick in i hamn vid något tillfälle under natten?

Radarspåret var inte känt när ubåten hittades.
Citera
2017-09-11, 00:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Spelar ingen roll vilken plats PM hänvisade till, min fråga var om det finns information som talar emot att PM besökte sin verkstad under natten. Du har inte redovisat något som utesluter att så kan ha skett.

Har polisen bekräftat att Nautilus inte gick in i hamn vid något tillfälle under natten?

Fast om han hade gått i land, hade det ju varit smartare att slänga liket någonstans vid hamnen, och ta handväskan. Släpa det en bit bara. Så skulle alla tro att K gått iland och blivit rånmördad i hamnkvarteren om natten. Så det tror jag inte ett ögonblick på.
Citera
2017-09-11, 00:08
Medlem
Citat:

Jag skall inte presentera någon källa för jag har inte kommit med något absolut påstående, vilket du även vet.

Obduktionsrapporten var den enda delen där de som var närvarande vid häktningsförhandlingen inte fick sprida information vidare. Det vore mycket märkligt om inte häktningsförhandlingen skulle ha nämnt ett besök om det gjorts. Vidare vore det märkligt om något vittne sett PM bära en orange såg dagtid före KW åkte ut, om PM åkte in och hämtade den under natten.
Citera
2017-09-11, 00:15
Medlem
Citat:
Det skrämmande är ju just om det är en såg som saknas från verkstan och inte en såg som saknas från ubåten. Det är ju i så fall en betydande indikation på att PM planerat detta, eftersom det är litet behov av fogsvansar (träsåg) i en ubåt.
Du ska nog inte lägga alltför mycket vikt vid en sådan formulering. Att sågen saknas från verkstaden betyder bara att den inte går att hitta någonstans. Den kan mycket väl ha förvarats ombord på ubåten sen långt tillbaka. Det finns troligtvis ingen förteckning över exakt vart alla verktyg vistas på en daglig basis.
Citera
2017-09-11, 00:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Tänk om det är så och snuten vet om det. Det hade ju varit helt sjukt slugt av snuten att hemlighålla sån information för att slå ännu fler hål i PMs rövarhistorier vid senare förhör. Det har ju framkommit innan att det finns kajplatser på Refshaleön som kan stå öde på nätterna. Ska bli spännande att se vad det blir av den hypotesen senare!

Att PM stannar till vid verkstan och hämtar såg, rep och rör passar ju perfekt in i bilden!
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-11 kl. 00:28.
Citera
2017-09-11, 00:17
Medlem
Citat:
Jag är inte så säker på att polisen lyckats motbevisa PM:s olycksbeskrivning. Det är nog inte helt lätt - och ingenting antyder att man släpat ut PM för att delta i rekonstruktion.

Däremot har man en hel bunt andra mycket märkliga saker som mer än väl motiverar åklagare att försöka med mord. T ex att han demonterade KW och "begravde" henne på eget bevåg, samt att han började med att ljuga att KW var avsläppt.

Skall åklagaren springa på vad han tror, så bör han ju springa på mord. Däremot behövs nog en backup-plan eftersom det inte kommit fram alltför mycket bevis som faktiskt stödjer mord. "Extremt troligt" är ju inte ett bevis.

Men i så fall hade väl inte häktat honom pga vållande till annans död eller dråp om det inte var för att de inledningsvis inte hade några bevis mer än PM:s förklaring. Det enda de inte visste från början var ju att hon blivit styckad också. Att polisen gick ut och meddelade för ca 14 dagar sedan (jag tänkte då på att de var precis klara med sin ubåtsundersökning) och att det var därför ville skärpa rubrisering talar starkt för att bevis som talar emot kommit fram. Men det kanske är sammantaget att torson dök upp+obduktionsprotokoll+ubåtsundersökningen som tillsammans stärkt misstankarna.

Peter Madsen säger många skumma grejer i häktningsförhandlingen. De kommer lite apropå ingenting alls saker som han berättar Tex att han hade dåligt samvete för att han skojat med KW om att man kunde få luckan i huvudet (?) Kanske ett olyckscenario han hade funderat mkt. på. Att maskera ett mord som olycka. Mer vanligt tillvägagångssätt än vad man tror. Kanske han drämde luckan i huvudet på henne i hopp om att döda henne och få det att se ut som en olyckshändelse. När hon bara skadades fick han panik och ströp henne. Så stod han där med ett mord på halsen istället för en olyckshändelse.
Ingen idé att spekulera eftersom vi aldrig kommer att få veta det.
Citera
2017-09-11, 00:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det skrämmande är ju just om det är en såg som saknas från verkstan och inte en såg som saknas från ubåten. Det är ju i så fall en betydande indikation på att PM planerat detta, eftersom det är litet behov av fogsvansar (träsåg) i en ubåt.

Å andra sidan så är det så väldigt mycket märkliga saker i denna soppa som PM gjort helt fel om det nu är ett planerat mord.
Jo jag har tänkt samma sak. Klart att man håller en liten öppning för att det är ett planerat mord men seriemördare är så sällsynta som tur är. Men om det visar sig att fogsvansen inte används till något vettigt på ubåten så blir det ju lite skumt helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in