2017-09-10, 11:23
Medlem
Varje dag kan man läsa om problematiska MENA-folk, polacker, öststatare och andra som gör sig skyldiga till mord, misshandel och grova stölder. Men det är inte ofta jag läser om bosniska muslimer. Deras grannar, serber, albaner, kroater och makedoner är långt mer kriminella och problematiska.

Hur kommer det sig att denna folkgrupp som har islam som religion inte är lika problematiska som MENA eller deras grannar? Tror aldrig jag har hört att en bosnisk muslim går runt och mördar, våldtar och rånar med jämna mellanrum i Sverige eller övriga Europa. Enstaka fall räknas givetvis inte, det handlar om den statistiska prevalensen och där ligger bosniska muslimer långt ner trots att deras antal i Sverige är långt fler än vissa andra problematiska grupper (200 000). Varför är det så?
Citera
2017-09-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Varje dag kan man läsa om problematiska MENA-folk, polacker, öststatare och andra som gör sig skyldiga till mord, misshandel och grova stölder. Men det är inte ofta jag läser om bosniska muslimer. Deras grannar, serber, albaner, kroater och makedoner är långt mer kriminella och problematiska.

Hur kommer det sig att denna folkgrupp som har islam som religion inte är lika problematiska som MENA eller deras grannar? Tror aldrig jag har hört att en bosnisk muslim går runt och mördar, våldtar och rånar med jämna mellanrum i Sverige eller övriga Europa. Enstaka fall räknas givetvis inte, det handlar om den statistiska prevalensen och där ligger bosniska muslimer långt ner trots att deras antal i Sverige är långt fler än vissa andra problematiska grupper (200 000).

Bosnier invandrade väl hit o tyckte väl att det är värt att arbeta o göra rätt för sig i Sverige vet väl inte jag xd
Citera
2017-09-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Bosnier invandrade väl hit o tyckte väl att det är värt att arbeta o göra rätt för sig i Sverige vet väl inte jag xd

Fast frågan är hur det kommer sig att denna muslimska folkgrupp varken har problem med att integrera/assimilera sig och att jobba/utbilda sig jämfört med andra muslimska folkgrupper. De delar ju samma religion.
Citera
2017-09-10, 11:31
Medlem
PTHJs avatar
De är inte riktigt lika rättstrogna.
Den turk och den bosnier jag känt har varit muslimer och det enda som jag märkt av deras religion är att de avstått från att äta skinka och det utan moralpredikan á la veganer.
Citera
2017-09-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender

Hur kommer det sig att denna folkgrupp som har islam som religion inte är lika problematiska som MENA eller deras grannar? Tror aldrig jag har hört att en bosnisk muslim går runt och mördar, våldtar och rånar med jämna mellanrum i Sverige eller övriga Europa. Enstaka fall räknas givetvis inte, det handlar om den statistiska prevalensen och där ligger bosniska muslimer långt ner trots att deras antal i Sverige är långt fler än vissa andra problematiska grupper (200 000). Varför är det så?

De kom från ett samhälle (en stat) som länge hade varit sekulärt, och där de aldrig hade haft någon känsla av att "muslimerna ägde staten". Bosnien hade blivit en del av Habsburgväldet redan runt år 1700 - innan dess stod det under ett par sekler under osmansk/turkisk kontroll, men det var aldrig ens under denna tid avskuret från det kristna Europa. Efter 1918 blev det en del av Jugoslavien, en stat som redan från början inte var "majority muslim" och efter WW2 blev en tydligt ateistisk, sekulär stat. Den typiskt islamska tendensen att låta tron, sharia och de religiösa sedvänjorna förena sig med staten hade alltså tvingats ner på knä och snöpts under mycket lång tid. I praktiken hade Bosnien blivit en del av den europeiska kulturkretsen.
Senast redigerad av HepCat-X 2017-09-10 kl. 11:38.
Citera
2017-09-10, 12:27
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
[Bra förklaring]
Det sekulära Jugoslavien lyckades stävja islams värsta avarter än till denna dag. I Turkiet har däremot en majoritet växt upp som röstar för radikal islamism. Turkiet och hela den s.k. arabiska våren visar att politik och statlighet av dagens snitt är maktlöst inför massan av radikala muslimer. Vi behöver lära och upprepa de fantastiska framgångarna för Européisk utrikespolitik under högimperialismen, cirka från Victorias trontillträde till andra världskriget.
Senast redigerad av Fri 2017-09-10 kl. 13:23.
Citera
2017-09-10, 12:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag vet inte om jag kan skriva under på att bosnier muslimer inte likt alla andra invandrare är överrepresenterade i brottslighet. Men sett till religion verkar de överlag ta islam på ungefär lika stort allvar som gemen svensk tar kristendom på allvar. Dvs inte så stort alls för det mesta. De kan därmed käka bacon, dricka alkohol, har inga slöjor, kan ta kvinnor i hand osv. Det är varför då när dessa kom hit för ca 20 år sedan så blev det inte samma helvete som det är nu när andra muslimer kommer hit och kräver att allt ska ändras.
Citera
2017-09-10, 13:25
Awaiting Email Confirmation
Dom fick väl tvångs-konvertera till Islam, inget dom valde själv.
Till skillnad från araberna som brinner för sin vålds-ideologi.
Smittspridare och smittad värdkropp helt enkelt. Värdkroppen är Bosnier som besudlats med islam och tvingas leva med det. (går aldrig lämna islam)

Som svenskarna kommer få göra snart. Första islamistiska partiet kommer få delta i valet 2018
Senast redigerad av R291 2017-09-10 kl. 13:27.
Citera
2017-09-10, 13:35
Avstängd
dacks avatar
Det finns även kriminella bosnier och då speciellt andra generationens invandrare.
Ett exempel är ju den nu ihjälskjutna ledaren i den så kallade M-falangen och det gänget som säljer narkotika och vapen i Malmö.
Citera
2017-09-10, 13:36
Medlem
ronken82s avatar
Har träffat många Bosnier i livet, och av mina erfarenheter, så vågar jag påstå att dom är ett utomordentligt trevligt och arbetsamt folk, majoriteten iaf. Och ja, dom är väldigt sekulära, vilket är positivt givetvis.
Citera
2017-09-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Nej, bosnier är ju riktigt hyggliga typer.
Fråga en Kroat så ska du får höra.
Senast redigerad av StationOdenplan 2017-09-10 kl. 13:55.
Citera
2017-09-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R291
Dom fick väl tvångs-konvertera till Islam, inget dom valde själv.
Till skillnad från araberna som brinner för sin vålds-ideologi.
Smittspridare och smittad värdkropp helt enkelt. Värdkroppen är Bosnier som besudlats med islam och tvingas leva med det. (går aldrig lämna islam)

Som svenskarna kommer få göra snart. Första islamistiska partiet kommer få delta i valet 2018
Det är lite mer komplicerat än så, Bosniakerna, de etniskt muslimska fokgruppen av Bosnier/Hercegovinier har historiskt sett bekännt sig till Islam, medan en Bosnier lika väl kan vara Katolik. Ni vet, Balkankonflikten har ju pågått i 100 år nu, Islam är ett jävla gift för samhällskroppen.
Senast redigerad av StationOdenplan 2017-09-10 kl. 14:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in