2017-09-09, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Hatets tecken??? Vad menar du då?

Att jag har svårt att se Peter Madsens fina,mjuka samt ömtåliga själ.
Att jag borde visa förståelse för att man kan undanröja bevis i ca 12 timmar väldigt rationellt utan att ha en aning om vad man gör. Jag kan visst tycka synd om PM också för att han troligen är psykiskt sjuk. Och att jag hoppas att han får hjälp. Och jag hatar inte honom. Men mest synd tycker jag om den unga kvinnan. Offret och hennes anhöriga. Känner du ingen kärlek och förståelse för dem? Hur tror du KW:s pojkvän mår? Ingen empati för honom men massor av empati för PM.

Jo, jag är kvinna. Men jag tänker inte med trosorna även om jag tycker att PM är charmig, rolig, intressant och orginell. Men jag tycker inte att hemska våldsbrottslingar är romantiska.
Ska jag be om ursäkt för det?
Nä men att lyssna opartisk på rättegången och efter det ge en saklig ofärgad beskrivning oavsett dina personliga känslor, det är jättehemsk för de anhöriga, men bara för det kan man inte hoppa över fakta eller döma nån hårdare pga känslor. Hänger du med...

Jag kan inte avgöra om han är psykisk sjuk. Kan du?
Jag har inte sagt att man skall förlåtna nån som undanröjer bevis i 12 timmar, men förklara gärna var det finns fakta på ditt påstående...
Jag har aldrig nämnt något om hans personliga drag som du tar upp i början, precis detta är så typiskt en del som kladdar in känslor bland fakta och så blir det inte bra.
Varför säger du att jag inte har empati, du vet inget om mig alls, är du en fjärrskådare? Har nog mer av det än vad du tror bakom skärmen.
Jag har aldrig undrat om du tänker med dina trosor, så har vi rett ut det.
Så om man refererar en rättegång så får man vara försiktig med att lägga in egna tolkningar, det blir så fel då.

Nog om det, åter till de fakta som dök upp under dagen.
Citera
2017-09-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Jag försvarar inte ubåtskaptenen, men samtidigt så tycker jag inte man skall döma folk efter hans personlighet, det finns många goa gubbar, men bara för att de e de så är inte det en anledning att döma någon, därför är fakta så viktiga.

Men jag baserar min uppfattning på saklighet och fakta som framkommit under utredningens gång från polis,åklagare,försvarsadvokat,jurister och rättspsykiatriker. Hur kan du få det till att jag är opartisk och baserar min uppfattning på känslor? Att jag sedan använder google som ett sökverktyg för att läsa fakta från utredningen som blivit väldigt omfattande på 4 veckor för att hitta tillbaka till polisens presskonferanser tex. Kallar du det hörsägen? Ska jag inte ens lita på det jag hör från PM:s egen mun?
Citera
2017-09-09, 21:57
Medlem
Det finnes bare to motiver til drapet, enten psykose eller voldtekt.

At det var en ulykke er bullshit.
Citera
2017-09-09, 22:04
Bannlyst
Citat:
Men jag baserar min uppfattning på saklighet och fakta som framkommit under utredningens gång från polis,åklagare,försvarsadvokat,jurister och rättspsykiatriker. Hur kan du få det till att jag är opartisk och baserar min uppfattning på känslor? Att jag sedan använder google som ett sökverktyg för att läsa fakta från utredningen som blivit väldigt omfattande på 4 veckor för att hitta tillbaka till polisens presskonferanser tex.Kallar du det hörsägen? Ska jag inte ens lita på det jag hör från PM:s egen mun?
Dels för typ såna här meningar "Jag kan visst tycka synd om PM också för att han troligen är psykiskt sjuk. Och att jag hoppas att han får hjälp. Och jag hatar inte honom. Men mest synd tycker jag om den unga kvinnan. Offret och hennes anhöriga. Känner du ingen kärlek och förståelse för dem? Hur tror du KW:s pojkvän mår? Ingen empati för honom men massor av empati för PM."
Du har mycket känslor och du är påverkad av dem, så e de, därför kanske du skall stilla dig innan du skriver så det blir mer fakta än känslobedömningar.
Sen så ljuger du igen med en ton av känslor när du säger att jag sagt att "Kallar du det hörsägen? Ska jag inte ens lita på det jag hör från PM:s egen mun?", det är sånt som sänker din trovärdighet som faktaskrivare...
Själv hoppas jag att det kommer fram bevis som kan styrka brott så att man kan fälla han för styckningen. Men utan bevis så går det tyvärr inte.
Citera
2017-09-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Jag får känslan av att, även om han inte är någon Ingvar Oldsberg direkt, så fungerar han ändå hyfsat bra i sociala sammanhang. Visst han är lite märklig, men upplever det inte som att det beror på att han inte förstår hur andra personer kommer reagera på hans beteende. Därför har jag lite svårt att se att han skulle kunna ha Aspergers syndrom. Däremot har han helt klart vissa symptom på det, men jag anser att det nog snarare är symptom som uppstår på grund av hans övriga störningar. Han upplevs lite social klumpig eftersom han har en så tydlig förvrängd verklighetsuppfattning och självbild. Det är min känsla i alla fall.

Narcissistisk personlighetsstörning är jag dock i princip helt övertygad om att han har.

Du snackar runt, och kommer fram till att det finns en störning, det tror jag de flesta på forumet är klara över.

Vilka formella diagnoser som kommer att fastställas, är egentligen bara intressanta för straffet han döms till, fängelse eller psykiatrisk vård.

Att han lyckats få en livs levande frisk ung kvinna död på sin "uppfinnar-Jocke"-båt, dessutom styckad och dumpad i havet, är mycket sjukt. Så sjukt att det är svårt att ta in för de flesta.

Om jag förstått det rätt, har han alltid varit en riktig särling, som fått med sig ett litet "hov" av människor, mest under en begränsad tid, för de har släppt kontakten när de märkt vilken omöjlig typ han är. Nu har hans resa nått vägs ende, och domstolen kommer att ha en gigantisk utmaning i att försöka fastställa KW's död, det mesta av det som hänt efter döden är ganska klart.
Citera
2017-09-09, 22:08
Medlem
Citat:
Jag försvarar inte ubåtskaptenen, men samtidigt så tycker jag inte man skall döma folk efter hans personlighet, det finns många goa gubbar, men bara för att de e de så är inte det en anledning att döma någon, därför är fakta så viktiga.
Hans personlighet kan jag inte uttala mig om direkt- men han medgav ingen styckning-och lämnade märkliga svar osv- utifrån detta gör man en tolkning.
Uppenbarligen så har han styckat sitt offer, såvida inte någon tror att tefats-individer, begått styckningen.
Att kalla Madsen en go- gubbe är för mig otänkbart.
Men vi har alla våra referensramar om vad som är goa gubbar eller inte. NU är jag inte sån att jag har dragning till gubbar alls-
så jag tolkar Madsen utifrån hans handlingar och handlande.
Och ja jag har träffat människor med störningar !
Citera
2017-09-09, 22:13
Medlem
Citat:
Dels för typ såna här meningar "Jag kan visst tycka synd om PM också för att han troligen är psykiskt sjuk. Och att jag hoppas att han får hjälp. Och jag hatar inte honom. Men mest synd tycker jag om den unga kvinnan. Offret och hennes anhöriga. Känner du ingen kärlek och förståelse för dem? Hur tror du KW:s pojkvän mår? Ingen empati för honom men massor av empati för PM."
Du har mycket känslor och du är påverkad av dem, så e de, därför kanske du skall stilla dig innan du skriver så det blir mer fakta än känslobedömningar.
Sen så ljuger du igen med en ton av känslor när du säger att jag sagt att "Kallar du det hörsägen? Ska jag inte ens lita på det jag hör från PM:s egen mun?", det är sånt som sänker din trovärdighet som faktaskrivare...
Själv hoppas jag att det kommer fram bevis som kan styrka brott så att man kan fälla han för styckningen. Men utan bevis så går det tyvärr inte.

Men ursäkta, på vilket sätt ifrågasätter det någons förmåga att hålla sig objektiv i saken bara för att man sympatiserar betydligt mer med Kim Wall, hennes pojkvän och familj än Peter Madsen? Det är väl något helt naturligt att göra. Det gör jag med. Däremot har jag lagt märke till att det finns 2-3 stycken i denna tråd som snarare tycker att det är mer synd om Peter Madsen än Kim Wall. Det däremot tycker jag är oroväckande.

Du kan inte bara anta att någon inte kan vara hyfsat objektiv bara för att de har självinsikt nog att påpeka att de sympatiserar mer med ena sidan än andra.
Citera
2017-09-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Det finnes bare to motiver til drapet, enten psykose eller voldtekt.

At det var en ulykke er bullshit.
Dumheter. Kan finnas en massa andra motiv också. Eller är det så att du anser att du verkligen känner PM bättre än alla andra på denna planet, och därmed har en helt unik förmåga att veta exakt vad som är sant och falskt?
Citera
2017-09-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du snackar runt, och kommer fram till att det finns en störning, det tror jag de flesta på forumet är klara över.

Vilka formella diagnoser som kommer att fastställas, är egentligen bara intressanta för straffet han döms till, fängelse eller psykiatrisk vård.

Att han lyckats få en livs levande frisk ung kvinna död på sin "uppfinnar-Jocke"-båt, dessutom styckad och dumpad i havet, är mycket sjukt. Så sjukt att det är svårt att ta in för de flesta.

Om jag förstått det rätt, har han alltid varit en riktig särling, som fått med sig ett litet "hov" av människor, mest under en begränsad tid, för de har släppt kontakten när de märkt vilken omöjlig typ han är. Nu har hans resa nått vägs ende, och domstolen kommer att ha en gigantisk utmaning i att försöka fastställa KW's död, det mesta av det som hänt efter döden är ganska klart.

Jag anser att det är intressant för att prova förstå varför han uppför sig som han gör helt enkelt, i synnerhet för att kunna läsa in vad hans beteende under förhören kan peka på. Men du har rätt, man ska inte överanalysera. Jag tror också att han alltid varit ungefär så här tokig och att fall-olyckan 2014 nog inte spelade så avgörande roll som en del tycks argumentera för.

Vi får se hur saken utvecklar sig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Hans personlighet kan jag inte uttala mig om direkt- men han medgav ingen styckning-och lämnade märkliga svar osv- utifrån detta gör man en tolkning.
Uppenbarligen så har han styckat sitt offer, såvida inte någon tror att tefats-individer, begått styckningen.
Att kalla Madsen en go- gubbe är för mig otänkbart.
Men vi har alla våra referensramar om vad som är goa gubbar eller inte. NU är jag inte sån att jag har dragning till gubbar alls-
så jag tolkar Madsen utifrån hans handlingar och handlande.
Och ja jag har träffat människor med störningar !
Jag tolkar inget alls, jag försöker samla ihop det som är bevisat och efter det se om man kan fälla han, visst har jag haft olika teorier hur det gått till men det är en annan sak, för jag har inte tolkat hur han sagt saker eller tagit upp hans privatliv eller vad han googlat om på nätet.
Tänk själv om du skulle bli misstänkt för något, hur tror du folk tolkar dina sökningar du gjort sista veckorna, Blir fel ju eller hur.
så du får göra som en annan, vänta på att fakta dyker upp, så slipper du ta på skämsmössan om du haft fel i dina vilda analyser.

Nu är det dax att återgå till fallet, eller
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Jag får känslan av att, även om han inte är någon Ingvar Oldsberg direkt, så fungerar han ändå hyfsat bra i sociala sammanhang. Visst han är lite märklig, men upplever det inte som att det beror på att han inte förstår hur andra personer kommer reagera på hans beteende. Därför har jag lite svårt att se att han skulle kunna ha Aspergers syndrom. Däremot har han helt klart vissa symptom på det, men jag anser att det nog snarare är symptom som uppstår på grund av hans övriga störningar. Han upplevs lite social klumpig eftersom han har en så tydlig förvrängd verklighetsuppfattning och självbild. Det är min känsla i alla fall.

Narcissistisk personlighetsstörning är jag dock i princip helt övertygad om att han har.

Håller med dig. Jag tror inte heller på Aspbergers. Men det har framförts ofta av andra pga att han ska ha problem med att kommunicera. Jag tycker inte att det verkar så alls vad jag sett i intervjuer.
Han tycks vara verbalt begåvad och hänga med i konversationerna väldigt väl med andra.

Jag tror också att han lider av NPD-störning + något annat. Kanske cyclotomi. En lindrigare form av biopolär sjukdom. Det som är typiskt är att man har väldigt långa skov så att omgivningen inte märker att det går upp och ner. Men det stämmer även på ADHD/ADD så det är knepigt.
Citera
2017-09-09, 22:21
Medlem
Citat:
Håller med dig. Jag tror inte heller på Aspbergers. Men det har framförts ofta av andra pga att han ska ha problem med att kommunicera. Jag tycker inte att det verkar så alls vad jag sett i intervjuer.
Han tycks vara verbalt begåvad och hänga med i konversationerna väldigt väl med andra.

Jag tror också att han lider av NPD-störning + något annat. Kanske cyclotomi. En lindrigare form av biopolär sjukdom. Det som är typiskt är att man har väldigt långa skov så att omgivningen inte märker att det går upp och ner. Men det stämmer även på ADHD/ADD så det är knepigt.
javisst- ADHD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in