2017-09-09, 12:08
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Konkurshotet är ju pga att banken inte vill låna ut pengar till utstående fakturor.
Banken är så pass inblandad i ett sådant projekt att de vill veta hur planen ser ut och att den följs.

Nu verkar det vara så att banken inte fått tillräckligt reda på vart deras pengar har tagit vägen och då vill de inte låna ut mer samtidigt som föreningen har X antal miljoner som ska betalas till leverantörer. Får leverantörerna inte betalt kan de såklart söka föreningen i konkurs.

/T

Det känns lite som SAAB-fabriken på slutet, skall svindyra advokatfirmor och svindyra konsulter kopplas in nu för att reda ut eller vad kommer att hända tror du?
Citera
2017-09-09, 12:09
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
http://www.allabolag.se/7460010155/befattningar
Det här verkar vara styrelsen. Det finns fyra personer som kan teckna firman så det bör vara bland dessa gm kan hittas.

Oj vilken överraskning att det är babbar i styrelsen

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Har inte detta tagits upp i svenska medier? Det borde väl vara en stor nyhet?

Media mörkar. Går de ut med det här visar det vad alla redan vet.
Citera
2017-09-09, 12:19
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det känns lite som SAAB-fabriken på slutet, skall svindyra advokatfirmor och svindyra konsulter kopplas in nu för att reda ut eller vad kommer att hända tror du?
Jag vet inte vad jag ska tro, jag kan faktiskt ens läsa artikeln i sin helhet eftersom den är låst.
Det ska bli intressant att se vad som hänt. Intressant att se var kontrollen har brustit (från HSB, banken och föreningens sida), hur mycket som är försvunnet och varför, om någon har berikat sig, om det är någon från föreningen, HSB eller en entreprenör. Vilka arbeten som utförts och vilka som inte gjort det. Vilka entreprenörer som är inblandade och vem det är som inte fått betalt. Än så länge är det bara frågor och inga svar.

Jag tror knappast att detta är en större härva. En sån här förening har inte nödvändigtvis fler fakturor per månad än en mindre förening, fakturorna är bara på större belopp. Saab var ett multinationellt storföretag, detta är en BRF med kanske 30-40 fakturor per månad som mest.

Det ska nog inte vara några större problem att följa betalningsströmmar och beslut i det här. Vi får se vad som händer kommande veckor.

Något som är mer kritiskt är vad som händer med de fakturor som föreningen måste betala men inte får lån för. Det vill ju till att härvan snabbt reds ut så pass mycket att banken släpper till de behövda lånen.

/T
Citera
2017-09-09, 12:21
Medlem
Mycket inkompetens i den här tråden.

1. HSB behöver inte på något sätt ha med detta att göra. Det är inte dom som äger fastigheten. Om de anlitats som byggkonsulter/projektledare kan det begåtts fel men detta framkommer inte.

Föreningen är medlemmar i HSB kort och gott - vi vet inte ens om de köper sin förvaltning därifrån, det kan vara Kalle på hörnet som sköter bokföringen. Oavsett vilket är det styrelsen som uppenbarligen tagit sig vatten över huvudet.

2. Som någon var inne på är skuldsättningen inte särskilt alarmerande. Förmodligen har banken sagt nej till dess att de får konkreta underlag och betalplaner från entreprenörerna och det har styrelsen/byggkonsulten inte haft ordning på. Det kommer säkert lösa sig.

3. Mycket skitsnack om HSB. Det fanns en tid när HSB var en totalitär förvaltare som tvingade sina medlemmar att köpa all förvaltning m.m men den tiden är sedan länge förbi!

Idag fungerar medlemskapet som ett stöd för medlemmar/styrelse och förvaltningsdelen är som vilket annat bolag som helst. HSB-medlemmar har inte per automatik högre avgifter som nån tjomme hävdar men däremot så är det troligt att de BRFer som förvaltas av HSB/Riksbyggen eller liknande tar ett större ansvar inför framtida underhåll och investeringar vilket ju syns.

HSB har dessutom inget att göra med sossarna.

Det kommer säkert lösa sig för föreningen och efter detta kanske man börjar planera bättre för framtida underhåll.
Citera
2017-09-09, 12:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roaar
Vad spelar det här med HSB för roll? Har det tidigare hänt att föreningar som är medlemmar i HSB gått i konkurs?
Det finns föreningar som hör till HSB och det finns föreningar som inte hör till HSB men som låter dem sköta sin förvaltning och det är nog den sämsta förvaltare man kan välja.
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det där med HSB är bara en magkänsla jag har. Hade jag själv varit inblandad i en sån här massiv renovering så hade jag sett till att hålla stenkoll på varenda krona och hade sett till att vara proaktiv så att man vet när och till vem det ska betalas och att alla papper var i ordning hela tiden. Det är så det normalt sett fungerar, så har det inte varit här. Halvslapp projektledning och eventuell ohederlighet är ingen bra kombination.
HSB tar hutlöst betalt för projektledning men sedan gör de i princip ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Inte första gången en förening med koppling till HSB är i blåsväder.
En vän till mig bor i en bostadsrättsförening vid Dalaplan i Malmö. Han berättade en liknande historia om sin förening.
De skulle totalrenovera fastigheten med allt från fasaden, stammarna osv till ett mångmiljonbelopp. Notan slutade på 3-4 gånger så mycket som det var tänkt och vissa renoveringar genomfördes dessutom inte.
Kommer inte ihåg allt exakt han berättade eller så mycket detaljer men det lät som rena skräckhistorien och fanns många liknelser med denna.
Kan vara en slump att bägge två har HSB som förvaltare såklart men jag hade inte velat bo i en förening som har koppling till HSB. Vet inte om ni kommer ihåg alla artiklar om HSB och deras VD Ann Irebo i somras?
Jag har aldrig träffat någon som är nöjd med HSB:s förvaltning.
Citera
2017-09-09, 12:29
Medlem
Herostratoss avatar
Mitt tips: Aldrig i livet att det blir avgiftshöjning, för då kommer blattarna att kravalla. För att undvika detta så går Malmö kommun in och stöttar ekonomiskt. Vilket i slutändan drabbar skattebetalarna.

Malmö kommun har gått med förlust så länge nu så varför skulle de stoppa här?
Citera
2017-09-09, 12:51
Medlem
Är det bara Sydsvenskan som skrivit om detta bakom en betalväg? Borde väl vara fler media som fångar upp detta.

Såg att det bara var gammelsvennar i styrelsen 2012 så något har hänt.

Endast 39 medlemmar deltog på ett årsmöte vilket var runt 10% . I en sådan dålig förening är det lätt att kuppa sig in i styrelsen för att därefter råna den.
Citera
2017-09-09, 12:55
Medlem
MADs avatar
Det saknas alldeles för mycket information för att kunna säga varken det ena eller det andra.
Med tanke på att föreningen är så pass stor, låter summan större än vad den är.
Något har dock gått rejält snett, men det behöver inte betyda att pengarna är förskingrade.
En inkompetent styrelse kan vi nog vara ganska säkra på dock.
Citera
2017-09-09, 12:57
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Är det bara Sydsvenskan som skrivit om detta bakom en betalväg? Borde väl vara fler media som fångar upp detta.

Såg att det bara var gammelsvennar i styrelsen 2012 så något har hänt.

Endast 39 medlemmar deltog på ett årsmöte vilket var runt 10% . I en sådan dålig förening är det lätt att kuppa sig in i styrelsen för att därefter råna den.
Det kom ju ut igår och det är väl Sydsvenskan som grävt fram det så det är nog bara de som skrivit om det ännu. Det är ju inte fastställt (eller ens troligt) att 100% av 152 miljoner har försvunnit. Det har varit pågående projekt där så mycket lär vara betalt och i sin ordning men sen återstår frågan om hur bokföring och dokumentation ser ut. Något fishy är det definitivt.

Det borde finnas betydligt bättre finansiella sammanhang att råna än en BRF. Det är mycket jobb och ansvar och spåren efter ohederlighet är svåra att dölja eftersom det är så få transaktioner.

Jag är mycket nyfiken på vad som kommer att komma fram här.

/T
Citera
2017-09-09, 12:58
Medlem
Oj, 738 lgh. Då går endast en 5% av medlemmarna på årsmötet. Helt förskräckligt.

Lånen var 110 mkr utgången 2011. Någon eller några i styrelsen har blåst en bank.
Citera
2017-09-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Oj, 738 lgh. Då går endast en 5% av medlemmarna på årsmötet. Helt förskräckligt.

Lånen var 110 mkr utgången 2011. Någon eller några i styrelsen har blåst en bank.

japp, kan väl inte vara så svårt att spåra pengarna?
Citera
2017-09-09, 13:40
Medlem
Hahaha. .. vad tror dom? 152 miljoner, jo jag tackar. Hostas upp till en bostadsförening i
Sveriges genom tiderna mest kriminella område. Vilka sitter i styrelsen? Spelar ingen roll vem som sitter i styrelsen förresten. Det behöver inte vara dom själva. Någon inom föreningen kan ha blivit hotad att sy ihop lånet med banken, och sedan har pengarna försvunnit. Vem vet. Men några ligger på en beach nånstans med ett leende på läpparna. Det är säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in