2017-09-09, 10:33
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Intressant läsning i den ÅR som fanns för 2015. (på hitta.se)
I princip planerade höjningar av avgifterna med 5% per år.

Men samtidigt har man stora arbeten på över 70 miljoner 2016 och 60 2017.

Så jag tror helt enkelt det handlar om en inkompetent styrelse (och det sedvanligt inkompetenta HSB) istället för mångmiljonstölder.

Samtidigt hade föreningen redan stora lån innan denna plan så det lär ju bli så höga avgifter att det knappt kommer att gå att bo där om man inte har väldigt bra ekonomi,

Förmodligen eller till största delen detta.
De satte in inglasade balkonger för massa år sedan i alla lägenheter. Bara det måste ha kostat en slant.
De renoverade /målade fasader iaf 2 gånger vad jag minns. Byggde även ett stort fläktsystem (stor konstiga små "hus" på taken av husen". Om jag inte minns helt fel så var det även snack om badrums /stam renoveringar som föreningen skulle ta.
Det kan inte ha varit små lån och jag tvivlar på de är avbetalda.
Citera
2017-09-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roaar
"Per dagens datum uppgår föreningens avräkningskonto till 7 730 613 kr, medan leverantörsskulderna uppgår till 22 945 890 kr. För att lösa situationen arbetar styrelsen med att få ett nytt banklån på 32 miljoner kronor, men något banklån har ännu inte beviljats. Per dags datum uppgår föreningens lån till 335 871 794 kr." /(Från en lite mer detaljerad informationslapp till medlemmarna)

Hur dålig är situationen egentligen?

2014-12-31 uppgick lånen till 105 Mkr. Man har alltså lånat upp 230 Mkr på mindre än tre år. Huga.
Citera
2017-09-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Med 335 miljoner i lån har de cirka 450.000 kr i skuld per lägenhet. Normalt sett brukar man räkna skuld per lägenhet eller kvadratmeter (upp till 10.000 kr lån per kvadrat brukar räknas som acceptabelt). Dock har den här föreningen nästan 700 parkerings- och garageplatser som också genererar intäkter.

Det står fel i deras senaste bokslut (från 2015) där de anger boytan till 255.260 kvadratmeter (på 738 lägenheter skulle det bli en snittlägenhet på 345 kvadrat).

De anger även hur många och hur stora lgh de har och då får jag fram cirka 54.820 kvadratmeter lägenhetsyta (räknade även in deras två lokaler på cirka 400 kvadrat) och då har de cirka 6.110 kr i lån per kvadratmeter. Det är inte på något sätt alarmerande, speciellt inte om man dessutom räknar in de nästan 700 bilplatserna som lär ge runt 200.000 kr i intäkter per månad.

Man blir lätt lurad av siffrorna här. Det är många miljoner men det är samtidigt en av sveriges största föreningar med 738 lägenheter vi pratar om. Det är många enheter att slå ut miljonerna på.

Det finns många föreningar i Malmö med betydligt högre belåning och sämre situation än detta.

EDIT
Men de har helt klart ett cashflow-problem och riskerar att inte kunna betala sina räkningar vilket kan innebära konkurs.

/T

Är ju lite det jag också undrade, nya brf har betydligt högre belåning och ändå är det rusning till vissa områden med skyhöga inköpspriser. Frågan är då om det här går att lösa genom avgiftshöjning vilket av den föregående årsredovisningen är prognoserat för 5%/år fram till 2020.

Vad spelar det här med HSB för roll? Har det tidigare hänt att föreningar som är medlemmar i HSB gått i konkurs?
Citera
2017-09-09, 10:47
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Inte första gången en förening med koppling till HSB är i blåsväder.
En vän till mig bor i en bostadsrättsförening vid Dalaplan i Malmö. Han berättade en liknande historia om sin förening.
De skulle totalrenovera fastigheten med allt från fasaden, stammarna osv till ett mångmiljonbelopp. Notan slutade på 3-4 gånger så mycket som det var tänkt och vissa renoveringar genomfördes dessutom inte.
Utan att ha alla detaljer så får man nog ta siffran "3-4 gånger så mycket" med en nypa salt men ofta blir det dyrare än vad man trodde. Det beror på vad man hittar. Normalt räknar man med minst 10% ändrings- och tillkommande arbeten (s.k ÄTA) men det får man ha med i budgeten.

När det gäller miljonprogramshus och även äldre byggnader är det väldigt vanligt att man missar förekomst (och nödvändig sanering) av asbest och PCB när man ska göra renoveringar.

HSB var med och handlade upp och projektledde ett projekt i Limhamn för ett par år sen. En förening med fem-sex mindre huskroppar skulle sätta in spirorör i sina ventilationskanaler pga otätheter. Allt handlades upp enligt standard, ställningar byggdes. Ventilationsentreprenören gick upp på taket för att börja jobba och gick direkt ner och vägrade beträda taket pga dess dåliga skick. Taket såg helt ok ut visuellt men i princip all läkt var rutten och pannorna satt knappt fast. Det fick bli ett hastigt påkommet takbyte för minst 5-6 miljoner där. Taket VAR besiktigat av tredje part men de hade lyckats hitta ställen där taket faktist var ok.

/T
Citera
2017-09-09, 10:49
Medlem
Citat:
Med 335 miljoner i lån har de cirka 450.000 kr i skuld per lägenhet. Normalt sett brukar man räkna skuld per lägenhet eller kvadratmeter (upp till 10.000 kr lån per kvadrat brukar räknas som acceptabelt). Dock har den här föreningen nästan 700 parkerings- och garageplatser som också genererar intäkter.

Det står fel i deras senaste bokslut (från 2015) där de anger boytan till 255.260 kvadratmeter (på 738 lägenheter skulle det bli en snittlägenhet på 345 kvadrat).

De anger även hur många och hur stora lgh de har och då får jag fram cirka 54.820 kvadratmeter lägenhetsyta (räknade även in deras två lokaler på cirka 400 kvadrat) och då har de cirka 6.110 kr i lån per kvadratmeter. Det är inte på något sätt alarmerande, speciellt inte om man dessutom räknar in de nästan 700 bilplatserna som lär ge runt 200.000 kr i intäkter per månad.

Man blir lätt lurad av siffrorna här. Det är många miljoner men det är samtidigt en av sveriges största föreningar med 738 lägenheter vi pratar om. Det är många enheter att slå ut miljonerna på.

Det finns många föreningar i Malmö med betydligt högre belåning och sämre situation än detta.

EDIT
Men de har helt klart ett cashflow-problem och riskerar att inte kunna betala sina räkningar vilket kan innebära konkurs.

/T

Först säger du att det är många att slå ut på sen säger du att 15 miljoner / 20000kr per lägenhet skulle innebära konkurs.
Citera
2017-09-09, 10:52
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roaar
Är ju lite det jag också undrade, nya brf har betydligt högre belåning och ändå är det rusning till vissa områden med skyhöga inköpspriser. Frågan är då om det här går att lösa genom avgiftshöjning vilket av den föregående årsredovisningen är prognoserat för 5%/år fram till 2020.

Vad spelar det här med HSB för roll? Har det tidigare hänt att föreningar som är medlemmar i HSB gått i konkurs?
Höga lån och/eller HSB är inget som leder till konkurs. Att hamna i en situation där man inte kan betala sina räkningar kan leda till konkurs.

Det där med HSB är bara en magkänsla jag har. Hade jag själv varit inblandad i en sån här massiv renovering så hade jag sett till att hålla stenkoll på varenda krona och hade sett till att vara proaktiv så att man vet när och till vem det ska betalas och att alla papper var i ordning hela tiden. Det är så det normalt sett fungerar, så har det inte varit här. Halvslapp projektledning och eventuell ohederlighet är ingen bra kombination.

Jag hade själv vägrat befatta mig med ett sånt här projekt om jag inte hade bedömt att det fanns fullgod kontroll på alla poster.

/T
Citera
2017-09-09, 10:53
Medlem
klempos avatar
På tal om P-garage..

Citat:
14 april 2017 21:45
Brand i garage på von Lingens väg – 23 bilar utbrända

På fredagskvällen vid halv tio-tiden började det brinna i ett garage på von Lingens väg på Rosengård. Flera bilar förstördes i branden som rubriceras som mordbrand

https://www.sydsvenskan.se/2017-04-14/larm-om-brand-i-garage-pa-von-lingens-vag

https://www.youtube.com/watch?v=qM5sXx4IsyM
Citera
2017-09-09, 10:54
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
2014-12-31 uppgick lånen till 105 Mkr. Man har alltså lånat upp 230 Mkr på mindre än tre år. Huga.
Cirka 310.000 kr per lägenhet (plus att man har 700 bil- och garageplatser att hyra ut). Inget att hetsa upp sig för faktiskt. Ett hus från -68 som behöver tak, fasad, relining etc. Det är så det ser ut i de flesta miljonprogramshus nu och många har inte ens börjat renovera ännu.

/T
Citera
2017-09-09, 11:01
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKoHumoR
Det var inga små slantar. Har någon av styrelsemedlemmarna kopplingar till någon maffia eller liknande i Rosengårdsområdet?
Jag hade blivit mycket förvånad om de inte hade det! Att trollabort 152 miljoner krävs lite personal och planering
Citera
2017-09-09, 11:01
Avslutad
Citat:
Revisorerna i en BRF är normalt sett bara inblandade n nu inär bokslutet görs, de gör ingen löpande granskning.

De revisorer som det talas om här är antagligen föreningens egna internrevisorer. Man brukar välja en eller två internrevisorer. Det är personer som är skilda från styrelsen och som får insikt i ekonomin och granskar pengar in och ut.

Normalt sett är den löpande ekonomin i en BRF ganska förutsägbar. Det är samma pengar in (avgifterna) varje månad och i princip samma räkningar för värme, vatten, sophämtning etc som återkommer. Sen tillkommer det lite olika fakturor för planerat/oplanerat underhåll. I en renovering tillkommer det naturligtvis fler ovanliga fakturor kombinerat med att lån tas upp.

Internrevisorn är en av de boende och är inte nödvändigtvis utbildad revisor. Internrevisorn har inte alls samma kompetens eller ansvar som en riktig revisor.

/T

7 utländska namn av 8. Otippat.

Hela Malmö är kört. Fattar inte folk det?!
Citera
2017-09-09, 11:19
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Först säger du att det är många att slå ut på sen säger du att 15 miljoner / 20000kr per lägenhet skulle innebära konkurs.
Konkurshotet är ju pga att banken inte vill låna ut pengar till utstående fakturor.
Banken är så pass inblandad i ett sådant projekt att de vill veta hur planen ser ut och att den följs.

Nu verkar det vara så att banken inte fått tillräckligt reda på vart deras pengar har tagit vägen och då vill de inte låna ut mer samtidigt som föreningen har X antal miljoner som ska betalas till leverantörer. Får leverantörerna inte betalt kan de såklart söka föreningen i konkurs.

/T
Citera
2017-09-09, 11:45
Medlem
Separatistens avatar
"Firman tecknas två i förening av..."

Och så fyra namn varav ett svenskt.

Ja, ni hajar.

Framgår det vem som är kassör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera