2017-09-08, 21:44
Medlem
Citat:
Det er ingen luke på toppen.
Luken er på toppen av tuben.

Det finns väl två luckor? En på själva skrovet längre fram, den är tydlig och syns på många videofilmer. Sedan finns det en lucka i tornet också, men den skall tydligen vara balanserad via vikter? Den luckan som är vid fören verkar inte vara balanserad. Den verkar på bilderna ha ca 30 graders lutning från att vara vertikal. Om toppluckan har samma vinkel är det inte osannolikt att den kunnat välta om vågor från något fartyg satt ubåten i gungning.
Citera
2017-09-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Det finns väl två luckor? En på själva skrovet längre fram, den är tydlig och syns på många videofilmer. Sedan finns det en lucka i tornet också, men den skall tydligen vara balanserad via vikter? Den luckan som är vid fören verkar inte vara balanserad. Den verkar på bilderna ha ca 30 graders lutning från att vara vertikal. Om toppluckan har samma vinkel är det inte osannolikt att den kunnat välta om vågor från något fartyg satt ubåten i gungning.

Det finnes ingen toppluke så slutt å tjat
Citera
2017-09-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3

Men snälla nån, sluta kverulera. Du fattar vad de menar. Luckan måste inte vara ubåtens högsta punkt för att bli kallad topplucka. Relativt ubåtens insida är ju luckan i toppen. Snälla förstör inte tråden med sånt trams.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-08 kl. 22:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Tror det finns en tråd om "dyrkan av brottslingar", här tror jag vi har en än så länge olyckshändelse på en ubåt att diskutera om, som kan leda till att det till slut handlat om mord eller dråp, vållande till persons död.
Och vi skall nog försöka att lägga bort personliga känslor om vi skall kunna diskutera tänkbara händelser rörande detta dödsfallet, hur som så hoppas man att det får en lösning så de anhöriga kan få frid på nått sätt.
Sen kanske du skall släppa att google är en sanningssägande gud, var källkritisk och du skola finna en verkligare sanning i den verkliga världen.

Mycket av det han säger om luckan mm kan ju faktiskt vara sant, men det gäller väl att hitta fakta som kan peka på att det var han som stycka, det kan man inte finna på google, utan det ligger lite på åklagarens bord att finna riktiga fakta.

Att googla fakta från polisen presskonferenser ,försvarsadvokaten samt att lyssna på rättspsykiatriker,jurister m.fl tycker jag är viktigt. Samt att läsa på de fakta,bevis som framkommer.
För övrigt förstår jag inte riktigt vad du svarar på. (?)
När det gäller PM:s olycksförklaring så låter det trovärdigt. Men om det var sanning så hade han direkt kontaktat myndigheter. Det värsta han kunde blivit dömd för är villkorlig dom för vållande till annans död. Det finns ingen logisk förklaring i världen till att PM haft sådant intresse av att undanröja bevis pga av en olyckshändelse. Om KW hade gjort repotage hemma hos PM och hustrun på husbåten och krypit på golvet och kelat med hans katter samt fått en tung IKEA Malm byrå vält över sig-hade PM då fått panik och styckat henne och gett henne en begravning i hamnen? För att han slarvit glömt säkra byrån i väggen? Var finns logiken?
Citera
Medlem
Citat:

?

Det finns ju ett rör med stege upp genom tornet och det var där olyckan inträffade som jag förstår det? Hur kommer de i så fall upp till tornet menar du?
Citera
2017-09-08, 21:50
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Han är omhäktad, i fyra veckor, tror jag. När det löper ut, är det nya förhandlingar, och så kan det pågå. Domstolen kan kanske bestämma att PM är fri nästa gång, men då betyder det att polisen/åklagaren grovt missat att hitta mord och/eller vållande till annans död, och det är högst osannolikt.

När polis/åklagare har bestämt sig för att de är redo, för åtal, så kommer det. Vad jag vet finns nog inget senaste datum, någon annan som vet bättre? Men häktning måste bestämmas, med jämna mellanrum, och om domstolen anser att det är befogat, sitter PM i häkte...

Så samma som i Sverige alltså? ☺️ ja jag hoppas dom har tillräckligt med bevis för de
Citera
2017-09-08, 21:51
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=fAyY-pISWKY

Ca 1:12 in filmen filmar de upp i röret med stege som leder till tornet. Hur stängs denna öppning? Utan lucka?
Citera
2017-09-08, 21:53
Medlem
Citat:
?

Det finns ju ett rör med stege upp genom tornet och det var där olyckan inträffade som jag förstår det? Hur kommer de i så fall upp till tornet menar du?

Stemmer, men røret går bare opp til plattformen der de står oppi tårnet.

Lokket sitter vel da ca 150 cm fra toppen av tårnet
Citera
2017-09-08, 21:54
Medlem
Citat:
?

Ignorera det. Han tycks vara vilja kverulera, fast osäkert om vad. Ingen som ju har påstått att toppluckan nödvändigtvis skulle varit ubåtens allra högsta punkt på utsidan...
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-08 kl. 22:07.
Citera
Medlem
På en annan bild med den främre luckan ser det mer ut som det är ca 60 grader (inte 30) innan den är lodrätt.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Fakta om torson: 1/Det är en "makaber styckning". (Jag läste i BT.crime.dk en intervju med vittne på stranden. Artikeln plockades snabbt bort tack och lov. Styckningen hade utförts av person som kände till anatomi och var utförd på ett rationellt sätt.)
2/ Kroppen hade utsatts för "grovt personligt våld." ("Personligt" tolkar jag som att GM var bekant med offret. "Grovt personligt våld" som att GM hyste agg till den döda kroppen och tillfogade den vissa skador som ej hade med det praktiska att göra.)

Jaha, det är den gamla felskrivna artikeln som valsar runt som en sanning här. Ja, då kan man nog konstatera att grovt personligt våld är något som förekommer i nära relation och inte av främlingar.
Således ska en borttagen artikel inte tas för sanning eftersom den faktiskt är borttagen handlar det om att det var felaktiga uppgifter. Det personliga ett vittne har sett är förmodligen det som polisen menar är gjort för att släppa gaserna.

Det sker ofta att någon påstår att det är en kunnig som utfört styckningen trots att det senare visar sig att det inte stämmer.
Citera
2017-09-08, 21:56
Medlem
Citat:
Stemmer, men røret går bare opp til plattformen der de står oppi tårnet.

Lokket sitter vel da ca 150 cm fra toppen av tårnet

Ja, men man kan ändå kalla det för "topplucka". Den andra luckan i fronten är belägen på en lägre nivå än luckan i tornet, det var därför jag kallade den för topplucka. Jag förstår att den inte sitter på toppen av tornet, utan som du säger, vid toppen av röret.

Dessa petitesser.

Man kanske benämna luckorna skrovlucka och tornlucka. Så, nu är vi säkert överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in