Citat:
Ursprungligen postat av
AussieRedMan
Grundfrågan i detta handlar inte om ålder eller om kostnader. Grundfrågan är om det ska löna sig som människa att ha turen att födas i Sverige eller Afghanistan, jag tycker inte det.
Jag brukar ta upp det med folk som tycker vi ska utvisa afghanerna, då brukar de tänka till ett tag o säga:
- Så har jag inte tänkt, intressant vinkel.
- Jo det är inte rättvist, de borde nog inte utvisas till fattigdom och misär.
Den liknelsen finns redan i Gamla Testamentet. Två kvinnor strider om ett barn som båda säger att det är deras. Och det är ju mycket orättvist att bara den ena av dem har ett barn.
Kung Salomo löser frågan genom att ge order om att en soldat skall dela barnet med ett svärd, så får kvinnorna var sin halva.
Den ena kvinnan tycker det är rättvist. Den andra säger, Nej ge den andra kvinnan barnet hellre än att dela det rättvist!
Vilken av kvinnorna tror du var barnets moder?
Bättre med något för någon. Än inget för alla, hur rättvist det än är.
Måste också tillägga, att välstånd lika med "lägre entropi" inte kan uppstå spontant i mänskliga samhällen, utan måste gå hand-i-hand med en minimering av parasiter och rovdjur för att kunna utvecklas.
Däremot kan sådana "öar" av välstånd växa och sprida sig utåt. Så de "öar" med kombinationen av välstånd och låg frekvens av rovdjur och parasiter som
faktiskt råkar finnas måste skyddas mot just invasion av rovdjur och parasiter
så att de kan växa och fler människor kan få leva i en sådan "ö".
"Rättvisa" nu meddetsamma, i den form som sker nu genom just invasion av rovdjur och parasiter, är en katastrof, inte bara för Sverige utan för hela världen. No future.