2017-09-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Utredningen var väl under de första åren ingen prioriterad angelägenhet då det var en prostituerad narkoman på samhällets botten. Det var ju under den andra utredningen några år senare när mamman Christina, började vräka ur sig Sveriges kusligaste spökhistoria som utredningen och mediepådraget tog fart. Polisarbetet har ju gjorts fel på alla sätt om man ska citera Leffe Persson så otur har nog lite med saken att skaffa.

Min reflektion om säckarna är att GM inte gärna återvände till samma ställe då möjligheten var att någon kanske sett honom eller upptäckt säckarna sedan han dumpat dem. Att det var 2 olika tillfällen kan ju vara vilket skäl som helst. Så banalt som att han kanske saknade körkort, ingen aning.

Är det någon som vet vad den här människan gör idag? Mamman alltså. Hade det inte varit för henne och hennes lögner om vad ett litet barn på knappt två år ska ha sett så hade läkarna aldrig blivit åtalade.
Citera
2017-09-08, 14:30
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exitsout
Är det någon som vet vad den här människan gör idag? Mamman alltså. Hade det inte varit för henne och hennes lögner om vad ett litet barn på knappt två år ska ha sett så hade läkarna aldrig blivit åtalade.

Jag har hört att mamman som var journalist utbildade sig till jurist. Hon fick skyddad identitet och bytte efternamn till Andersson.
Citera
2017-09-08, 14:35
Medlem
Tja, du skulle ju kunna börja med att fråga någon av hennes anhöriga.
Själva fick både Christina (fd gift Allgen) och dottern kajsa (född alldeles i början av 1983) nya/skyddade identiteter av staten. Om dom nu inte fick en väska med pengar, samt straxt avflyttade till något fjärran land.
Man kan ju spekulera över både moderns o dotterns samveten, i dagsläget.
Citat:
Ursprungligen postat av Exitsout
Citera
2017-09-08, 15:01
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Christina (fd gift Allgen) och dottern kajsa (född alldeles i början av 1983) nya/skyddade identiteter av staten.

Har dottern bytt namn till Kajsa? Hon är född Karin.
Citera
2017-09-08, 15:13
Medlem
Näe. För donnan heter varken kajsa eller karin. Nytt nr o namn - sånt fixas ju lätt, kanske hjälpte soc.styrelsen till med det?
Citat:
Har dottern bytt namn till Kajsa? Hon är född Karin.
Citera
2017-09-08, 15:29
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Näe. För donnan heter varken kajsa eller karin. Nytt nr o namn - sånt fixas ju lätt, kanske hjälpte soc.styrelsen till med det?

Men dottern måste ha blivit född som Karin Allgén då hon föddes några månader efter att Thomas Allgén och Christina Sundström gifte sig 8 aug 1982 i Hedvig Eleonora kyrka. Mamman blev senare Christina Andersson för det finns det ju tusentals av i Svea rike.
Citera
2017-09-08, 15:35
Medlem
Ja o jo.
Mor o dotter fanns u kända namn o nr per den 1 juni 1984. Men ej idag....staten har hjälpt till med att "id-korrigera" dom båda. Snyggt jobbat.
Citat:
Men dottern måste ha blivit född som Karin Allgén då hon föddes några månader efter att Thomas Allgén och Christina Sundström gifte sig 8 aug 1982 i Hedvig Eleonora kyrka. Mamman blev senare Christina Andersson för det finns det ju tusentals av i Svea rike.
Citera
2017-09-08, 15:59
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ja o jo.
Mor o dotter fanns u kända namn o nr per den 1 juni 1984. Men ej idag....staten har hjälpt till med att "id-korrigera" dom båda. Snyggt jobbat.

Ja och Christina har kokat ihop den mest kusliga historia som jag hört. Att 2 läkare mördat och styckat en prostituerad under rituella former på en rättsläkarstation med ett 1,5 årigt flickebarn närvarande. Denna berättelse är i samma klass som Stephen King och Alfred Hitchcock och har skrämt skiten ur mig sedan jag var liten i slutet på 80-talet när tryckpressarna dagligen spottade ur sig falsarium. Det var så illa att när jag var runt 20 år och bodde själv för första så läste jag denna saga ur Hanna Olssons bok och sov därefter med en skarpladdad AK-4 vid sängen. Höll på att skjuta grannen en gång när hon gick fel en blöt natt. Trodde det var Teet Härm som kom för att strypa och stycka mig.

Kan någon begripa hur slipade snubbar som Anders Helin och Carl-Anton Spak kunde gå på detta larvet och sätta dit två duktiga läkare. Till och med Jovan har vittnat om att Teet var utomordentligt skicklig.
Citera
2017-09-08, 22:14
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ja och Christina har kokat ihop den mest kusliga historia som jag hört. Att 2 läkare mördat och styckat en prostituerad under rituella former på en rättsläkarstation med ett 1,5 årigt flickebarn närvarande. Denna berättelse är i samma klass som Stephen King och Alfred Hitchcock och har skrämt skiten ur mig sedan jag var liten i slutet på 80-talet när tryckpressarna dagligen spottade ur sig falsarium. Det var så illa att när jag var runt 20 år och bodde själv för första så läste jag denna saga ur Hanna Olssons bok och sov därefter med en skarpladdad AK-4 vid sängen. Höll på att skjuta grannen en gång när hon gick fel en blöt natt. Trodde det var Teet Härm som kom för att strypa och stycka mig.

Kan någon begripa hur slipade snubbar som Anders Helin och Carl-Anton Spak kunde gå på detta larvet och sätta dit två duktiga läkare. Till och med Jovan har vittnat om att Teet var utomordentligt skicklig.
Varifrån har du fått att Helin var "slipad"?
Citera
2017-09-09, 00:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Du menar alltså att människor har "frikort" från misstankar om inblandning i ett grovt brott bara för att dom råkar vara läkare?

Med din logik så skulle aldrig Dr Brasa ha fällts för mordbrand och bunkerläkaren skulle väl aldrig ens ha blivit misstänkt för att ha kidnappat en prostituerad kvinna?

Hur tänkte du där egentligen?

Läkarduon vi alla känner till (TA&TH) var dessutom inte de första läkarna att råka ut för förhör och husrannsakan i da Costa-utredningen, det hände även helt andra läkare som haft kontakt med da Costa och där hon bevisligen övernattat hos vissa av dessa läkare och allt det här utspelade sig innan TH ens blev anhållen, menar du på fullt allvar att polisen ska inte utreda läkare om det finns misstankar att dom kan vara inblandade i ett grovt brott?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-09-09 kl. 01:07.
Citera
2017-09-09, 01:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
GM är med största sannolikhet en vanlig horkund och något gick snett mellan dem och efter att han dräpt henne blev hon sannolikt styckad i GM badkar. Styckningen tydde på en vanlig transportstyckning där olika hjälpmedel använts bl a såg under ett av knäna. Det finns inget som tyder på någon planerad, sofistikerad styckning utan GM har visar på att han inte har någon superkoll på hur man bäst styckar en kropp vilket i ärlighetens namn inte är någon raketforskning. Det är väldigt ovanligt att ett lik styckas av sexuella och sadistiska motiv så det kan med god marginal helt uteslutas.

Du tänker både rätt och fel här, GM är som du skriver med största sannolikhet en "vanlig horkund" men det som skiljer ut da Costa-fallet från de flesta andra mord på prostituerade kvinnor i Sverige är de riktade angreppen mot områden på kroppen med sexuell koppling och det är just detta som vi ska sätta i relation till da Costas yrke som gatuprostituerad och det går inte på nåt sätt att bortse från att det finns en teoretisk möjlighet att hon faktiskt råkade ut för en sexualsadist med extremt udda ideer om hur en död människokropp behandlas?

Men varför är det så viktigt just för dig att teorin om en sexualsadist kan uteslutas? Detta fenomen existerar ju helt klart internationellt sett och jag har tidigare hänvisat till ett fall på senare år där Rurik Jutting i ett vansinnesutbrott mördade och skändade två prostituerade kvinnor, hans utbildning på Cambridge (världens näst mest ansedda universitet efter Oxford) tycks inte ha hindrat honom från att sätta sina ondsinta planer i verket?

Citat:
Det är bara GM och ev någon i GM närhet som vet vad som hände men det troligaste är att hon blev dödad av den som styckade henne och att de hände i GM bostad. Min personliga åsikt är att hela tråden är full av en massa trams och amatörspekulationer av folk som inte har en blekaste om hur man bedriver polisarbete.

Polisen bedrev faktiskt utredningen i alldeles rätt riktning 1984 då man misstänkte att lösningen låg i Stockholms sexträsk som hade sitt centrum på Malmskillnadsgatan och jag har aldrig någonsin trott något annat, däremot har många av de misstänkta männen passerat revy i tråden i olika teorier och det går helt enkelt inte att utesluta någon mansperson i utredningen eftersom väldigt få har vattentäta alibin att visa upp för den tidpunkt då brottet bör ha ägt rum och då kommer misstanken med all sannolikhet alltid att kvarstå oavsett de misstänktas profession som varierar i allt från flyttgubbar till läkare och från bilmekaniker till arkitekter så länge brottet är ouppklarat?

Det borde vi faktiskt kunna enas om i tråden?
Citera
2017-09-09, 01:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Förklaringen är antagligen gruppsykologiska mekanismer och konfirmationsbias:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Varifrån har du fått att Helin var "slipad"?
Helin var ingen dumskalle, han föll nog bara för trycket. Efteråt verkar han ha insett vansinnet:
https://www.youtube.com/watch?v=GV3CSmlQz5k
Senast redigerad av Draifos 2017-09-09 kl. 01:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in