Äsch då, jag har bara en liten fetisch.
Citat:
Poängen var att gemene kvinna och man, som de flesta uppenbarligen inte är feminister, INTE kallar sig för något särskilt eftersom de inte vill klistra politiska etiketter på sig själva. Det är snarare feminister som kallar meningsmotståndare för antifeminister i syfte att smäda och smutskasta. Det är bara några få kallar sig anti- för att markera ett politiskt avståndstagande.
Senaste studien i saken ( förra valet) visade dock att nära 50% svarade att de kallade sig för feminister. Du har alltså fel i sak.
Och jag har aldrig kallat någon för "antifeminist" på detta forum, utan detta är helt en definition som folk väljer kalla sig själva. "Antifeminism" är också säkerligen något som diktats upp av just antifeminister framför feminister. Så fel i sak igen.
Citat:
OM någon sätter en politisk etikett på sig själv så bör de givetvis gärna förtydliga vad de menar med det och förklara vad de står för. Politiska rörelser som står i opposition till feminism är antagligen tydliga med sina olika idéer och vad de står för.
men inte antifeminsiter? och kravet om att de borde kunna förklara sig gäller inte just antifeminister?
jag kan hålla med om att antifeminism är en "klen" rörelse, eller vad man nu ska kalla det, och jag kan hålla med om att den är icke existerande som sammanhållen ideologi.
Och jag kan helt klart hålla med om att den absolut strörsta majoriteten av de som jag stött på i verkliga livet eller, medialt eller här på detta forum som just aktivt kallat sig själva för antifeminister verkar vara hyfsat pantade. Dvs de äger mycket sällan förmågan, eller ens insikten om att de borde kunna, att förklara sina egna ståndpunkter. ( och i de fall de klarar detta, så är ståndpunkterna oftast helt upp åt väggarna ex. Pär Ström)
Citat:
Bortsett från det går det alldeles utmärkt att kritisera feministiska konspirationsteorier utan att bekänna sig till någon ideologi som påstår sig ha alla svar. Det går alldeles utmärkt att kritisera en aspekt av en ideologi utan att redogöra för alternativa lösningar för alla samhällsproblem.
och vilka är de "femnistiska konspirationsteorierna"
idel öra.
Citat:
nej det är det inte.
Det är intellektuellt ohederligt att utkräva motförslag av någon som kritiserar en aspekt av en ideologi. Det är ett retoriskt grepp för att legitimera sina egna ideologiska idéer. Feministiska idéers relevans kan aldrig baseras på ifall någon har "något bättre att komma med" eller inte.
Feminister vill gärna bedriva debatten mot alla som kritiserar feministisk ideologi på det här sättet för att skapa legitimitet och tolkningsföreträde. Du vill äga problemformuleringen och debattera feministiska förslags förträfflighet. De som kritiserar ideologiska konspirationsteorier delar å andra sidan inte dina grundpremisser. De tror inte på något patriarkat.
Feminister vill gärna bedriva debatten mot alla som kritiserar feministisk ideologi på det här sättet för att skapa legitimitet och tolkningsföreträde. Du vill äga problemformuleringen och debattera feministiska förslags förträfflighet. De som kritiserar ideologiska konspirationsteorier delar å andra sidan inte dina grundpremisser. De tror inte på något patriarkat.
Du har ingen aktivt politisk debattör som sitter:
-Jag tycker inte vi ska ha skatter!
-Och vad ska vi ha istället för att lösa problemet med att vi måste ha medel för att bygga infrastruktur ex?
-Nä! det ska inte jag behöva säga.
Ok?
Feministisk problemformulering lyder i stort: Män besitter alldeles för stora delar av makt: politiskt, ekonomiskt och socialt i världen. Och detta måste vi göra något åt, eftersom detta leder till massa skit som oftast drabbar andra grupper, kvinnor och barn.
Om man seriöst menar detta är : "feminisitsk konspriationsteorier" så well då bör man kanske börja med att påvisa att detta inte skulle vara fakta i världen.
Denna uppenbara brist av insikt över världens förhållanden gällande kön avhjälps liksom inte av att upprepa: "feminsitiska konspriationsteorier" utan vidare förklaring i det oändliga.
Just den typen av debatteknik brukar vanligen kallas just för "intellketuellt ohederlig" av alla med någon form av just intellekt.
Ok?