2017-09-08, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffe.kopp
Du tänker då bara på bananer.

Äsch då, jag har bara en liten fetisch.

Citat:
Poängen var att gemene kvinna och man, som de flesta uppenbarligen inte är feminister, INTE kallar sig för något särskilt eftersom de inte vill klistra politiska etiketter på sig själva. Det är snarare feminister som kallar meningsmotståndare för antifeminister i syfte att smäda och smutskasta. Det är bara några få kallar sig anti- för att markera ett politiskt avståndstagande.

Senaste studien i saken ( förra valet) visade dock att nära 50% svarade att de kallade sig för feminister. Du har alltså fel i sak.
Och jag har aldrig kallat någon för "antifeminist" på detta forum, utan detta är helt en definition som folk väljer kalla sig själva. "Antifeminism" är också säkerligen något som diktats upp av just antifeminister framför feminister. Så fel i sak igen.

Citat:
OM någon sätter en politisk etikett på sig själv så bör de givetvis gärna förtydliga vad de menar med det och förklara vad de står för. Politiska rörelser som står i opposition till feminism är antagligen tydliga med sina olika idéer och vad de står för.

men inte antifeminsiter? och kravet om att de borde kunna förklara sig gäller inte just antifeminister?

jag kan hålla med om att antifeminism är en "klen" rörelse, eller vad man nu ska kalla det, och jag kan hålla med om att den är icke existerande som sammanhållen ideologi.
Och jag kan helt klart hålla med om att den absolut strörsta majoriteten av de som jag stött på i verkliga livet eller, medialt eller här på detta forum som just aktivt kallat sig själva för antifeminister verkar vara hyfsat pantade. Dvs de äger mycket sällan förmågan, eller ens insikten om att de borde kunna, att förklara sina egna ståndpunkter. ( och i de fall de klarar detta, så är ståndpunkterna oftast helt upp åt väggarna ex. Pär Ström)

Citat:
Bortsett från det går det alldeles utmärkt att kritisera feministiska konspirationsteorier utan att bekänna sig till någon ideologi som påstår sig ha alla svar. Det går alldeles utmärkt att kritisera en aspekt av en ideologi utan att redogöra för alternativa lösningar för alla samhällsproblem.

och vilka är de "femnistiska konspirationsteorierna"
idel öra.

Citat:
Det är intellektuellt ohederligt att utkräva motförslag av någon som kritiserar en aspekt av en ideologi. Det är ett retoriskt grepp för att legitimera sina egna ideologiska idéer. Feministiska idéers relevans kan aldrig baseras på ifall någon har "något bättre att komma med" eller inte.

Feminister vill gärna bedriva debatten mot alla som kritiserar feministisk ideologi på det här sättet för att skapa legitimitet och tolkningsföreträde. Du vill äga problemformuleringen och debattera feministiska förslags förträfflighet. De som kritiserar ideologiska konspirationsteorier delar å andra sidan inte dina grundpremisser. De tror inte på något patriarkat.
nej det är det inte.
Du har ingen aktivt politisk debattör som sitter:
-Jag tycker inte vi ska ha skatter!
-Och vad ska vi ha istället för att lösa problemet med att vi måste ha medel för att bygga infrastruktur ex?
-Nä! det ska inte jag behöva säga.
Ok?

Feministisk problemformulering lyder i stort: Män besitter alldeles för stora delar av makt: politiskt, ekonomiskt och socialt i världen. Och detta måste vi göra något åt, eftersom detta leder till massa skit som oftast drabbar andra grupper, kvinnor och barn.

Om man seriöst menar detta är : "feminisitsk konspriationsteorier" så well då bör man kanske börja med att påvisa att detta inte skulle vara fakta i världen.

Denna uppenbara brist av insikt över världens förhållanden gällande kön avhjälps liksom inte av att upprepa: "feminsitiska konspriationsteorier" utan vidare förklaring i det oändliga.

Just den typen av debatteknik brukar vanligen kallas just för "intellketuellt ohederlig" av alla med någon form av just intellekt.

Ok?
Citera
2017-09-08, 11:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Om polisen tillåts göra sitt jobb utan att hela tiden behöva kämpa mot anklagelser om "strukturell rasism" och #rasprofilering" skulle givetvis det vara lättare att förhindra balkongflygningarna .....

Som det är nu låter man bli att förhindra barnäktenskap pga rädslan för att bli kallad för rasist , ett direkt svek mot utsatta grupper .....

https://www.metro.se/artikel/hon-giftes-bort-mot-sin-vilja-vi-f%C3%A5r-inte-vara-fega-i-sverige-xr
Det stod inget i artikeln om att det var p.g.a. rädsla för att bli kallad rasist som var orsaken till att giftermålen fortsätter.
Citera
2017-09-08, 11:30
Bannlyst
Jag tror de flesta antifeminister vill ha jämlikhet och ett samhälle på lika villkor.
Citera
2017-09-08, 12:17
Medlem
Säga emot mamma.

Nu får vi se om det stämmer.

Hälsningar
Mamma

Citera
2017-09-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag tror de flesta antifeminister vill ha jämlikhet och ett samhälle på lika villkor.

Som det var förr ? "Ge oss Sverige tillbaka" och allt det där. Finns den sloganen kvar alls ?
Citera
2017-09-08, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Som det var förr ? "Ge oss Sverige tillbaka" och allt det där. Finns den sloganen kvar alls ?
Antifeminister för lika villkor. Jag är en sån.
Ingen jävla jämställdhet.
Citera
2017-09-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Äsch då, jag har bara en liten fetisch.
Är du säker på att det är en liten fetisch du har?

Citat:
Senaste studien i saken ( förra valet) visade dock att nära 50% svarade att de kallade sig för feminister. Du har alltså fel i sak.
Och jag har aldrig kallat någon för "antifeminist" på detta forum, utan detta är helt en definition som folk väljer kalla sig själva. "Antifeminism" är också säkerligen något som diktats upp av just antifeminister framför feminister. Så fel i sak igen.
Säkerligen?

Nja, det brukar snarare vara runt 25 procent som svarar att de är feminister i olika undersökningar.

Frågan är om de vet vad de svarar på.
- Spöar du frugan på lördagkvällar när du har varit på brännvinet?
- Nä.
- Då kryssar du i feminist.
- Ok.

Det är lite på den nivån. Det är alltid någon som förklarar för dem att "då är du feminist" när de inte själva vet.

Frågan är om det skulle ändra din syn om du insåg att du inte tillhörde en majoritet.

Citat:
men inte antifeminsiter? och kravet om att de borde kunna förklara sig gäller inte just antifeminister?
Ja alltså om du hittar någon som verkligen kallar sig för det så kan de säkert argumentera för sin sak. Men eftersom antifeminism inte är en ideologi så kan de inte förväntas redogöra för något politiskt manifest.

Citat:
och vilka är de "femnistiska konspirationsteorierna"
idel öra.
Du kan börja med att redogöra för patriarkatet och könsmaktsordningen.

Citat:
nej det är det inte.
Du har ingen aktivt politisk debattör som sitter:
-Jag tycker inte vi ska ha skatter!
-Och vad ska vi ha istället för att lösa problemet med att vi måste ha medel för att bygga infrastruktur ex?
-Nä! det ska inte jag behöva säga.
Ok?
De säger snarare:
-Jag tycker inte vi ska ha hen-toaletter.
-Och vad ska vi ha istället för att lösa problemet så att feminister också ska kunna gå på toaletten?
-Ingenting, lägg pengarna på något vettigt istället.
-På vadå?
-Vad som helst.
-Du har inget att komma med, hen-toaletter ska vi ha!

De flesta som kritiserar feminism har idéer på vad de skulle vilja se istället. De kan dock omöjligt lösa problemet utifrån premisserna om patriarkatet om något sådant inte existerar.

Citat:
Feministisk problemformulering lyder i stort: Män besitter alldeles för stora delar av makt: politiskt, ekonomiskt och socialt i världen. Och detta måste vi göra något åt, eftersom detta leder till massa skit som oftast drabbar andra grupper, kvinnor och barn.

Om man seriöst menar detta är : "feminisitsk konspriationsteorier" så well då bör man kanske börja med att påvisa att detta inte skulle vara fakta i världen.

Denna uppenbara brist av insikt över världens förhållanden gällande kön avhjälps liksom inte av att upprepa: "feminsitiska konspriationsteorier" utan vidare förklaring i det oändliga.

Just den typen av debatteknik brukar vanligen kallas just för "intellketuellt ohederlig" av alla med någon form av just intellekt.

Ok?
Vad ska du göra åt det?

Är makt något som staten besitter och ska fördela åt var och en efter behov?

Är det något som skänks från ovan som en gåva eller är det något män (och ibland kvinnor) krigar för?

Tycker du att det är normalt att svartvitt och kategoriskt dela upp världen efter kön? Är det inte lite radikalt?

Är det inte en väldigt liten andel av alla män som besitter någon egentlig makt?

Har kvinnor ingen social makt eller mindre social makt än män?

Är kvinnor och barn en gemensam grupp?
Senast redigerad av kaffe.kopp 2017-09-08 kl. 12:38.
Citera
2017-09-08, 13:14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Redan problemformuleringen är ju helt åt skogen fel, eftersom män inte har någon makt överhuvudtaget.

Staten har makt, genom våldsmonopolet. Pengar ger makt.

Att vara man ger ingen makt. Män är inte skonade från elände.

Att feminister misstar "de flesta med makt är män" med "män har makt" visar bara hur ovetenskaplig, ja rent ut sagt efterbliven, ideologin är.
Citera
2017-09-08, 13:24
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Kajsa skulle ju då kunna pusha för att göra affärer med företag i indien som ger kvinnor bättre vilkor.

Om det ger sämre inkomst till företaget?
Citera
2017-09-08, 13:32
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Kanske det att det är skillnad på könen , att vi vill göra saker olika att vi är bättre på olika saker.

Som man är jag trött på att ständigt höra av kvinnan hur svårt dom har det på jobbet i hemmet bla bla .

Blir extra kul när hon jobbar i en kvinnodominerad branch där det sitter 90% kvinnor på dom högre posterna .

Likaså att det är jag som lagar mat,tvättar,diskar klipper gräs matar djuren servar bilen m.m

Nä jag är int bitter .
Citera
2017-09-08, 13:42
Medlem
Citat:
Då får man kalla sig anti-idagfeminism, eller hur?

Nej, det som agerar politiskt och har politiska målsättningar/ idéer hur samhället ska läggas upp kallas ideologi.
Nej, även om feminismen har gjort bra saker så höll jag inte med om den förut heller. Ha i åtanke att det var bara inte feministerna som ville ha rösträtt till kvinnor, andra ville samma sak. Om nu de pushade frågan bäst eller inte kan vi låta förbi osagt, men deras ideologi då, såsom deras ideologi idag håller jag icke med om.

Din logik går heller inte ihop med "idagfeminism" för dagens feminism kallar sig inte idagfeminism, eller hur? De kallar sig bara feminism.
Citera
2017-09-08, 13:45
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Man kan undra vad män skulle tycka om feminister plötsligt skulle börja motsätta sig invandring.
Skulle män då känna sig förtryckta av att inte kunna skaffa importfru?

Detta svarar inte på min fråga....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in