Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Jag läste igår nånstans, i en dansk tidning, att det använts en såg i styckningen. Det är konstaterat efter den obduktion man gjorde på torson. Så inte helt otippat har han använt just den sågen. Och man hittar den inte. Den ligger säkert på havets botten tillsammans med några kroppsdelar. Jag vet inte varför han tog ner sågen, kanske hans kollegor har en förklaring.
Det viktiga är att kunna placera sågen ombord på båten, finns det inget vittne som sett han ta den ombord och det saknas användning för den, då kan man inte använda den i bevisningen. Skulle det varit som jag sa att man hade virke för att kunna stötta upp skrovet, då kunde man ju placerat den om bord.
Allt som är ikastat kan vi nog glömma att det hittas, kan ta ett exempel.
Vid en brygga har det fallit i en del saker med likvärdig vikt och några kilo tyngre än sågen, dykare (proffs som är statligt anställda) som fanns på platsen efter ett par dygn ombads kolla när de ändå var där och övningsdök, de kunde inte hitta något spår trots att det bara gällde ett litet område på kanske 30*30 meter, halvsströmt saltvatten...
Så det gäller att kunna placera verktyg ombord som kan ha används för styckning, så vad fanns ombord egentligen.
Gick det att se om det var en lite såg kanske, typ metallsåg, en sån skulle ju vara möjlig att ha ombord.