Men är det inte samtidigt ganska vanligt att många ledare (och enligt Aftonbladet, vita män) har en del av dessa egenskaper? Är det inte en förutsättning för framgång att man tror mycket på sig själv och har grandiosa idéer? Många mycket framgångsrika personer har halv-narcisisstiska och halv-psykopatiska drag, inte alla givetvis. Obama kändes exempelvis mer mänsklig under tiden Trump uppvisar en del av ovanstående. Trump är dock väldigt framgångsrik i övrigt.
Såklart är många stora ledare/personer "avvikande" från normen på olika sätt. (Trump är dock inte någon lysande affärsman, han fick sin start "gratis" av sin far Fred Trump som också lånade sin son ganska rejält med pengar på 1970-talet vilket gjorde att Donald kunde få fotfäste på Manhattan i New York. Pappa Fred höll sina egna fastighetsaffärer till Queens och Brooklyn-området och på så sätt lät han Donald "få" marknaden på Manhattan. Trumps "affärsimperium" dras sedan länge med stora skulder och banklån, även om han såklart har gott om tillgång till likvida medel).
PM är en udda figur, med starka och ensidiga intressen och problem med relationer till andra människor (d.v.s. lutar lite åt aspberger-hållet också). PM saknar många av de förmågor som krävs för att växla ut/växla upp projekt och blir därför beroende av människor runtomkring honom (vilket stör honom, bevisligen - se t.ex. hans bråk om ägarskap m.m.)
Jämför t.ex. PM med en annan person som också gillar raketer och innovation: Elon Musk. Elon Musk har alla de egenskaperna PM saknar och har lyckats bygga upp företag och produkter ingen annan trott ens var möjliga att göra på det sättet. Givetvis har han inte gjort detta enbart själv, men han har lyckats skapa en miljö och en kultur där allt detta är möjligt. Elon Musk har också den fördelen att han inte styckar döda människor.
Som de flesta som mördar kvinnor så dödade Hans Reiser sin fru. Dvs en närstående. PM har ju inte gjort det. Han har aldrig träffat KM förr, och detta var ju i ett professionellt ärende. Så PM tycker jag inte påminner alls om Reiser. Att döda en kvinna som intervjuar en, och därmed gör reklam för honom, är nog inte helt vanligt. Däremot att döda sina närstående är vanligt.
Som de flesta som mördar kvinnor så dödade Hans Reiser sin fru. Dvs en närstående. PM har ju inte gjort det. Han har aldrig träffat KM förr, och detta var ju i ett professionellt ärende. Så PM tycker jag inte påminner alls om Reiser. Att döda en kvinna som intervjuar en, och därmed gör reklam för honom, är nog inte helt vanligt. Däremot att döda sina närstående är vanligt.
Jo, den delen om närstående har du absolut rätt i. Det jag var ute efter var detta med en entreprenör som i mångas ögon var duktig / framåt och gjort något som en del människor betraktade som coolt / framgång / svårt projekt o.s.v. men trots detta sänker hela sin karriär och verksamhet genom en total idiotigrej.
Jo, den delen om närstående har du absolut rätt i. Det jag var ute efter var detta med en entreprenör som i mångas ögon var duktig / framåt och gjort något som en del människor betraktade som coolt / framgång / svårt projekt o.s.v. men trots detta sänker hela sin karriär och verksamhet genom en total idiotigrej.
Det finns ju en del såna. Johanna Möller är den jag i hastigheten kommer på. Men hon var ju fullständigt galen. Begriper inte att hon inte fick vård istället för fängelse.
Det finns ju en del såna. Johanna Möller är den jag i hastigheten kommer på. Men hon var ju fullständigt galen. Begriper inte att hon inte fick vård istället för fängelse.
Möller och Fossmo (Knutby) spelar i ungefär samma liga och i det fallet tror jag också att "Kristi Brud" slapp alltför lindrigt undan. PM är knepig på ett annat sätt, jag tror inte att han är en "genomond" människa - däremot är det något i huvudet på honom som inte är korrekt kopplat. Vilket är ganska uppenbart.
Förutsatt att du även tar med dig troslinningen, ja. Annars stannar trosan kvar. Tro mig, jag har mångårig egen erfarenhet. Följer dina kalsonger med när du tar av dig byxorna?
Vart fick du byxor från? Nä jag har inte byxor med resårmidja som sluter tät med fillingarna.
Tvivlar på din kunskap i detta ämnet, vi hoppar över detaljerna (man vill ju inte släppa yrkeshemligheter så att säga) man låter man fingrarna följa kroppen vid avklädning så åker rövgardinen med. Du tar inte i ett stressat ögonblick tag med fingertopparna i strumpbyxornas resår och lyfter de så att trosorna sitter kvar.
Här är lite saker som försvårar för åklagaren om man skall hålla en hög rättssäkerhet.
Så det är möjligt att hon fick luckan i skallen och föll ner.
Det är fullt möjligt att hon fick kramper som han säger.
Och det är fullt möjligt att trosorna åker av samtidigt som strumpbyxorna via avdragning i en hast.
Det kan vara troligt att han agerat i chock och velat dumpa liket.
Tappa mobiler i vatten är lätt hänt, så även hans mobil i havet.
Att han sagt att han släppt av henne kan han mycket troligt ha sagt i panik för att hamna i fängelse.
Till fördel för åklagaren, men svårt att bevisa utan erkännande.
Styckningen som han inte erkänt, vetifan om man skulle kunna göra det i chocktillstånd, ja att chocken ligger kvar så länge...
Tycker man skall kontrollera om det saknas ett sånt lastnät, då det skulle fungera att dumpa huvudet med, övriga delar kan vara lösa eller ha rörbitar som sänke.
Träsågen, fanns det virke ombord? kanske inte aktuellt i en ubåt som inte går så djupt, men visst finns det med för att kunna använda stöttor om skrovet får läckage? Minns att de har scener om det i "Das Boot".
Senast redigerad av beaver_se 2017-09-08 kl. 11:18.
Möller och Fossmo (Knutby) spelar i ungefär samma liga och i det fallet tror jag också att "Kristi Brud" slapp alltför lindrigt undan. PM är knepig på ett annat sätt, jag tror inte att han är en "genomond" människa - däremot är det något i huvudet på honom som inte är korrekt kopplat. Vilket är ganska uppenbart.
Håller med dig i allt. Jag tror inte heller han är genomond. Men den där hjärnskadan man pratat om kan ha gjort något med honom. Han var tydligen ganska egen redan innan. Men saker har uppenbarligen förvärrats.
Jag tror inte på kris. Man kan se ansiktsuttryck på en människa som krisar. PM visade inget sådant alls. Mer åt hållet kallt beräknande. Överrumplad över den snabba räddningen och eftersökningen men krisade tror jag inte. Hur klarar man av en styckning om man krisar?
Om han gjort det förr så är det nog mest att Raket-Madsen är död som han är ledsen över.
Vart fick du byxor från? Nä jag har inte byxor med resårmidja som sluter tät med fillingarna.
Tvivlar på din kunskap i detta ämnet, vi hoppar över detaljerna (man vill ju inte släppa yrkeshemligheter så att säga) man låter man fingrarna följa kroppen vid avklädning så åker rövgardinen med. Du tar inte i ett stressat ögonblick tag med fingertopparna i strumpbyxornas resår och lyfter de så att trosorna sitter kvar.
Här är lite saker som försvårar för åklagaren om man skall hålla en hög rättssäkerhet.
Så det är möjligt att hon fick luckan i skallen och föll ner.
Det är fullt möjligt att hon fick kramper som han säger.
Och det är fullt möjligt att trosorna åker av samtidigt som strumpbyxorna via avdragning i en hast.
Det kan vara troligt att han agerat i chock och velat dumpa liket.
Tappa mobiler i vatten är lätt hänt, så även hans mobil i havet.
Att han sagt att han släppt av henne kan han mycket troligt ha sagt i panik för att hamna i fängelse.
Till fördel för åklagaren, men svårt att bevisa utan erkännande.
Styckningen som han inte erkänt, vetifan om man skulle kunna göra det i chocktillstånd, ja att chocken ligger kvar så länge...
Tycker man skall kontrollera om det saknas ett sånt lastnät, då det skulle fungera att dumpa huvudet med, övriga delar kan vara lösa eller ha rörbitar som sänke.
Träsågen, fanns det virke ombord? kanske inte aktuellt i en ubåt som inte går så djupt, men visst finns det med för att kunna använda stöttor om skrovet får läckage? Minns att de har scener om det i "Das Boot".
Varför har man inte hittat sågen i ubåten eller i hans hangar då? Den var sedd då den hängde över Madsens axel samma eftermiddag på väg till ubåten.
Men är det inte samtidigt ganska vanligt att många ledare (och enligt Aftonbladet, vita män) har en del av dessa egenskaper? Är det inte en förutsättning för framgång att man tror mycket på sig själv och har grandiosa idéer? Många mycket framgångsrika personer har halv-narcisisstiska och halv-psykopatiska drag, inte alla givetvis. Obama kändes exempelvis mer mänsklig under tiden Trump uppvisar en del av ovanstående. Trump är dock väldigt framgångsrik i övrigt.
Jo det du säger stämmer nog säkert i hög grad. Dock observera:
Man kan uppfattas som att ha mycket högt självförtroende och höga ambitioner utan att ha ett enda symptom på narcissism.
Låt oss för det första inte blanda ihop psykopater med narcissister. Det finns tydligen en del studier som visar att bland ledarställningar i näringslivet är psykopater överrepresenterade. Detta hade jag också hört talas om innan, men ni får gärna återlänka till detta hade varit trevligt att läsa. Intresserad om det är personer som diagnostiserats som psykopater eller om det bara är personer som visar tydliga symptom på psykopatiska drag.
Hur som helst är ju detta inte alls någon indikation på att det i allmänhet är en fördel rent karriärmässigt att vara en psykopat. Det kan ju tänkas, och är nog mycket sannolikt, att de psykopatiska egenskaperna för de allra flesta är en nackdel i deras jobbkarriärer och att "medianpositionen"för en psykopat med avseende på jobbtitel därmed är lägre än en icke-psykopat ändå.
Men kan ju mycket väl vara så att en relativt liten bråkdel av psykopaterna helt enkelt råkar ha en fördelaktig kombination av de psykopatiska egenskaperna och att just dessa blir enormt överrepresenterade i positioner högt uppe i näringslivet, men att det för de flesta psykopaterna blir en nackdel.
Sen när det kommer till narcissister så är det viktigt att påpeka att man inte är en narcissist bara för att man besitter några av dessa egenskaper jag nämnde. Få människor, särskilt unga/medelålders män, har noll av dessa egenskaper. Skulle tro de flesta har 1-4 i mer eller mindre utsträckning. Jag har nog delvis punkt 4 (Being preoccupied with fantasies about success and brilliance) och en viss grad av punkt 11 (Being envious of others and believing others envy you). Detta gör ju inte mig till narcissist dock. Sen bör man nog slänga på punkt 3 på fyllan... Nu känner jag att jag var ovanligt ärlig
Having an exaggerated sense of self-importance
Expecting to be recognized as superior even without achievements that warrant it
Exaggerating your achievements and talents
Being preoccupied with fantasies about success, power, brilliance, beauty or the perfect mate
Believing that you are superior and can only be understood by or associate with equally special people
Requiring constant admiration
Having a sense of entitlement
Expecting special favors and unquestioning compliance with your expectations
Taking advantage of others to get what you want
Having an inability or unwillingness to recognize the needs and feelings of others
Being envious of others and believing others envy you
Behaving in an arrogant or haughty manner
Om jag inte minns fel måste man anses besitta åtminstone två tredjedelar av symptomen samtidigt för att anses ha en narcissistisk personlighetsstörning (rätta mig gärna om jag har fel). Jag vill argumentera för att Peter Madsen utan tvekan har det.
Så jo visst, vissa av de symptomen kan vara bra att ha i en viss grad och om man ska tro dagens så kallade "reality-serier" och en stor andel av vloggare är det jättebra att vara kaxig och överlägsen för att komma någonstans. Som tur var är detta ganska långt från verkligheten.
Samhället belönar förvisso ofta folk med en hälsosam mängd självförtroende och ambitionsnivå. Nyckelordet är hälsosam. Är du narcissist har det övergått till en icke-hälsosam mängd. Och sen är självförtroendet inte helt genuint, utan påklistrat genom en kontinuerlig dos av forcerad bekräftelse från sin omvärld. Samtidigt som den bilden du prövar projicera på andra är så olik den reella att det blir svårt, för att inte säga omöjligt att hålla illusionen hel genom färden upp karriärstegen. BULLSHIT-sirenen har ofta gått i gång långt innan en narcissist har klarat att manipulera sig upp särskilt långt upp i ett hierarki. Det är därför ganska vanligt att narcissister byter arbetsplats ofta (antingen frivilligt eller icke-frivilligt) eller provar satsa på något där de själva får bestämma...
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-08 kl. 12:00.
Varför har man inte hittat sågen i ubåten eller i hans hangar då? Den var sedd då den hängde över Madsens axel samma eftermiddag på väg till ubåten.
Det vet inte jag har inte varit i Danmark på många år än mindre i hans hamn. Men okey jag tog bara upp vad man kanske kunde motiverat behovet av sågen ombord, nu vet vi då inte ens om den varit ombord, okey det är ju till åklagarens nackdel då, tack för informationen.
Har han inga stöttor så behöver han ingen såg, då kan man inte hänvisa till det angående den spontana styckningen. Vad finns det för verktyg bevisligen ombord som kan ha används?