Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Du har redan fått ett par svar, men det är faktiskt snudd på obegripligt hur du kan ha så svårt att förstå att din syn på (och definition av) jämställdhet och jämlikhet inte delas av alla. Att feminism skulle vara den enda rörelsen som arbetar för jämställdhet, eller den enda metod genom vilken man kan uppnå jämställdhet, är inte ett faktum om du nu trodde det. Det är en
uppfattning som man kan hålla med om, men som man också kan anse vara felaktig.
Vad feminister själva anser sig kämpa för får stå för dem. Jag anser att de står för motsatsen till jämställdhet när de propagerar för kvotering på basis av kön, när de tar sig rätten att kollektivt skuldbelägga personer på basis av kön eller när de ser så selektivt på ojämlika utfall i olika sammanhang beroende på om det är män eller kvinnor som gynnas.
Karen Straughan förklarar det bättre än jag kan (ber om ursäkt för bakgrundsljudet):
https://youtu.be/n-IHtarCqA4
"min" defintion av jämstäldlhet ???????
Säg mig hur lyder den defintionen om den nu inte skulle vara det jag skrivit?
är det:
Jämställdhet är när män har privilegier och kvinnor har skyldigheter och vi har olika balanser inom en rad områden i samhället...???
För din upplysning, tror du det, så har ni alltså fel.
Du har alla möjliga rörelser som har arbetat med ex. jämlikhet och där frågan kön har varit med på ett hörn. Tom marx tog upp kvinnors rättigheter.
Men alla dessa rörelsers idéer kring just kön har fått epitetet feminism...ok?
Marxisitisk feminism
Liberal feminism
etc etc
Det ni inte verkar fatta är att "feminism" är den stora rubriken på en radda underrubriker.
Och att kalla sig antifeminist är att gå emot hela idén om kvinnors likaställning till män.
Man går emot "dåtid" man går emot feministernas kamp i Afghanistan för att ha rättigheter överhuvudtaget bestämma över sina liv, man går emot "nutid"
Och om nu den existerande feminismen dåtid, globalt och nutid INTE skulle vara den "rätta" vägen att uppnå jämställdhet på, well....varför inte berätta vad den "rätta" vägen då är?