Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Där är en del saker med feminismen i Sverige som jag inte gillar.
Till exempel så hänger de upp sig på kön: det _skall_ vara minst X procent (eller antal) kvinnor, även om männen som vill ha samma position (vare sig det gäller jobb, studier eller annat) är vida överlägsna kvinnorna som söker. Min inställning är att den/de mest meriterade skall ha platsen.
Fast nu är ju inte män som grupp "vida överlägsen" kvinnor som grupp i Sverige vare sig det gäller yrken, studier eller "annat". Utan faktum är att unde en viss ålder så är kivnnor som grupp ex. mer utbildad än män som grupp. OM man menar att utbildning ska spela någon som helst roll i vad man ska tjäna och få för typ av yrken, så borde detta faktum ge utslag.
Citat:
Vidare ägnar sig feminister i Sverige ofta åt vad jag tycker är ohederlig statistik. Det senaste exemplet som jag minns gällde journalister inom SVT: de klagades över att männen hade avsevärt högre löner än kvinnorna. Men när någon petade lite i siffrorna visade det sig att de flesta männen hade jobbat på SVT sedan de tog examen, de flesta kvinnorna hade bra precis börjat jobba. Självklart skall någon som arbetat bortåt 40 år ha mer i lön än någon som jobbat tre månader.... Men feministerna klagade!
har du denna källa?
för ursäkta mig men rätt länge sen vi hade en majoritet män på journalisthögskolan.
Citat:
Dessutom har jag sett en hel del argumentation i stil med "Kvinnorna i Saudiarabien är förtryckta. Därför skall kvinnor kvoteras in i svenska bolagsstyrelser!". De påpekar någon faktabit som mycket väl kan vara sann, men sedan drar de helt orimliga slutsatser av den, medan de "råkar" glida över från ett område till ett annat (både geografiskt och intressemässigt).
Citera detta tack...
Kvinnor bör kvoteras in i vissa bolagstyrelser, för dessa betår bara av män som väljer andra män, och ska någonsin kvinnor komma in i nämna styrelse så måste de helt sonika kvoteras.
Citat:
Min egen inställning är att kvinnor och män aldrig kommer att vara lika, våra biologier är annorlunda och då kommer män och kvinnor att skilja sig åt. Jag är dock medveten om att detta bara gäller på populationsnivå, det kommer alltid att finnas individer bland båda könen som avviker från det "normala"
Och det "normala" då varandes att män i alla lägen är "vida överlägsna"
Jo vi fattar.