2017-09-07, 16:59
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast denna diskussion ( delad föräldraförsäkring) handlar inte om dig och din familj. Är inte efter er man kollar och väger data utan efter hur statistisken ser ut för hela gruppen.

Och slutsatsen av det du säger ovan blir:

Det är bäst för barnen att fäder är mindre närvarande än mödrar.
Det är bäst för barnen att mödrar får avsevärt lägre livsinkomster/ sämre karriärmöjligheter/ sämre pensioner än fäder.
Det är bäst för barn att fäder har mycket svårare få enskild vårdnad än mödrar.
etc.
Lägg inte ord i min mun. Det jag säger är att det är bäst för barn med så mycket tid som möjligt med båda sina föräldrar och det innebär inte alltid att det bästa är att splitta 50/50. Därför är det viktigt att varje familj får välja det som blir bäst för deras familjesituation.

Detta har inte med kön att göra. Det har med föräldraskap att göra.
Citera
2017-09-07, 17:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Så antigen ser man detta som ett problem , eller också skiter man i det och accepterar problemen.
Feministlogik antar jag.

Det finns givetvis fler alternativ än dina rätt eller fel.

Tex att man inte ser det som ett problem överhuvudtaget. Jag tror de flesta kvinnor som helt frivilligt, ja till och med envetet i vissa fall, har valt att vara hemmafruar inte ser det som ett problem, för att nämna några.
Citera
2017-09-07, 17:12
Medlem
Där är en del saker med feminismen i Sverige som jag inte gillar.

Till exempel så hänger de upp sig på kön: det _skall_ vara minst X procent (eller antal) kvinnor, även om männen som vill ha samma position (vare sig det gäller jobb, studier eller annat) är vida överlägsna kvinnorna som söker. Min inställning är att den/de mest meriterade skall ha platsen.

Vidare ägnar sig feminister i Sverige ofta åt vad jag tycker är ohederlig statistik. Det senaste exemplet som jag minns gällde journalister inom SVT: de klagades över att männen hade avsevärt högre löner än kvinnorna. Men när någon petade lite i siffrorna visade det sig att de flesta männen hade jobbat på SVT sedan de tog examen, de flesta kvinnorna hade bra precis börjat jobba. Självklart skall någon som arbetat bortåt 40 år ha mer i lön än någon som jobbat tre månader.... Men feministerna klagade!

Dessutom har jag sett en hel del argumentation i stil med "Kvinnorna i Saudiarabien är förtryckta. Därför skall kvinnor kvoteras in i svenska bolagsstyrelser!". De påpekar någon faktabit som mycket väl kan vara sann, men sedan drar de helt orimliga slutsatser av den, medan de "råkar" glida över från ett område till ett annat (både geografiskt och intressemässigt).

Min egen inställning är att kvinnor och män aldrig kommer att vara lika, våra biologier är annorlunda och då kommer män och kvinnor att skilja sig åt. Jag är dock medveten om att detta bara gäller på populationsnivå, det kommer alltid att finnas individer bland båda könen som avviker från det "normala".
Citera
2017-09-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Lägg inte ord i min mun. Det jag säger är att det är bäst för barn med så mycket tid som möjligt med båda sina föräldrar och det innebär inte alltid att det bästa är att splitta 50/50. Därför är det viktigt att varje familj får välja det som blir bäst för deras familjesituation.

Detta har inte med kön att göra. Det har med föräldraskap att göra.

jepp, det är bäst med så mycket tid som möjligt med BÅDA föräldrarna.

det du gjorde var att ta upp din situation som ex. på att man inte ska införa delad föräldraförsäkring för att föräldrar behöver "kompensera" typ.
Men verkligheten utslagen över hela gruppen är ju säkerligen betydligt mer den att OM man införde delad föräldraförsäkring så skulle just BÅDA föräldrarna få ungefär lika mycket tid, dvs det som just då skulle vara bäst för barn infaller.

Hänger du med?

Din tankegång att just din families sits skulle vara så vanligt så det skulle ge utslag över hela gruppen anser jag nog inte vara korrekt.

Och som sagt, de familjer som har extrema omständigheter av den typ som du beskriver, kan ju alltså ansöka om rätt få ge bort sin föräldraförsäkring.
Citera
2017-09-07, 17:17
Moderator
pewpews avatar
Citat:
jepp, det är bäst med så mycket tid som möjligt med BÅDA föräldrarna.

det du gjorde var att ta upp din situation som ex. på att man inte ska införa delad föräldraförsäkring för att föräldrar behöver "kompensera" typ.
Men verkligheten utslagen över hela gruppen är ju säkerligen betydligt mer den att OM man införde delad föräldraförsäkring så skulle just BÅDA föräldrarna få ungefär lika mycket tid, dvs det som just då skulle vara bäst för barn infaller.

Hänger du med?

Din tankegång att just din families sits skulle vara så vanligt så det skulle ge utslag över hela gruppen anser jag nog inte vara korrekt.

Och som sagt, de familjer som har extrema omständigheter av den typ som du beskriver, kan ju alltså ansöka om rätt få ge bort sin föräldraförsäkring.
Nej, jag har inte sagt att vår sits är den vanligaste. Däremot är den mycket vanligare än du tror. Ofta pendlar en förälder längre än den andra. Någon jobbbar natt, någon jobbar kväll, någon jobbar skift, någon jobbar hemma osv osv.

Därför måste varje familj få lov att bestämma vad som blir bäst för dem. Sen får man INTE skriva över alla dagar på den andra föräldern.
Citera
2017-09-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Där är en del saker med feminismen i Sverige som jag inte gillar.

Till exempel så hänger de upp sig på kön: det _skall_ vara minst X procent (eller antal) kvinnor, även om männen som vill ha samma position (vare sig det gäller jobb, studier eller annat) är vida överlägsna kvinnorna som söker. Min inställning är att den/de mest meriterade skall ha platsen.

Fast nu är ju inte män som grupp "vida överlägsen" kvinnor som grupp i Sverige vare sig det gäller yrken, studier eller "annat". Utan faktum är att unde en viss ålder så är kivnnor som grupp ex. mer utbildad än män som grupp. OM man menar att utbildning ska spela någon som helst roll i vad man ska tjäna och få för typ av yrken, så borde detta faktum ge utslag.

Citat:
Vidare ägnar sig feminister i Sverige ofta åt vad jag tycker är ohederlig statistik. Det senaste exemplet som jag minns gällde journalister inom SVT: de klagades över att männen hade avsevärt högre löner än kvinnorna. Men när någon petade lite i siffrorna visade det sig att de flesta männen hade jobbat på SVT sedan de tog examen, de flesta kvinnorna hade bra precis börjat jobba. Självklart skall någon som arbetat bortåt 40 år ha mer i lön än någon som jobbat tre månader.... Men feministerna klagade!

har du denna källa?
för ursäkta mig men rätt länge sen vi hade en majoritet män på journalisthögskolan.

Citat:
Dessutom har jag sett en hel del argumentation i stil med "Kvinnorna i Saudiarabien är förtryckta. Därför skall kvinnor kvoteras in i svenska bolagsstyrelser!". De påpekar någon faktabit som mycket väl kan vara sann, men sedan drar de helt orimliga slutsatser av den, medan de "råkar" glida över från ett område till ett annat (både geografiskt och intressemässigt).

Citera detta tack...

Kvinnor bör kvoteras in i vissa bolagstyrelser, för dessa betår bara av män som väljer andra män, och ska någonsin kvinnor komma in i nämna styrelse så måste de helt sonika kvoteras.

Citat:
Min egen inställning är att kvinnor och män aldrig kommer att vara lika, våra biologier är annorlunda och då kommer män och kvinnor att skilja sig åt. Jag är dock medveten om att detta bara gäller på populationsnivå, det kommer alltid att finnas individer bland båda könen som avviker från det "normala"

Och det "normala" då varandes att män i alla lägen är "vida överlägsna"

Jo vi fattar.
Senast redigerad av Merapi 2017-09-07 kl. 17:25.
Citera
2017-09-07, 17:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
nej jag tycker inte jag fått "massa svar" nej.

Mest svar av sorten: jag är antifeminist för jag hatar feminister i olika varianter....och inget mer.

Och ditt svar: "man ogillar konflikter och maktanalyser" vad är det för svar?
jag är emot feminism för det är så jobbigt när kvinnor bråkar om rättigheter och börjar dra fram massa jobbig fakta, statistisk och analyser av verkligheten...mycket mer lugnt och skönt när de bara accepterar läget och håller käften och låter allt vara som vanligt och accepterar sexuellt våld, lägre löner etc etc.

Om detta är varför man kallar sig antifeminist , vad säger det i sånt fall vad man är för idiot?

Haha jag har ju läst igenom tråden och du har fått fullgoda svar, men du väljer att inte acceptera dom helt enkelt.

Ja, att ogilla konflikt och maktanalys är helt enkelt ett grundläggande ideologiskt synsätt, antimarxism kanske. Jag upprepar för hundrade gången: jag och många med mig anser inte att skillnader på gruppnivå per automatik är ett uttryck för diskriminering eller patriarkala strukturer. Man kan ha den åsikten och samtidigt vara 100% för jämställdhet mellan könen. Men som sagt, jämställdhet innebär inte 50/50. Det är ett fullgott skäl att vara emot feminism. Upp till dig om du vill acceptera den förklaringen eller inte.
Citera
2017-09-07, 17:29
Medlem
[quote=pewpew|61719854]Nej, jag har inte sagt att vår sits är den vanligaste. Däremot är den mycket vanligare än du tror. Ofta pendlar en förälder längre än den andra. Någon jobbbar natt, någon jobbar kväll, någon jobbar skift, någon jobbar hemma osv osv.

Och denna "någon" som man väljer inte ska gå hemma är så mycket oftare en man menar du?

Citera
2017-09-07, 17:32
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Och denna "någon" som man väljer inte ska gå hemma är så mycket oftare en man menar du?

Utfallet blir så ja. Av alla mammor jag känner så har inte en enda klagat över detta. Alla har själva valt att ha det så och skulle inte vilja ha det annorlunda. Men det är tydligen problematiskt för fröken Merapi.
Citera
2017-09-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Utfallet blir så ja. Av alla mammor jag känner så har inte en enda klagat över detta. Alla har själva valt att ha det så och skulle inte vilja ha det annorlunda. Men det är tydligen problematiskt för fröken Merapi.

och du känner alla Sveriges mammor och fäder då antar jag?
Du har suttit och ringt runt och förhört dig om läget; du måste ha en sjujävla mobilräkning.
Citera
2017-09-07, 17:40
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
nej jag tycker inte jag fått "massa svar" nej.

Mest svar av sorten: jag är antifeminist för jag hatar feminister i olika varianter....och inget mer.

Och ditt svar: "man ogillar konflikter och maktanalyser" vad är det för svar?
jag är emot feminism för det är så jobbigt när kvinnor bråkar om rättigheter och börjar dra fram massa jobbig fakta, statistisk och analyser av verkligheten...mycket mer lugnt och skönt när de bara accepterar läget och håller käften och låter allt vara som vanligt och accepterar sexuellt våld, lägre löner etc etc.

Om detta är varför man kallar sig antifeminist , vad säger det i sånt fall vad man är för idiot?

Ytterligare ett fantastiskt verklighetsfrånvarande inlägg. Jag tror fler än jag själv håller med om att du har fått massor av svar, varav ytterst FÅ svar av sorten " jag är antifeminist för jag hatar feminister".

Att du inte förstår skriven text är ingen nyhet, du försöker inte ens som jag redan konstaterat.

Och när det kommer till "fakta, statistisk och analyser av verkligheten" så är det få debattörer som har så tunt underlag som du har. Däremot är du extremt duktig på att ignorera precis allt du själv tycker är jobbigt.

Men bra att du kallar alla i tråden för idioter, så vi vet att dina åsikter är de rätta åsikterna. De är så rätt att staten måste tvinga oss andra till underkastelse.
Citera
2017-09-07, 17:43
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
och du känner alla Sveriges mammor och fäder då antar jag?
Du har suttit och ringt runt och förhört dig om läget; du måste ha en sjujävla mobilräkning.
HAR DU DÅ?

Observera, om nu någon har missat det, att DU är den som förespråkar TVÅNG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in