2017-09-06, 23:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man behöver inte bli mördad eller ens lemlästad för att ubåtsfärden skulle kunna bli jäkligt obehaglig.

Att vara inlåst tillsammans med idioten utan att själv kunna bestämma när det var dags att dra - det skulle åtminstone för mig vara en Big no-no..

Jag skulle inte vilja utsätta mig för en "krångelpelle" som kastar saker omkring sig när han inte får som han vill. Eller skriker och gapar. Eller hittar på något som man själv inte vill vara med om.

Det finns massor av galenpannor och krångelpellen i vårt samhälle, men man behöver inte nödvändigtvis umgås med dem.

Det enda vi kan konstatera då är att journalister inte kan intervjua människor utan att ha en vän eller kollega med sig, oavsett vem som ska intervjuas.
Och så får vi hoppas att det inte är en kollega med samarbetssvårigheter då, för även då skulle livförsäkringen försvinna så att säga.
Kanske måste man live-sända intervjuerna rent av?

Nej detta scenario hade KW inte kunnat drömma om i sina vildaste fantasier och inte någon av oss skribenter här heller. Men det går bra att i efterhand säga att man skulle ha gjort annorlunda själv om man stod i hennes skor.
Citera
2017-09-06, 23:39
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Nja, inte helt betydelselöst. Togs dessa klädespersedlar av innan eller i samband med kroppen upphissande. Togs de av innan kan det tyda på sexövergrepp, om de åkte av vid upphissande ( som jag tror är omöjligt) tyder på inget sexövergrepp.

För en sexualsadist är exempelvis våld det primära inte sex, därav bör man inte göra en alltför stor grej av ett par strumpbyxor.
Citera
2017-09-06, 23:40
Medlem
Citat:
Nja, inte helt betydelselöst. Togs dessa klädespersedlar av innan eller i samband med kroppen upphissande. Togs de av innan kan det tyda på sexövergrepp, om de åkte av vid upphissande ( som jag tror är omöjligt) tyder på inget sexövergrepp.

Ok, förvisso intressant tanke. Att de åkte av vid upphissandet låter osannolikt. Repet borde väl glida i stället för att få med sig strumpbyxorna så att de åker helt av? Eftersom han har styckat henne kan det dock vara så att han tog av dem i samband med styckningen för att minska flytkraften?

De låg dock kvar i ubåten. Märkligt att han inte tänkte på att de skulle upptäckas och att han skulle få svårt att bortförklara varför de ligger där.
Citera
2017-09-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja visst, så är det normalt, här i sverige i alla fall, och säkert i danmark också. Men som sagt, där delges den misstänkte löpande information om vad som framkommer i utredningen. Det är en stor skillnad mot i sverige. Det framkom också att de inte hade så många täta förhör med PM som jag i alla fall förväntat mig. Polisen har gått ut med saker i media, som de inte först förhört PM om, det har de själva sagt. Mycket förvånande tycker jag, men så är det alltså. Därmed minskas nyttan med att hålla på saker i t.ex. häktningsförhandlingen, PM och hans advokat vet redan allt, det är bara vi allmänheten som inte får veta.
Det stämmer nog inte att media fått sin information före Madsen, det Media får veta och rapporterar om- det är sådan information som polisen eller P.M,s advokat redan konfronterat Madsen med.
Om P:M hör på nyhetsrapporterna så är det inget nytt för honom- han har alltså redan förhörts eller konfronterats med samma information.
(Men häktade i Danmark är inte isolerade från omvärlden som i Sverige i första skedet av häktning..)
Senast redigerad av moshes 2017-09-06 kl. 23:51.
Citera
2017-09-06, 23:43
Medlem
Citat:
Nej detta scenario hade KW inte kunnat drömma om i sina vildaste fantasier och inte någon av oss skribenter här heller. Men det går bra att i efterhand säga att man skulle ha gjort annorlunda själv om man stod i hennes skor.

Nej herregud. Läste att styckmord i Sverige inträffar ungefär vartannat år. Väldigt ovanligt alltså. Men rent sannolikhetsmässigt är risken för en normalsvenne som inte är gängmedlem ändå osannolikt liten att man blir drabbad. Ca 100 mord per år i Sverige på 10 miljoner individer. Men det är klart, sådant här händer tyvärr emellanåt.
Citera
2017-09-06, 23:48
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja så måste Madsen ha tänkt. Rören skulle bidra till att luft eller vatten skulle göra torson tung.
Men det fungerade kanske precis tvärtom- det hjälpte till att flyta mot ytan istället.

Var har du fått den uppgiften ifrån att rören perforerat kroppen?
Som åklagaren redogjorde på pressträffen så var torson belagd med stickskador som hål och sedan tryckt på i syfte att tömma ut luft (lungor, inre organ kroppsvätskor)
Någon uppgift om att rören skulle ha stuckits in i kroppen har jag inte sett. Endast att rören fästs på ett bälte, och det ska vara en typ av spännband av nylon.
Citera
2017-09-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Domare kan inte döma hur som helst "på känn". Det saknas bevis för att hon blev mördad med den information jag känner till åtminstone. Det kan ha gått till som PM säger i dagsläget. De får undersöka och leta efter mer underlag, topsa mer DNA på rätt platser, pröva scenarier som han påstår har hänt vad gäller luckan etc.
Nej de får inte döma på känn. Men indisiekedjan är nu nästan klar. Allt PM hittills har kommit med har visat sig inte vara sant. Vid dagens förhandling släppte PM detta med luckan, att hon dödats av den och att han hissat upp henne hel med rep runt fötterna. Det som han sa vid dagens förhandlingar kan vi med ganska stor säkerhet redan nu anse som ytterligare en lögn. När det senare kommer att bevisas att det är en osanning finns det inget mer kvar som kan fria honom från mord.
Citera
2017-09-06, 23:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har PM förklarat hur trosorna kunde åka av när benen var bundna?

Känns spontant som om att PM är samma typ av mördare som Nerijus från Litauen som mördade LH i Blomberg.

Intresse för S/M.

Tillfället gjorde mördaren så att säga.

Vaken frågeställning, OY.. Den frågan få vi hoppas att åklagaren också ställer när det blir dags.
Citera
2017-09-06, 23:51
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var han visst – för offret. KW o Madsen kände inte varandra. Då är Madsen en ”okänd” man för henne.

Att han har figurerat i media betyder inte att man eller KW visste hurdan människa han var. Jmfr med Bill Cosby.. Eller Garry Glitter.. eller någon annan ”känd” idiot.

Vem skulle ha anat hur Mel Gibson var när han var ensam tillsammans med sin kvinna – OM man inte hade hört bandinspelningarna? Han som hade varit ”lyckligt gift” typ i 30-40 år och som kallade sin älskarinna och sitt barns mamma för fitta, hora etc...

Men är du trög?
PM var en känd personlighet, det kan du inte komma ifrån. Och nej, Kim kände inte honom eftersom hon, du, jag eller ens någon på denna jord kan känna ALLA människor på jorden.

Det är skillnad att hoppa i en båt med en okänd (och det är ju fan att man ska behöva förklara att en okänd i detta fallet betyder "en människa som varken är känd för en själv eller för samhället/media i stort") än att hoppa i en båt med en kändis.

Självklart känner man sig tryggare med en för allmänheten känd person och med vittnen som vet EXAKT var man befinner sig, än med en människa man aldrig sett, aldrig hört talas om och därmed inte vet vad denne livnär sig av eller zippo zero nada!

Jag hade med lätthet tagit en biltur med Sven Melander medan min sambo vinkade av oss inför bil-provkörningen om jag var potentiell köpare av hans bil exempelvis. Men jag hade inte gjort det med en random "Anders Andersson".
Ser du inte den skillnaden är det lönlöst att skriva ett enda ord till om saken. R.I.P ditt förstånd.
Citera
2017-09-06, 23:52
Medlem
Om jag förstått saker rätt dyker Madsen alltid på ett och samma ställe. Förmodligen för att han är trygg just där, då platsen lämpar sig väl och han känner bottenstrukturen väl. Antagligen ligger den inte i mitten av en farled för stora handelsfartyg. Min tolkning.

Denna gång väljer han en ny plats, säger han, och när dom skall gå upp i tornet gungar det pga att ett fartyg passerat och därför tappar han taget om luckan och olyckan sker.

Exakt var är det? Finns det någon känd angivelse? mer än de luddiga "längre ned än vanligt"
Citera
2017-09-06, 23:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Hon behöver inte ha huvudet mot däcket. Om hon är på väg upp och luckan faller på hennes huvud kan du ge dig på att det känns. Luckan "trycker" inte sonika undan huvudet. Den smäller till rejält i huvudet, skapar definitivt ett märke i huden på huvudet och förhoppningsvis för denna utrednings skull även ett märke i skallbenet, som förhoppningsvis hittas av polis så att det kan bli bekräftat (åtminstone ur PM:s perspektiv). Man kan t.o.m. pröva att släppa luckan på en avliden primats huvud för att se hur skadorna blir.

Ja, det tro fasiken att det känns, men det är en väldigt lång väg från "känns" till "död".
Du måste tänka på det faktum att det inte är en lucka som faller fritt, det är en lucka som svänger runt ett gångjärn. Huvudet är inte "i andra änden" av luckans ytterkants rörelse, utan i mitten av luckan. Antingen sticker det upp en bit ur röret, och då träffas huvudet i sidan av luckan som knappt har hunnit börja sin resa innan den träffar hennes huvud, eller så har hennes huvud knappt kommit upp ur röret, och då träffas huvudet återigen av mittendelen av luckan, alltså själva ratten, då har luckan antagligen mest fart, men bara en kort bit att färdas innan den dunsar i däcket, och huvudet blir inte mer än lite tilltryckt innan luckan tar stopp emot däcket.
Och då har vi inte alls tagit hänsyn till att hennes händer och armar också måste räknas i detta skeendet, för de håller hon knappast rakt ner utmed kroppen i det smala röret när hon ska klättra upp, de håller hon över sig för att ha något att greppa i och hålla balansen med när hon tar sig upp. Om det är något som tar skada i en olycka som den beskrivna, så är det händerna fingrarna, för de riskerar verkligen bli klämda av luckan.
Citera
2017-09-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja visst, så är det normalt, här i sverige i alla fall, och säkert i danmark också. Men som sagt, där delges den misstänkte löpande information om vad som framkommer i utredningen. Det är en stor skillnad mot i sverige. Det framkom också att de inte hade så många täta förhör med PM som jag i alla fall förväntat mig. Polisen har gått ut med saker i media, som de inte först förhört PM om, det har de själva sagt. Mycket förvånande tycker jag, men så är det alltså. Därmed minskas nyttan med att hålla på saker i t.ex. häktningsförhandlingen, PM och hans advokat vet redan allt, det är bara vi allmänheten som inte får veta.
Att MGM får reda på vad som framkommit kan vara både bra och dåligt. Har MGM reda på vad som framkommit måste hen fixa en hållbar förklaring vid nästa förhör kan vara nog så svårt och spräcka lätt av förhörsledaren. Vet hen inget brukar de hålla mun och det ger förhörsledare nada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in