2017-09-06, 22:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
det blir lite knasigt att ens ta fasta på att han hissat upp hennes kropp hel i resonemanget och sen blanda in styckningen efteråt.
Det är en lögn att han hanterat kroppen genom att binda rep, hissa upp henne hel genom luckan för att sedan dumpa, Det har inte hänt!
Kroppen har aldrig varit hel när den kom upp igen. Den blev styckad i delar på golvet nånstans i ubåten, troligen där de hittat det mesta av blodet. Därefter har delarna tagits upp genom någon av luckorna och kastats i havet.

Precis, så därför faller teorin om att strumpbyxor och trosor åkte av i samband med att PM drog upp KW genom tornet med ett rep.

PM har för egen hand avlägsnat både stumpbyxor och trosor.

PM är en lögnare av stora mått, det finns ingen rimlighet i något av det han har berättat.
Citera
2017-09-06, 22:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du får ta det med dom som uttalat detta om ubåten. En kamera är vad som finns.

Jag är osäker på betydelsen av nylon strap, och det kan vara lite olika betydelse. Jag har editerat mitt tidigare inlägg.

Som sagt, en gyro-kompass finns, med den och död räkning går det definitivt att navigera hjälpligt i u-läge, särskilt om man känner till strömförhållandena.
Citera
2017-09-06, 22:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du får ta det med dom som uttalat detta om ubåten. En kamera är vad som finns.

http://www.skd.se/2017/09/01/nautilus-var-ingen-ubat-en-dykbat/

Jag är osäker på betydelsen av nylon strap, och det kan vara lite olika betydelse. Jag har editerat mitt tidigare inlägg.

Skulle kunna handla om en vanlig nylonrem, jag tror faktiskt att det är vad han menar.

Exempel:https://thumbs.dreamstime.com/z/nylonrem-76522460.jpg
Citera
2017-09-06, 22:48
Medlem
Vad gäller styckningen får det väl ändå anses vara klart att PM gjorde detta. Att en propeller exakt skulle ha kapat båda benen vid knäna samt huvudet är helt osannolikt, då borde hela kroppen vara sargad.

Att någon annan skulle ha hittat KW flytandes hel och sedan "roat" sig med att stycka kroppen och slänga i delarna är också helt osannolikt.

Det står bortom allt rimligt tvivel att PM styckade kroppen.
Citera
2017-09-06, 22:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
AIS är för ytfartyg - ingenting som gör någon nytta hur som helst när ubåten dyker.

Tror att i panikläge skulle man ganska snabbt kunna söka efter magnetiska anomalier på botten för att lokalisera ubåten. Det är massvis mycket mer att söka efter och just "svart" är inte något större problem då man inte börjar med att söka visuellt efter en sjunken ubåt.

Syret skulle för henne räcka i 2,5 dygn - mycket hemska dygn, men rätt mycket tid för att söka. Och har man någon som behöver räddas från ubåten behöver man inte ta samma långa procedur som vid bärgningen.

Det har jag förstått, men det ger ju i alla fall en fingervisning om man vet var den var INNAN den dök.

OK. Fast jag förstod aldrig varför man väntade så länge vid bärgningen, med att gå in i ubåten. Tänk om K hade legat där, fortfarande levande, i ett utrymme som var avskilt med vattentäta skott! (Förutsätter att myndigheterna inte kunde veta om det fanns sådana utrymmen eller inte.)
Citera
2017-09-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
PM har väl titta på CSI och lärt sig att man skall kapa av huvud, fötter och armar för att undvika tandavtryck, fingeravtryck etc. DNA glömde han dock.

Han har inte behövt se på CSI. I verkstaden på Copenhagen suborbitals fanns en provdocka i naturlig storlek. I filmen Amateurs in Space kan man se hur den först lyfts med hjälp av en kran med kättingar och rep om magen. Någon minut senare ser man hur den ligger "styckad" medan von Bengtson mixtrar med den. Benen är av vid knäna, armarna vid armbågarna, precis som jag förstod att KWs kropp var styckad. Huvudet har den dock kvar.
Citera
2017-09-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Vad gäller styckningen får det väl ändå anses vara klart att PM gjorde detta. Att en propeller exakt skulle ha kapat båda benen vid knäna samt huvudet är helt osannolikt, då borde hela kroppen vara sargad.

Att någon annan skulle ha hittat KW flytandes hel och sedan "roat" sig med att stycka kroppen och slänga i delarna är också helt osannolikt.

Det står bortom allt rimligt tvivel att PM styckade kroppen.
De flesta av oss håller nog med dig .
Citera
2017-09-06, 22:53
Medlem
trngws avatar
Sedan kan man ju undra hur många, om någon, av de som varit med och byggt ubåten och uttalar sig, som faktiskt kan navigera.

Det är också viktigt att skilja på huruvida MAN (någon) kan navigera med ubåten i u-läge, huruvida en viss person kan det, samt om PM valde att göra det eller inte under mordnatten. Uppenbarligen inte.

En annan intressant sak är att det sägs att de har en komplett radar-track av ubåten, och att den inte varit i u-läge. Enligt madsen var de nere på botten i två timmar, och jag skulle ju tro att han varit i u-läge även under fler perioder under natten. Det motsatta hade förvånat mig. Så det är lite lustigt, tycker jag, att de säger att de har en komplett radar-track där ubåten aldrig dyker. Han ska alltså ha gått och lagt sig för att sova, i ett par timmar, rätt upp och ner, med ubåten drivandes omkring mitt ute i Öresund, ett mycket vältrafikerat område. Det har jag mycket svårt att tro på. Men, även det skulle i så fall bekräftas av radar-tracken, att ubåten drev omkring i några timmar.
Citera
2017-09-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK. Fast jag förstod aldrig varför man väntade så länge vid bärgningen, med att gå in i ubåten. Tänk om K hade legat där, fortfarande levande, i ett utrymme som var avskilt med vattentäta skott! (Förutsätter att myndigheterna inte kunde veta om det fanns sådana utrymmen eller inte.)

Man lyste vad jag förstått ganska tidigt in i ubåten genom fönstren för att skaffa sig en grov uppfattning. Man hade med all säkerhet också tillgång till uppgifter om ubåtens konstruktion där det framgår om och i så fall vilka skott som finns. Därifrån kan man snabbt dra en slutsats om det ens är sannolikt att någon i ubåten kan ha överlevt.
Citera
2017-09-06, 22:54
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis, så därför faller teorin om att strumpbyxor och trosor åkte av i samband med att PM drog upp KW genom tornet med ett rep.

PM har för egen hand avlägsnat både stumpbyxor och trosor.

PM är en lögnare av stora mått, det finns ingen rimlighet i något av det han har berättat.

Ja, jag var tidigt inne på sexuellt motiv och eftersom åklagaren gick ut hårt redan på häktningsförhandlingen med detta fokus kring hans sexvanor, sexmöten på båten osv, så stämmer det mesta av scenariot för min del att så är fallet.
Styckning av en kvinna är inte helt ovanligt vid sexualbrott för att dölja spår. Just att strumpbyxor, trosor är behandlade annorlunda än övriga kläder, kjolen , jackan o överdelar som då säkert dumpats, blir en fingervisning om att underkläderna typiskt haft större laddning, de mest intima klädesplaggen, som han haft närkontakt med och dragit av i samband med sexuellt våld.
Citera
2017-09-06, 22:54
Medlem
ingenkonfirmations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ett erkännande jag inte förstår: Han sade i början han begravt KW till havs. Det var ju innan torson hittades. Varför gjorde han det?
Han ändrade sin version (från "att han satte i land Kim Wall på Refshaleøen vid 22.30 kvällen innan") till "olycka/sjöbegravning" vid första häktningsförhandlingen då det stod klart för honom att..
  • ubåten bärgas
  • den påstådda landsättningen av KW var genomskådad
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

[Edit]Sen puck2a
Senast redigerad av ingenkonfirmation 2017-09-06 kl. 22:57.
Citera
2017-09-06, 22:55
Medlem
Madsen är en otroligt dålig lögnare. Stor humor att läsa hans uttalanden och fantasier om det inte var så tragiskt att en människa fått sätta livet till. Kanske är han också mytoman, och sådan brukar ju uppfinna historier som de sedan verkligen tror på själva - de lever i en annan värld. Så det är inte omöjligt att han tycker att han borde få gå fri och att det är jävligt synd om honom, och faktiskt inte har gjort något. När han blir dömd kommer han förstås att tro att han är oskyldigt dömd. Mytomaner kan bli väldigt aggressiva om man ertappar dem med lögner.

Han tror sig förstås också vara smartare än andra, och tror att han enkelt kan berätta hur det ligger till för sin omgivning, men så dumma är inte folk (i allmänhet, finns ju några som verkar sjunga hans lovord här i tråden )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in