2017-09-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
You got me

Vi kommer nog ALDRIG få reda på VARFÖR han gick av ,för han kommer kanske inte kunna berätta , och någon/några andra kommer självklart INTE berätta ,så jao ,vi får sitta här och undra i 100 år.

Nej, det kommer vi aldrig att att säkert få veta, men uppenbarligen fattade han helt enkelt ett snabbt beslut, där och då, att "ge fan i alltihopa".

Och till er som verkar tro att ett självmord alltid planeras och att det skrivs avskedsbrev osv...kan jag berätta att det ofta, när det handlar om unga människor, så fattas såna beslut i ett ögonblick, av impuls och utan planering, och ofta utan föregående tecken på att personen tänker avsluta sitt liv.

En faktor att räkna med i såna impulsiva tankar, är om Patrik nyligen fått SSRI-preparat utskrivet. Om så är fallet, så ökar risken för impulsiva självmord under de första veckorna/månaderna med medicinen.
Den borde inte alls få förskrivas till någon enda person under 50 år, enligt mig.

Att tänka rationellt är inget man gör i dessa fall, man ser bara att man gör sina nära en tjänst att bara försvinna från jordens yta.

Det tror jag han gjorde, och jag tror att man kanske så småningom kommer att finna en del bevis, nånstans efter järnvägsspåret...tråkigt nog.

Det här är inget jag önskar att någon ska behöva uppleva, men det sker väldigt ofta.

Mina tankar och mitt deltagande till de anhöriga, och förhoppningen att någon gång få hem pojken...om inte annat för att ha en grav att gå till.
Citera
2017-09-05, 18:22
Medlem
Ursäkta om det redan tagits upp i tråden, men kan han ha gått på tåget igen utom synhåll för någon övervakningskamera?
Ponera att han gick av tåget för att döda tid, men kommer på att tåget ju strax ska gå, han har tagit fel på tiden, släpper först en väska, sedan den andra, med tanken i sitt deprimerade, lätt förvirrade tillstånd (spekulation) att det är bättre komma på tåget utan väskor än inte alls. Han måste springa...
Vad som i så fall hände sedan är ju en annan story...
Jag frågar mig nu bara: har vi varit för säkra på att han inte åkte vidare med tåget? För fokuserade på Hallsberg med omnejd?
Citera
2017-09-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Ursäkta om det redan tagits upp i tråden, men kan han ha gått på tåget igen utom synhåll för någon övervakningskamera?
Ponera att han gick av tåget för att döda tid, men kommer på att tåget ju strax ska gå, han har tagit fel på tiden, släpper först en väska, sedan den andra, med tanken i sitt deprimerade, lätt förvirrade tillstånd (spekulation) att det är bättre komma på tåget utan väskor än inte alls. Han måste springa...
Vad som i så fall hände sedan är ju en annan story...
Jag frågar mig nu bara: har vi varit för säkra på att han inte åkte vidare med tåget? För fokuserade på Hallsberg med omnejd?

Du menar att han släppte väskorna på perrongen,preciiis utanför kamerans vinkel,och sprang tillbaka till tåget?
För 2 minuter är inte mycket att spinna på.

Men kameran borde ju filmat även påstigningen då,eftersom det enda sättet att ta sig in på tåget är ju från det hållet,såvida han inte svängde till vänster efter kuren,ner på en bilparkering och sen gick utmed tågets två vagnar (är enbart så litet det tåget jämt (2-3vagnar,aldrig mer än 3,och i det här fallet var det enbart två,som du såg på filmen .)

,för att gå rakt in i nästa vagn, för att inte kunna filmas utav kameran 2 minuter efter att han filmades.Typ gått in i den andra vagnen , när han doldes utav sitt egna tåg ?
Man kan inte komma från det håll tåget kom ifrån för där är enbart spårområde .

Men man ser rakt in i nästa vagn,så då hade kvinnan sett honom sitta därinne....i den andra vagnen.

Och väskorna på perrongen,vem hittade dem och stãllde/slängde iväg dem oöppnade ,en lång bit därifrån på åkermark.?
Senast redigerad av evaveva 2017-09-05 kl. 18:46.
Citera
2017-09-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför satte de sig runt P om vagnen var i stort sett var tom

Djurvagnen brukar bestå av 4-6 sittplatser fördelat på 4 på ena sidan gången, 2+2 mittemot varandra och 6 på andra sidan, 3+3 mittemot varandra.
Allt som oftast är djurvagnen tom eller har färre passagerare än de andra, kanske var det därför killarna valde den vagnen. Kanske fanns det inte platser så de kunde sitta ihop i de andra vagnarna.

Nån har spekulerat i att P inte kunde köpa biljett för vidare transport pga lite pengar. Tåg biljett går att köpa på faktura. Fakturan kan man välja att den kommer på mail och inte hem i brevlådan. Mailkonton kan man ha många.
Citera
2017-09-06, 02:31
Medlem
Pajosvs avatar
Att få svar på alla de frågor som ställs i tråden, kan man knappast räkna med, men förhoppningsvis får man förr eller senare något slags svar på vad som hände. Man vet kanske hur det slutade, men inte varför.

Man är i praktiken inte närmare gåtans lösning idag än vad man var den 22 maj, eller dagarna närmast efter. De enda spår man har är väskorna, "mobil-pinget", kvinnan som lät Patrik ringa och Patriks samtal med modern. Och dessa spår är från 22 och 23 maj om jag fattat det rätt.

Tyvärr...

Men, trots allt, kan man inte utesluta ett frivilligt försvinnande och att han är vid liv någonstans...
Citera
2017-09-06, 10:14
Medlem
notknapparens avatar
Nej, vi kommer förmodligen aldrig att få ett svar på varför Patrik gick av tåget, men kanske kan man få lite klarhet i vad som hänt om man hittar Patrik någon gång. Kanske plats, hur kroppen ligger och annat kan avslöja hur han dött. Men nu har det gått väldigt lång tid, och naturligtvis blir det allt svårare att fastställa dödsorsak om det inte är uppenbart, som vid t ex hängning.

Man kan hoppas på att någon hittar honom när de är ute och städar längs stränderna på lördag. Då är det Strandens dag, som ordnas för sjätte året i rad:

"Det är idrottens miljöorganisation Städa Sverige, tillsammans med Pantamera, som står bakom initiativet Strandens dag som är en svensk version av den världsomfattande ”International Coastal Cleanup”.
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/kvinnersta-dagbrott-stadas-av-unga-dykare-pa-strandens-dag

Hoppas att de ordnar något liknande i Hallsberg.
Citera
2017-09-06, 10:57
Medlem
notknapparens avatar
Här är exempel på hur det kan gå illa om man har psykos och inte har rätt behandling, rätt omhändertagande och har otur. I bägge fallen har omgivningen märkt ett avvikande beteende innan.

Elisa Lam fallet är det väl många som känner till. Länken nedan är den första av flera följande i Brainscratch på Youtube om fallet. Brainscratch kommer så småningom till slutsatsen att Elisa Lam förmodligen råkade ut för en självförvållad olycka.
https://www.youtube.com/watch?v=F2l9lWTNL8g

Här är en annan länk till ett fall på Brainsctratch (tror att det finns en update på den också), också den med ett tragiskt slut.
https://www.youtube.com/watch?v=bHPPFIaU2aw

Med dessa fall vill jag bara visa att man kan råka illa ut vid obehandlad psykisk sjukdom, psykos med förföljelsemani (inte att Patriks försvinnande behöver likna dessa). Elisa Lam hade också en psykiatrisk historia och stod på medicinering, vilket skiljer fallet från Patriks.
Citera
2017-09-06, 21:50
Medlem
Han finns väldigt nära stationen...
Citera
2017-09-06, 21:57
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredda78
Han finns väldigt nära stationen...

Vet du eller antar du?
Citera
2017-09-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Vet du eller antar du?
Vet inte men borde vara så...
Citera
2017-09-06, 22:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Finns det något specifikt ställe du tänker på?
Citera
2017-09-06, 22:42
Medlem
Citat:

Om han gör det, måste han antingen ligga i något eller instängd. De borde annars lukta. Beror ju på såklart hur nära. Funderar på att ta en roadtrip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in