2017-09-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Enligt AlterEgo som jag har stort förtroende för så har ryggsäcken hittats vid punkt 2, alltså ca 100 m nordost från Volvos norra parkering. Precis där diket gör en krök.
Tack, ja en bit efter kröken mot järnvägsspåret
Citera
2017-09-04, 19:31
Moderator
OYs avatar
Det här är något av det mest märkliga i hela storyn, citat;

Patrik och vittnet hade suttit själva i djurvagnen hittills, men i Hallsberg ska fyra killar i samma ålder som Patrik gått på, och satt sig runt honom. Alla fyra satt och kollade ner i sina mobiltelefoner.

– Han tyckte nog inte det var något kul. Det var för rörigt för honom då. Så där kan man se att det var för jobbigt, säger kvinnan.

P uppträdde normalt, men kvinnan anser att det var för rörigt för P när de fyra killarna satte sig bredvid honom och kollade ner i sina mobiltelefoner, P tyckte att det var för jobbigt.

Vad menar kvinnan med det här, hur kan hon veta, och vad vet hon som ingen annan vet?
Citera
2017-09-04, 19:47
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Patrik och vittnet hade suttit själva i djurvagnen hittills, men i Hallsberg ska fyra killar i samma ålder som Patrik gått på, och satt sig runt honom. Alla fyra satt och kollade ner i sina mobiltelefoner.

– Han tyckte nog inte det var något kul. Det var för rörigt för honom då. Så där kan man se att det var för jobbigt, säger kvinnan.

P uppträdde normalt, men kvinnan anser att det var för rörigt för P när de fyra killarna satte sig bredvid honom och kollade ner i sina mobiltelefoner, P tyckte att det var för jobbigt.

Vad menar kvinnan med det här, hur kan hon veta, och vad vet hon som ingen annan vet?

Du har så rätt i det du skriver.
Om P uppträdde normal ( inga tecken på något annat) hur sjutton kan hon veta att han tog illa vid sig och tyckte det var jobbigt? Skruvade han på sig, verkade han ångestladdad efter dessa killar klev på, eller är det bara en efterkonstruktion när hon senare fick veta hur det stod till?
Citera
2017-09-04, 19:50
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Kan P ha hoppat på ett tåg genom att planka?

I vår stad så hoppar ungdomarna på tåg på utsidan för att följa med en bit.

Det kanske är omöjligt att göra med ett passagerartåg men går det andra tåg just på rälsen där?

Kvinnan tyckte hon såg P i Mjölby. Kanske var det P?
Citera
2017-09-04, 19:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Du har så rätt i det du skriver.
Om P uppträdde normal ( inga tecken på något annat) hur sjutton kan hon veta att han tog illa vid sig och tyckte det var jobbigt? Skruvade han på sig, verkade han ångestladdad efter dessa killar klev på, eller är det bara en efterkonstruktion när hon senare fick veta hur det stod till?

Precis, för om hon hade den känslan, varför då bli så snopen när han lämnar tåget, varför då vilja springa efter honom?

Jag får inte ihop kvinnans berättelse, och undrar fortfarande vem kvinnan är, gick hon också av tåget, joggade kanske efter P och åkte inte alls vidare till Mjölby?

Varför leta efter P i Mjölby om hon var angelägen, hade tid att gå igenom hela tåget på väg till Mjölby.
Citera
2017-09-05, 07:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Egentligen vet vi inte exakt vad kvinnan sagt men något känns väldigt motsägelsefullt i hennes berättelse.

Är det någon som vet om dessa fyra killar är hörda av polisen?
Har de med försvinnandet att göra?
Varför satte de sig runt P om vagnen var i stort sett var tom? mycket märkligt isf
Om de skulle varit stökiga så förstår jag att det blev för mycket för P men jämnåriga som sitter bredvid upptagna med sina mobiler

Funderar på om det hänt något på stationen i Hallsberg som fått P att kliva av. När han satte sig på tåget i Falun var säkerligen inte planen att försvinna utan något har hänt som fått honom att tänka om. Personligen tror jag inte att han klev av för att begå självmord.
Citera
2017-09-05, 08:11
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Jag vet att vi fokuserat väldigt mycket på försvinnandet ur föräldrarnas synvinkel, vilket är naturligt och att det just varit ett försvinnande men eftersom vi inte vet något så kan man även fundera på om försvinnandet var frivilligt.

Vi vet inte hur familjens situation ser ut. Patrik kanske inte längtade hem utan avskydde tanken på att åka just hem.

Försvinnandet kanske var planerat sen innan men att han inte hittade modet förens då.

Han kanske hade beslutat sig för att allt skulle se ut som att han var borta, kanske för att samtidigt inte såra familjen. En viss lojalitet mot ens familj finns oavsett hur man blir behandlad.

Om Patrik hade sagt att han inte ville hem så kanske föräldrarnas övertalningsförmåga skulle få honom tillbaka till hemmet.

Redan på tåget sa han till kvinnan att han längtade hem. Kanske det var ett spel för galleriet? Han visste om att hon var ett vittne och ville få det till ett plötsligt försvinnande med sitt uttalande.

Hur fungerar det rent praktiskt?

• Skulle han hinna dumpa väskorna och hinna tillbaka in på tåget innan det avgick?

• Om kvinnan suttit med honom en längre stund och hon tyckte att hon såg honom på Mjölby station så är det mycket möjligt att det var han.

• Kan man öppna ett konto i en annan bank när man är anmäld försvunnen? Eller syns det på bankens datorer att han är försvunnen? Eller är det mer att hans bank ska meddela polis om det sker någon aktivitet?

• Blir man automatiskt efterlyst om man är försvunnen?
Citera
2017-09-05, 10:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Precis, för om hon hade den känslan, varför då bli så snopen när han lämnar tåget, varför då vilja springa efter honom?

Jag får inte ihop kvinnans berättelse, och undrar fortfarande vem kvinnan är, gick hon också av tåget, joggade kanske efter P och åkte inte alls vidare till Mjölby?

Varför leta efter P i Mjölby om hon var angelägen, hade tid att gå igenom hela tåget på väg till Mjölby.

Det skulle ju isf synas på övervakningskameran om kvinnan också klev av.

Men vad skulle denna kvinna ha för agenda? Mörda Patrik?

Och hon har ju identifierats ( mamman måste ju ha hennes telefonnummer i sin telefon, eftersom Patrik ringde sin mamma från kvinnans telefon).

Citat:
Nyheter24 har talat med kvinnan som enligt vad man känner till är den sista personen Patrik hade kontakt med – och som med säkerhet såg honom.
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/hon-var-den-sista-stt-prata-med-patrik-innan-han-f%C3%B6rsvann/ar-AAoOc1H?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp
Citera
2017-09-05, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Egentligen vet vi inte exakt vad kvinnan sagt men något känns väldigt motsägelsefullt i hennes berättelse.

Är det någon som vet om dessa fyra killar är hörda av polisen?
Har de med försvinnandet att göra?
Varför satte de sig runt P om vagnen var i stort sett var tom? mycket märkligt isf
Om de skulle varit stökiga så förstår jag att det blev för mycket för P men jämnåriga som sitter bredvid upptagna med sina mobiler

Funderar på om det hänt något på stationen i Hallsberg som fått P att kliva av. När han satte sig på tåget i Falun var säkerligen inte planen att försvinna utan något har hänt som fått honom att tänka om. Personligen tror jag inte att han klev av för att begå självmord.

Tänker att kvinnan borde ju kunnat bara resa sig upp och ropa genom tågdörren efter Patrik?

Kan tänka mig att dels tycker man att det borde gå att göra, trots att hon har en hund (satt den kopplad eller vad var problemet?), dels tänker man att hon kanske inte helt ärligt erkänner att hon borde ha ropat, men gjorde det inte.

Kanske hon inte är helt ärlig i denna fråga pga dåligt samvete med facit i hand? Samtidigt tror jag att hon gjorde vad många andra i hennes situation skulle göra. Man vill inte lägga sig i. Han är ju ändå vuxen och allt verkade normalt. Och kanske hon även tänkte, att kliva av, det kunde han ju inte göra på riktigt, tåget skulle ju gå inom 2 minuter.

Vad gäller killarna kanske de ville sitta nära varandra. Vet inte hur de andra sätena är placerade i förhållande till varandra, men vad någon skrivit i tråden tidigare är tåget mellan Hallsberg och Mjölby ett särskilt tåg, som i djurvagnen bara har två stycken platser med fyra säten med bord i mitten. Den fjärde killen satt vid ett säte nära de andra?
Men hur stökiga var de? Bara sett att pappan sagt något om det , men i intervjun med "kvinnan" säger hon att de höll på med sina mobiler, men man såg att det blev för stökigt för honom då.
Patrik måste ju på något sätt reagerat så att hon ändå såg det.

Citat:

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/hon-var-den-sista-stt-prata-med-patrik-innan-han-f%C3%B6rsvann/ar-AAoOc1H?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp

Jag har väldigt svårt att se att de skulle på något sätt ha med Patriks försvinnande att göra, mer än att det skulle kunna vara den utlösande faktorn som fick Patrik att gå av. De kunde inte veta att han mådde så dåligt som han gjorde.
Senast redigerad av notknapparen 2017-09-05 kl. 10:46.
Citera
2017-09-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänker att kvinnan borde ju kunnat bara resa sig upp och ropa genom tågdörren efter Patrik?

Kan tänka mig att dels tycker man att det borde gå att göra, trots att hon har en hund (satt den kopplad eller vad var problemet?), dels tänker man att hon kanske inte helt ärligt erkänner att hon borde ha ropat, men gjorde det inte.

Kanske hon inte är helt ärlig i denna fråga pga dåligt samvete med facit i hand? Samtidigt tror jag att hon gjorde vad många andra i hennes situation skulle göra. Man vill inte lägga sig i. Han är ju ändå vuxen och allt verkade normalt. Och kanske hon även tänkte, att kliva av, det kunde han ju inte göra på riktigt, tåget skulle ju gå inom 2 minuter.

Vad gäller killarna kanske de ville sitta nära varandra. Vet inte hur de andra sätena är placerade i förhållande till varandra, men vad någon skrivit i tråden tidigare är tåget mellan Hallsberg och Mjölby ett särskilt tåg, som i djurvagnen bara har två stycken platser med fyra säten med bord i mitten. Den fjärde killen satt vid ett säte nära de andra?
Men hur stökiga var de? Bara sett att pappan sagt något om det , men i intervjun med "kvinnan" säger hon att de höll på med sina mobiler, men man såg att det blev för stökigt för honom då.
Patrik måste ju på något sätt reagerat så att hon ändå såg det.

Jag har väldigt svårt att se att de skulle på något sätt ha med Patriks försvinnande att göra, mer än att det skulle kunna vara den utlösande faktorn som fick Patrik att gå av. De kunde inte veta att han mådde så dåligt som han gjorde.

Kanske hon tänkte på Patrik ; att ropa på en 22-åring som random medelålders kvinna inför 4 killar i samma ålder ,det kanske kändes genant ,framförallt för Patrik skull ....
-Du e inte min morsa! Låt mig va! kanske hon kände att han skulle ha kunnat vräkt ur sig , med de 4 killarna gapflabbandes i vagnen resten utav resan ner mot Motala. (Spekulation)

Men såklart det hade varit det bästa som kunde ha gjorts . ett litet tillrop ,typ : - Hallå ? Du är väl medveten om att vi inte framme i Mjölby än ,det här är Hallsberg !! ,

MEN ! Om han nu hade hög musik i lurarna (som ungdomar sätter på så fort de börjar gå eller inte snackar med någon ) så kunde ju inte ett rop hjälpt ,så det kanske var det hon funderade på ,att behöva springa efter och hugga tag i honom för att han skulle reagera ,och med ca 2 minuter kvar utav stillastående tågtid med en hund på tåget ,tror jag inte hon tordes helt enkelt lämna hunden för att upplysa Patrik om situationen .

Skulle just varit fint ifall hunden åkt vidare med bagage och fyra killar , medans hon står på perrongen med en fundersam Patrik och sig själv i en väldigt kinkig situation ,hmm..nee inte värt , skulle jag tro hon tänkte ; han får sköta sitt ...(som många av oss tänker om folk ,eller hur ).

... då hade vi ju sluppit sitta här och skriva spaltmeter om P. s försvinnande ,eller hur !

Han hade gått på tåget igen ,kvinnan o han hade gått ur vagnen i Mjölby ,letat på sina platser på Malmötåget ,sagt : -Ha en trevlig fortsatt resa ,sedan suttit fint och bra ända fram till Malmö station ,där föräldrarna stod för vidare bilfärd hem ..borta bra , men hemma bäst ,allt frid o fröjd ...

Undrar hur mycket ovett hon fick ifrån mamman sen ,när mamman antar jag ,ringde upp henne för att tala om att han inte fanns att få tag på , på sitt eget nummer . Men det är ju faktiskt Patrik själv som måste ta ansvar för hur han går av och på tåg , det hade ju faktiskt kunnat vara så att den kvinnan inte funnits sittandes där på tåget , och då hade han ju inte kunnat ringa sin mamma alls (tror INTE han bett om att få låna nån av de där killarnas mobiler ), nope.Och man kan undra om han blivit ännu mer försvunnen utan kvinnans telefon ?

Men det klart i den åldern vill man ju inte bli bortgjord , så frågan är om han orkat ta sig in i tågvagnen igen med de där 4 killarnas blickar på sig ..med vetskap om att han inte hade kollen på vart han var , men vaddå ,det kan ju hända även den bäste ...att man tar fel på station eller dylikt..

Det är så otroligt dumt att när man är ung ,bryr man sig för mycket om ifall man gör bort sig eller inte ( i detta fall med stooora konsekvenser ) , när man kommer upp i åldern så bjuder man liksom på det , av bara farten .
Senast redigerad av evaveva 2017-09-05 kl. 12:17.
Citera
2017-09-05, 12:17
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Kanske hon tänkte på Patrik ; att ropa på en 22-åring som random medelålders kvinna inför 4 killar i samma ålder ,det kanske kändes genant ,framförallt för Patrik skull ....
-Du e inte min morsa! Låt mig va! kanske hon kände att han skulle ha kunnat vräkt ur sig , med de 4 killarna gapflabbandes i vagnen resten utav resan ner mot Motala. (Spekulation)

Men såklart det hade varit det bästa som kunde ha gjorts . ett litet tillrop ,typ : - Hallå ? Du är väl medveten om att vi inte framme i Mjölby än ,det här är Hallsberg !! ,

MEN ! Om han nu hade hög musik i lurarna (som ungdomar sätter på så fort de börjar gå eller inte snackar med någon ) så kunde ju inte ett rop hjälpt ,så det kanske var det hon funderade på ,att behöva springa efter och hugga tag i honom för att han skulle reagera ,och med ca 2 minuter kvar utav stillastående tågtid med en hund på tåget ,tror jag inte hon tordes helt enkelt lämna hunden för att upplysa Patrik om situationen . Skulle just varit fint ifall hunden åkt vidare med bagage och fyra killar , medans hon står på perrongen med en fundersam Patrik och sig själv i en väldigt kinkig situation ,hmm..nee inte värt , skulle jag tro hon tänkte ; han får sköta sitt ...(som många av oss tänker om folk ,eller hur ).

Undrar hur mycket ovett hon fick ifrån mamman sen ,när mamman antar jag ,ringde upp henne för att tala om att han inte fanns att få tag på , på sitt eget nummer . Men det är ju faktiskt Patrik själv som måste ta ansvar för hur han går av och på tåg , det hade ju faktiskt kunnat vara så att den kvinnan inte funnits sittandes där på tåget , och då hade han ju inte kunnat ringa sin mamma alls (tror INTE han bett om att få låna nån av de där killarnas mobiler ), nope.Och man kan undra om han blivit ännu mer försvunnen utan kvinnans telefon ?

... då hade vi ju sluppit sitta här och skriva spaltmeter om P. s försvinnande ,eller hur !Han hade gått på tåget igen ,kvinnan o han hade gått ur vagnen i Mjölby ,letat på sina platser på Malmötåget ,sagt : -Ha en trevlig fortsatt resa ,sedan suttit fint och bra ända fram till Malmö station ,där föräldrarna stod för vidare bilfärd hem ..borta bra , men hemma bäst ,allt frid o fröjd ...

Men det klart i den åldern vill man ju inte bli bortgjord , så frågan är om han orkat ta sig in i tågvagnen igen med de där 4 killarnas blickar på sig ..med vetskap om att han inte hade kollen på vart han var , men vaddå ,det kan ju hända även den bäste ...att man tar fel på station eller dylikt..

Det är så otroligt dumt att när man är ung ,bryr man sig för mycket om ifall man gör bort sig eller inte ( i detta fall med stooora konsekvenser ) , när man kommer upp i åldern så bjuder man liksom på det , av bara farten .

Återigen hur skulle han kunna ha musik i lurarna när batteriet är dött i mobilen ?
Citera
2017-09-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Återigen hur skulle han kunna ha musik i lurarna när batteriet är dött i mobilen ?

You got me

Ja då är vi ju däri att hon inte ville ropa ,hon orkade inte bry sig i att ropa ,hon sket i att ropa ,eller ?
Eller hon tänkte att han är stora karln ,han vet vad han gör , men hon måste ha undrat en smula ,när han hade suttit och berättat för henne om sin hemlängtan ,hmm ...

Vi kommer nog ALDRIG få reda på VARFÖR han gick av ,för han kommer kanske inte kunna berätta , och någon/några andra kommer självklart INTE berätta ,så jao ,vi får sitta här och undra i 100 år.
Senast redigerad av evaveva 2017-09-05 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in