Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag vet inte vad du menar med ett "samhälle" men för mig är ett samhälle vi allihopa tillsammans. Alla dess individer.
Eftersom vi VET att samhället i detta fall (eller dess representant) INTE var normalt utan ökänt för att vara "galen", "konstig", "hetsig", "aggressiv" (kastade saker) och hämndlysten då kan man inte utgåifrån det "normala" samhällets spelregler.
Det är en väldigt naiv inställning att tro - eller hoppas - alla ALLA individer i ett samhället skulle vara normala, trevliga, icke våldsamma, pålitliga etc.. Det är ju därför vi måste lära känna varandra innan man kan lita på varandra.
Man lånar inte pengar till vem som helst heller, utan att först ta reda på ifall personen ifråga är pålitlig. Men konstigt nog anses det märkligt om man inte litar på en människa i andra sammanhang utan att lära känna honom först.
Varför ska man tuta i unga tjejer om sin "rätt" eller "rättighet" istället för att lära dem att vara "normalt" misstänksamma tills motsatsen bevisas?
Man skulle ju inte hoppa i någon främmande mans bil heller TROTS att det är MYCKET lättare att kalla på hjälp och utomståendes uppmärksamhet från en bil som färdas längs vägar än en ubåt som färdas under vatten.
Jag tycker inte att ditt resonemang med "främmande män" håller i det här fallet eftersom PM inte kan anses räknas in i den kategorin.
Han var ingen främmande man. Han var en "kändis" i Danmark och på vissa håll även känd i andra länder.
Kims pojkvän stod på kajen och vinkade av henne när hon åkte iväg tillsammans med PM, vilket också tar bort ett annars riskfyllt moment (att borda ett fartyg/ubåt utan att vittnen).
Nu åkte Kim iväg med PM, fullt synlig för både pojkvän och andra individer som såg detta, tillsammans med att han för allmänheten inte var en okänd människa.
Ovanstående tar därmed bort alla de risker du pekar på.
Däremot kan man anse att en ubåts-tur generellt medför en risk. Ungefär som att sätta sig i en rallybil med en känd rallyförare. Där bör man först begrunda det farliga i en sådan tur, men man kan inte kräva att man borde begrunda överfall och mord.