• 1
  • 2
2017-09-06, 06:44
Bannlyst
Jag såg en riktig gammal klassiker idag "Barnens Ö" från 1980 och den var skön, men den innehöll en väldigt speciell scen som fick mig att sätta kaffet i halsen.

I en scen så upptäcker den dåvarande 13 åriga skådisen Thomas Fryk en naken kvinna liggandes i en soffa. Efter det så visar de hur han sitter med sin kuk stående rakt upp i vädret, alltså ett riktigt jävla power-stånd, som filmas i närbild.

Vad tycker ni om detta? Är det inget att bry sig om? Är det olämpligt? Jag läste något om att Australien bannat filmen pga detta - gjorde de rätt eller fel? Hade detta fungerat idag eller är vi för känsliga nu? Kan ett stånd i en spelfilm vara okej?
Senast redigerad av JalleKalleBalle 2017-09-06 kl. 06:48.
Citera
2017-09-06, 06:49
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag har alltid undrat hur dom hjälpte grabben få ståndet.
Skulle vara kul att höra Thomas Fryks egna ord om hur scenen gjordes.
Citera
2017-09-06, 06:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren

Han kanske fick se den nakna kvinnan helt och hållet så att säga?

Har du själv sett scenen? Vad tycker du om den?
Citera
2017-09-06, 07:32
Medlem
Citat:
Har du glömt hur det var att vara tonåring?
Citera
2017-09-06, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack

Vad anser du om ståndscenen?
Citera
2017-09-06, 13:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Är det hans riktiga kuk eller kanske en attrapp?

Hursom så skulle en sådan scen vara helt omöjlig idag förstås.
Citera
2017-09-06, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är det hans riktiga kuk eller kanske en attrapp?

Hursom så skulle en sådan scen vara helt omöjlig idag förstås.

Det ar hans riktiga kuk.
Citera
2017-09-06, 20:05
Medlem
Barnens Ö är idag av SF en bannad film, Kay Pollack tar idag avstånd från scenen och säger att idag skulle han aldrig filmat något liknande, detta har han sagt för över 15 år sedan.

Om filmen någonsin skulle ges ut så kommer denna scen säkerligen klippas bort, likaså även de scener där Reine kollar om det ägt rum någon hårtillväxt.

Fast å andra sidan filmen 1900 har även med en scen där ett barn har stånd och denna film återutgavs senast för tre år sedan.
Och jag har då inte hört några människor rört upp himmel och jord angående den filmen utan den ses fortfarande som ett konstnärligt verk och listas fortfarande som en av de bästa europeiska 70-tals filmerna.

Det kan hända att även Barnens Ö kommer ges ut oklippt i framtiden. Kan man visa 1900 på TV som det gjordes för fem år sedan, kan man än idag visa Barnens Ö på TV idag.

För ska Barnens Ö bannas ska även 1900 bannas.
Citera
2017-09-06, 20:13
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Barnens Ö är idag av SF en bannad film, Kay Pollack tar idag avstånd från scenen och säger att idag skulle han aldrig filmat något liknande, detta har han sagt för över 15 år sedan.

Om filmen någonsin skulle ges ut så kommer denna scen säkerligen klippas bort, likaså även de scener där Reine kollar om det ägt rum någon hårtillväxt.

Fast å andra sidan filmen 1900 har även med en scen där ett barn har stånd och denna film återutgavs senast för tre år sedan.
Och jag har då inte hört några människor rört upp himmel och jord angående den filmen utan den ses fortfarande som ett konstnärligt verk och listas fortfarande som en av de bästa europeiska 70-tals filmerna.

Det kan hända att även Barnens Ö kommer ges ut oklippt i framtiden. Kan man visa 1900 på TV som det gjordes för fem år sedan, kan man än idag visa Barnens Ö på TV idag.

Jag tänkte faktiskt nämna 1900, och hur konstig den scenen kände första gången jag såg den, samtidigt som den perfekt förklarar pojkarnas relation till varandra, och hur den utvecklas sedan när de blir män. Många homoerotiska stunder i filmen, allt för att förklara en komplicerad relation mellan klasserna.
Citera
2017-09-06, 20:31
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Hur många tonåringar fixar ett stånd framför ett helt kamerateam tror du?
Citera
2017-09-06, 20:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Hur många tonåringar fixar ett stånd framför ett helt kamerateam tror du?

Torde väl vara betydligt enklare för en 13-åring än för en för en medelålders man. Själv fick jag stånd om bussen körde över ett gupp när jag var 13...

Just därför är det så lätt att exploatera tonårskillar sexuellt.
Citera
2017-09-07, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Vad tycker du själv om den omtalade scenen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in