Citat:
Ursprungligen postat av
Mr-Mr
Barnens Ö är idag av SF en bannad film, Kay Pollack tar idag avstånd från scenen och säger att idag skulle han aldrig filmat något liknande, detta har han sagt för över 15 år sedan.
Om filmen någonsin skulle ges ut så kommer denna scen säkerligen klippas bort, likaså även de scener där Reine kollar om det ägt rum någon hårtillväxt.
Fast å andra sidan filmen 1900 har även med en scen där ett barn har stånd och denna film återutgavs senast för tre år sedan.
Och jag har då inte hört några människor rört upp himmel och jord angående den filmen utan den ses fortfarande som ett konstnärligt verk och listas fortfarande som en av de bästa europeiska 70-tals filmerna.
Det kan hända att även Barnens Ö kommer ges ut oklippt i framtiden. Kan man visa 1900 på TV som det gjordes för fem år sedan, kan man än idag visa Barnens Ö på TV idag.
För ska Barnens Ö bannas ska även 1900 bannas.
Jag tänkte faktiskt nämna 1900, och hur konstig den scenen kände första gången jag såg den, samtidigt som den perfekt förklarar pojkarnas relation till varandra, och hur den utvecklas sedan när de blir män. Många homoerotiska stunder i filmen, allt för att förklara en komplicerad relation mellan klasserna.