2017-09-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nähää? Det hade jag ingen aning om att det var häktningsförhandling. Hahahha...haha.

Motiv fäller ingen för mord det vet dom flesta.
Motiv måste inte finnas men däremot ett uppsåt är mer korrekt eftersom det krävs då dråp/mord är uppsåtsbrott. Du kanske ska studera motiv kontra uppsåt?
Åklagaren ska ta fram fakta först och främst inte motiv. Du försöker väl inte lära mig något här va?
I så fall får du återkomma då du vet skillnaden på motiv och uppsåt din jävla pajas.

Är det en stationär dator eller en laptop? Det är väl inte så att man lossar på batteriet på moderkortet bara för att ta sig in i en dator?

För det första, varför anser du dig nödgad att kalla mig för pajas? Vad är syftet med det?

Visst krävs det uppsåt för mord men frågeställningen gällde varför åklagaren tog upp alla vittnesmål som pekade på PMs sexuella böjelser, och syftet är troligen att kunna motivera det av åklagaren hävdade händelseförloppet. I de flesta rättsstater är motiv något som åklagaren förväntas kunna styrka/bevisa som ett led i uppsåtsbevisningen.

Angående dator så har det inte framkommit vilken sort den var av men de bar ut ett par stationära datorer i samband med husrannsakan. Oavsett så kan hårddisken vara mer eller mindre skyddad varför det krävs mer eller mindre ansträngning att komma åt datat.
Citera
2017-09-05, 23:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har nettopp kommit hem ifrån jobbet och fått med mig i grova drag Peter`s förklaring.

Ja, man skulle väl ha kunnat köpa det, om han efter det inträffade kontaktade myndigheterna "på stubben". Då skulle allt ha varit "klappat och klart" : Kim med kraniebrott, död i en tragisk olycka. Kims kropp med obduktion skulle bevisa händelseförloppet.

Peter skulle ha fått en "smäck på fingrarna" rent juridiskt sätt, om ens några repressalier överhuvudtaget..

Meeen.., det finns ju så många hål i hans förklaringar att det understa ruttnar. Sakta men säkert målar han in sig i hörnet, polisen stänger väg efter väg.., intressant även som jag läste tidigare på dagen, att han skulle ha visat tecken på irritation under dagens häktningsförhandling.

(Skall sist säga att jag egentligen inte följa med kriminalfall i någon större utsträckning här på FB, men detta är undantaget. Början var som ifrån en klassisk Agatha Christie !)

Eftersom han är känd för att ha kort stubin och kunna bli väldigt irriterad, så har han förmodligen även visat en hel del av dessa tendenser redan under polisförhören.
Citera
2017-09-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, vid närmare eftertanke är det ju bilder från pågående renovering jag sett så det kan ju ha satts dit någon motvikt på tornluckan i samband med renoveringen.

Å andra sidan minskar den luckans fallhastighet och jag vill mena att vikten på luckan inte är så viktig så länge huvudet den träffar kan röra sig. Det hade i så fall kvittat om det var en lucka på 10 kg eller ett ton, är hastigheten låg nog (vilket jag menar att den är i detta fall, särskilt om den har motvikt) så dör man inte av det i alla fall.

Ja det är ju busenkelt att räkna ut men det blir betydligt knepigare när det är något som faller som sitter fast i ena änden.

När jag såg att de var lika så kom jag ju till slutsatsen att ingen av luckorna hade motvikt men nu inser jag ju att ubåten har renoverats sedan dess så de kan ha monterat motvikt på tornluckan då. Den är förhöjt monterad så det är utrymmesmässigt möjligt åtminstone. Däremot förändrar det inte mitt påstående att man inte dör av att få luckan i skallen.

Nä, här http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-i-retten-saadan-doede-kim-wall-i-ubaaden/6808626 står det "Her forklarede han, at han på vej op i tårnet til ubåden tabte lugen ned i hovedet på Kim Wall, som han er sigtet for at have dræbt."

Alltså att han tappade luckan i skallen på henne. Man kan ju i så fall undra hur och varför i helsike han överhuvudtaget höll i luckan, han måste ju ha öppnat den helt för att kunna gå ut genom den själv först.

Det var en bra bild. Det går i o f s inte att se om där finns någon motvikt eller ej men en sak visar den djävligt tydligt. Luckan öppnas framåt och plattformen där man kan stå uppe i tornet är bakom öppningen. Om han gått ut genom luckan så kan han inte rimligen stå så han håller i luckan och då kan han inte heller ha tappat den i skallen på KW.
Jag har i dag sett åtminstone två olika beskrivningar av hur olyckan med luckan skulle ha gått till. Den ena antyder att han ser lucka vara på väg igen men han halkar och lyckas inte stoppa luckan. Skulle vara bra att hitta ett ordagrant utdrag på danska av vad han säger i rätten - Google Translate vinner 100 gånger om mot de översättningar som finns i svenska tidningar. De lyckades ju till och med översätta luckan till "lod".

Jag kan omöjligt tänka mig att han skulle ha stått och hållit upp luckan - tror att om du läst någonting sådant har någon reporter gjort ett misstag i sin visualisering av vad PM sagt. Det jag undrar över är om det finns någon spärr som låser luckan i öppet läge - den är tung nog att inte gå igen av sig själv men om någon som klättrar tar ett rejält tag i den och drar i tron att den sitter fast så kan det bli bula i huvudet.

Jag tror inte denna bild har något motvikt - jag tror detta är en bild från typ 2008-2009 och före ombyggnaden. Jag har en svag minnesbild av ett litet annorlunda utseende från något videoklipp jag sett. Men är inte sugen att svepa igenom ett par timmar video på jakt efter någonting jag rent av kan minnas fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Är det inte väldigt överdrivet också att vilja ta sitt liv för att en "främmande" eller åtminstone helt ny bekantskap dör i en olycka? Upprörd blir man förstås av att vara med om det men självmord? Lite överdramatiserat.
Märkligt sammanträffande att både han och Johanna Möller blir så trötta att de somnar just när morden pågår...

OM nu PM överhuvudtaget har övervägt självmord - vilket jag personligen inte tror på - så är jag övertygad om att det inte berodde på att han tyckte så synd om KW eller att han skulle ha varit så chockad över henne död utan snarare kanske pga att han möjligtvis insåg vilken soppa han hade hamnat i. Kanske tanken om att han inte skulle klara av att komma undan skulle kunna vara ett motiv att överväga självmord, men samtidigt tror jag inte på det påståendet överhuvudtaget. Jag ser nämligen inte PM som en person som skulle vilja skada sig själv.
Citera
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
För det första, varför anser du dig nödgad att kalla mig för pajas? Vad är syftet med det?

Visst krävs det uppsåt för mord men frågeställningen gällde varför åklagaren tog upp alla vittnesmål som pekade på PMs sexuella böjelser, och syftet är troligen att kunna motivera det av åklagaren hävdade händelseförloppet. I de flesta rättsstater är motiv något som åklagaren förväntas kunna styrka/bevisa som ett led i uppsåtsbevisningen.

Angående dator så har det inte framkommit vilken sort den var av men de bar ut ett par stationära datorer i samband med husrannsakan. Oavsett så kan hårddisken vara mer eller mindre skyddad varför det krävs mer eller mindre ansträngning att komma åt datat.

Och PM ville inte visa eftersom han har företagshemligheter där (mer troligt strypsex filmer eller annat som drar ner trovärdigheten) rent mjöl i påsen? Njae jag tror inte det
Citera
2017-09-05, 23:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eftersom han är känd för att ha kort stubin och kunna bli väldigt irriterad, så har han förmodligen även visat en hel del av dessa tendenser redan under polisförhören.

Säkert, och där har han haft försvarsadvokaten att "kyla ner" temperaturen, under förhören dvs..

Får se hur det blir under själva rättegången, kan nog tänka mig att åklagaren kommer att "trycka" friskt på hans "knappar", som i ett flipperspel..
Citera
2017-09-05, 23:42
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är inte heller ett kuggremshjul som flera påstår. Det är ett kedjehjul, och kedjan som hör till syns hänga ner lite i övre delen av bilden rakt ovanför kedjehjulet.

Om vi nu ska vara petiga

Själv undrar jag varifrån informationen att det är en sågsvans, kommer. För det verkar inte så sannolikt att det finns en fogsvans ombord. Själv tror jag mer på en bågfil. Makes a lot more sense ombord på den båten.
Fogsvansen kommer från dagens förhör:
http://ekstrabladet.dk/112/article6806629.ece
17:13
Linette K. Jespersen
Et vidne fortæller, at han har set en video med afskæring af et hoved på Peter Madsens computer. ...
17:06
Linette K. Jespersen
Et vidne har set PM gå i retning af værkstedet med en fukssvans med orange håndtag den pågældende dag. Anklageren siger, at der ikke er fundet en sav af den karakter under ransagning. Forsvareren beder nu om at hele vidnets forklaring bliver dokumenteret. Her fremgår det, at vidnet forklarer, at han stod på Refshalevej, da han så Madsen passere ham i sydlig retning. Han så hurtig og målrettet ud og virkede, som han ikke ønskede kontakt. Med sig havde han en fukssvans med gul/orange håndtag, som han bar over sin skulder.
Citera
2017-09-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Han har inte insett än att den "coping strategi" han har använt sig av hittills inte går att användas den här gången. Den här gången kan han inte "bråka sig ifrån" problemet och börja om från början någon annanstans. Polisen bryr sig inte om ifall han blir upprörd eller ej. Och rent fysiskt sitter han där han sitter..
Citera
2017-09-05, 23:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är inte heller ett kuggremshjul som flera påstår. Det är ett kedjehjul, och kedjan som hör till syns hänga ner lite i övre delen av bilden rakt ovanför kedjehjulet.

Om vi nu ska vara petiga

Själv undrar jag varifrån informationen att det är en sågsvans, kommer. För det verkar inte så sannolikt att det finns en fogsvans ombord. Själv tror jag mer på en bågfil. Makes a lot more sense ombord på den båten.
Jo det är visst ett kuggremshjul. Kedjan som du ser hör till spaklyftblocket och har inte med det stora tandade hjulet att göra.

Om du söker i tråden på fukssvans (danska för fogsvans, från tyska Fuchsschwanz=rävsvans) så ser du var uppgiften om fogsvans (inte sågsvans) kommer ifrån.
Citera
2017-09-05, 23:45
Medlem
Vad tror ni PM har för snaskigt på sin dator som han inte vill dom ska kika i. Våldsporr känns troligt

Bilden av vem PM är blir ju bara sjukare och sjukare. Att han lyckats mästra sitt sjuka sinne är sannerligen en bedrift
Citera
2017-09-05, 23:45
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja man får väl se om det görs en rekonstruktion av lyftet av polisen? Men nu vet vi iaf vad som PM påstår så slipper man testa olika teorier om vilken lucka som används etc. En stark och seg person borde kanske klara det men jag är väldigt osäker på om PM skulle klara det. Sen undrar man ju var repet är nånstans nu?
Eftersom det verkar ha funnits lösa rör på båten kan han ju lagt ett över hålet på tornet och "vinschat" upp henne ståendes nere i båten?
Citera
2017-09-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Med Madsens nya uppgifter är det ju inte längre lika bråttom att hitta huvudet. Ett kranium som utsatts för den tunga luckan har givetvis omfattande skador.
Och skelettet i sig kan nog ligga i vattnet i många år utan att förändras nämnvärt.
Hoppas någon fiskare får det i nätet.
Något som jag reagerade på var att en av Madsens "vänner" sagt att ha pratat om att han visste bästa platsen att gömma ett lik i havet.
Sedan har väl Madsen medgivit att han satte sänken på kroppen - hur går detta ihop med att han drog upp henne med rep genom tornet ( 4,5 m höjd efter vad jag förstått) och satte han i så fall på henne tyngderna uppe i tornet -bara goja. Detta måste ju ha varit väldigt tungt och när de gör tester så kommer Madsens teori att spricka direkt (tror även detta blir för tungt för honom med bara den döda kroppen).
Madsen har ju helt klart en grandios personlighetsstörning som genomsyrar allt han gör och säger.
Jag undrar också om vi inte har Madsens fru i tråden - tror alla som läser den kan gissa vem ja syftar på.
Nu har jag läst större delen av tråden men missat en del sidor här och var så en del av mina teorier kan ha kommit upp tidigare - men det händer ju hela tiden.

Det skall bli spännande om polisen låter honom dra upp en docka. Om styckningen var vid knäleden så var runt 33% av kroppsvikten eliminerad. Men han säger att han fick upp henne ostyckad - så då bör han ju i polisens närvaro kunna få upp 60 kilo och inte bara de 40 kilo som borde vara ungefär vad den styckade kroppen vägde. Orkar han inte så blir det lite jobbigt för honom att berätta varför. Han har ju redan sagt att han sov ett par timmar, så han kan inte skylla på att han fortfarande gick på adrenalin när han lyfte ut henne.

Även om det är ont om riktigt bra bevis så växer listan med besvärande indicier.

En sak som jag undrar över är hur mycket av spekulationerna i denna tråd som kommer PM till del -
eftersom han inte är i full karantän och hans advokat rimligen har någon personal som aktivt håller ögonen på nätet så finns ju definitivt möjlighet att viss information tricklar till PM. Aftonbladet m fl är definitivt intresserade av Flashback-trådar och jag har svårt att tänka mig att inte Flashback har tilldragit sig en hel del danskt intresse genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in