2017-09-05, 18:13
Medlem
Citat:
Väninna till KW menar att hon ska ha varit väldigt smart och streetsmart, hon hade också pluggat på bra universitet. Att då klanta sig med en lucka talar emot.

Det där är som att säga att om man är väldigt smart halkar man inte på blankis utan då har man magiskt mycket bättre fotfäste.

Nja, inte riktigt. Men man borde rimligtvis klara sig lite bättre som om man är både smart och streetsmart. Har man en tung lucka man skall stänga tar man det nog lite lugnt. Varför skulle hon stänga luckan själv? Är det inte bättre att överlåta det till någon som säkert vet hur man gör? Skulle du stänga en ubåtslucka själv i en hemmagjord ubåt? Jag skulle åtminstone fråga om det är ok, kan du dubbelkolla etc?

Enligt PM hörde han bara en duns och såg henne på golvet (enligt hans andra förklaring som han tydligen ändrat, först sa han dock att han tappade luckan så att den hamnade på henne.) Varför skulle hon stänga ubåtsluckan helt själv utan hans order? (Iofs, han kanske sa åt henne att stänga luckan.) De färdades på öppet vatten, då verkar inte ubåten kränga som den gör när man går upp med ubåten som man ser att den gör på videoklipp.
Citera
2017-09-05, 18:14
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Nu kommer nästa nyhet- en förvärvad skallskada-
det tar aldrig slut. Men ingenting om resultat av de fortsatta sökningarna/dykningarna efter andra kroppsdelarna. Kanske har mer hittats?
Polisen släpper bara info om det som rör förhör-och delar av vittnesförhör,
det har förekommit en svensk strippa-som umgåtts med Madsen- undrar om hon har förhörts?
Kan du länka till nyheten om en skallskada? Eller menar du det vi läst om flera sidor nu, att han säger att hon fick en lucka i huvudet? Nästa nyhet...?
Citera
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judicare
Man ska skilja på bevis och indicier. Att kalla indicier för en beviskedja är helt felaktigt, och är inget som används i varken den danska eller svenska rätten. En sammanhängande indiciekedja kan användas, men den kommer aldrig att kallas bevis. Den måste dessutom vara ställd mot att det inte finns några andra tänkbara alternativ.

Vart tycker du att jag gör det? Jag gör också skillnad på bevis och indicier, tråden har diskuterat detta tidigare till leda och jag går inte in i det.
Jag menar att den sammantagna helhtsbilden kommer visa att Madsen med största sannolikhet utom rimligt tvivel då inga
andra sannolika alternativ finns kvar, har dödat Kim.
Häremellan kan mycket resoneras, avvaktar med det men :

Han har även ett likgiltighetsuppsåt i sin olycksbeskrivning : han visar med denna beskrivning att han varit likgiltig inför hennes död, likgiltig till att försöka rädda hennes liv och avstått från att kalla på hjälp . Avstått från att ringa och istället tänkt på sig själv och sitt eget liv och att hans karriär är slut. Istället för att vidta åtgärder o kontakta sjöräddningen eller ringa hem eller vända hem med båten, har han gått och lagt sig att sova , bakom två stängda dörrar där Kims lik legat. ( om nu det stämmer) . ( Tror inte han sovit, tror han haft att göra hela natten). I vart fall är det visat redan nu att han varit likgiltig inför både Kims döende ( olycksteorin) , inför Kims döda kropp och kvarlevor ( skändning, dumpning, styckning)

Han har erkänt brott mot griftefrid,

Jag är övertygad om att han kommer bli fälld för mord och brott mot griftefrid.
Madsen nekar till styckningen, ställt mot att han var ensam med Kim i ubåten, finns inga andra tänkbara alternativ till att någon annan har styckat henne.
På torson fanns fastsatt ett bälte och därpå rör , som man funnit samma typ av i hans verkstad. Alltså vägleder detta till att kunna styrka detta att Madsen och inget annat tänkbart alternativ kan ha styckat henne.
Motivet: mot bakgrund av vittnesuppgifter innehållande berättelser om och hans fullkomligt hårresande osannolika historia om olycka med nedfallande lucka, så
Citera
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Stämmer. Och den sågen lär ligga på havets botten.

Ja men han har sagt att den är på sin plats nu och upphittad... förstod inte hur han tog den från ubåten men 🤔
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Du brukar väl inte stänga "dörrar" i ubåtar som du gör hemma i huset, sällan de stängs i en ubåt man har i drift...
Beror på dörrarnas beskaffenhet. I rörelse bör väl allt i båten vara fastsurrat?
Citera
2017-09-05, 18:15
Medlem
Lao Tzus avatar
Nu smular PMs försvarsadvokat sönder åklagarens argumentation
Citat:
Vi har ikke fået oplysninger om, at Kim Walls død ikke var en ulykke. Det vi ved er, at skaderne på liget er påført post mortem, efter hun er afgået ved døden.

http://ekstrabladet.dk/112/article6806629.ece
Citera
2017-09-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Man kan sluta sig till att PM ljuger. Juridiska beslut tar faktiskt hänsyn till såna "petitetesser". Du vill väl ha en noggrann utredning om potentiell längd på ett möjligt rep som eventuellt fanns ombord. Vad jag säger är att du snöar in dig på smådetaljer som saknar relevans.
Se där. Då måste du ju hålla med om det jag skrev, dvs att utgår man från att han ljuger så kan man inte sluta sig till någonting om vad som hänt utifrån vad han sade. Som sagt - kontext är viktig. Nästa gång borde du undvika att svara efter att enbart läst vad jag skrev och ignorerat citatet jag besvarade.
Citera
2017-09-05, 18:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Förstår inte riktigt hur hälften skulle vara relevant.

S/M klubbar, hårt sex och stryptag är ju knappast något extremt. Avhuggnikgar av huvudet får man via facebook idag om man har otur i flödet.

Visst kan man koka ihop allt detta till "finns en chans" men alla dessa bitar för sig betyder ju inte så mycket. Skulle säga att trosorna och underbyxorna är betydligt bättre bevis.

Har inte KW hängt på samma klubbar så känns "våldsamt sex" som dödsorsak som ett skämt. Han hade dessutom vetat att man klarar sig ganska bra om sex går överstyr och leder till dödsfall - men det gör man med en lucka i huvudet också.

Det som får mig att undra lite, är att K skrev om queera människor, t.ex. den där vampyrtrenden där folk träffas och dricker varandras blod. Så hon kan ha haft annorlunda sexuella böjelser hon också. Har detta överhuvudtaget utretts? Eller vågar inte jurister det idag, för att man inte får fråga kvinnliga våldtäktsoffer om deras sexliv, det är ofeministiskt, enligt feminister?
Citera
2017-09-05, 18:17
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Förstår inte riktigt hur hälften skulle vara relevant.

S/M klubbar, hårt sex och stryptag är ju knappast något extremt. Avhuggnikgar av huvudet får man via facebook idag om man har otur i flödet.

Visst kan man koka ihop allt detta till "finns en chans" men alla dessa bitar för sig betyder ju inte så mycket. Skulle säga att trosorna och underbyxorna är betydligt bättre bevis.

Har inte KW hängt på samma klubbar så känns "våldsamt sex" som dödsorsak som ett skämt. Han hade dessutom vetat att man klarar sig ganska bra om sex går överstyr och leder till dödsfall - men det gör man med en lucka i huvudet också.
Åklagaren har det nog lite skralt med bevisningen. Det finns i princip inget som säger att han har dödat henne och inget som motsäger att hon fått luckan i huvudet, så det blir nog endast fortsatt häkning som skäligen misstänkt? Det är ju knappt man nått upp till den nivån efter förhandlingen.
Citera
2017-09-05, 18:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Peter Madsen omhäktas i fyra veckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-haktningsforhandling-for-madsen-i-dag
Citera
2017-09-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Framkom väl inget om just fogsvans? Såg har man bara sagt?
Någon av texterna som ramlade förbi angav fogsvans.

Dels denna:
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Den såg han hade ombord var tydligen en fogsvans. Det krävs en hel del för att klara av att stycka en människa med en sådan.

Men fanns även i någon av tidningstexterna en beskrivning som lät extremt myket som en fogsvans.
Citera
2017-09-05, 18:19
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Åklagaren har det nog lite skralt med bevisningen. Det finns i princip inget som säger att han har dödat henne och inget som motsäger att hon fått luckan i huvudet, så det blir nog endast fortsatt häkning som skäligen misstänkt? Det är ju knappt man nått upp till den nivån efter förhandlingen.

Edit: Bäst att tilläga att jag tror han dödat henne och är övertygad om att han styckat henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in