2017-09-05, 16:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kan du utveckla "Hoola-Baloo"? Jag vet inte vad du menar med det uttrycket i samband med vår diskussion, kom gärna med mer information (om du har det dvs.)
Det är väl ganska klart tycker jag med en objektiv betraktelse av situationen i Korea. Skapar man förutsättningar för polarisering så kommer det att sluta i konflikt. Den konsekvensanalysen måste man vara kapabel till, speciellt om man utger sig för att vara världspolis.
Citera
2017-09-05, 16:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är väl ganska klart tycker jag med en objektiv betraktelse av situationen i Korea. Skapar man förutsättningar för polarisering så kommer det att sluta i konflikt. Den konsekvensanalysen måste man vara kapabel till, speciellt om man utger sig för att vara världspolis.

Så du lägger ansvaret på Nordkoreas situation, på USA?
Nordkorea har medvetet valt kommunismens, och senare jucheideologins väg.
Nordkorea har alltid haft möjlighet att gå över från planekonomi till marknadsekonomi (vilket nu sker, dock i mycket liten skala i delar av Pyongyang)
Nordkorea har alltid haft möjlighet att sluta fred med Sydkorea och de västliga allierade nationerna, väst har alltid varit beredda att förhandla, bollen har hela tiden legat hos Nordkorea.
Nordkorea har dock vägrat gå med på förhandlingar om inte Korea genförenats genom att hela landet går över till Juche under Kim-familjens ledning.
Nordkorea har genom kontinuerliga terrorhandlingar och lönnmord decennier igenom medvetet valt att positionera sig som en fientligt inställd part gentemot Sydkorea och väst.
Citera
2017-09-05, 16:16
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nonsens, anledningen till att den sjuka regimen skaffat kärnvapen är att de tar till alla medel de kan för att behålla sin regim. Ingen har tvingat PRK att skaffa kärnvapen, de anser att de behöver dem för att kuna utöva maximalt hot mot alla som ifrågasätter den störda regimens exeistensberättigande.

Vad menar du med att andra länder skule tjäna på att hjälpa PRK?
Det är däremot så att Kina och Ryssland ju inte själv är utsatta för hot om utplåning av kärnvapen, det är ju japan Sydkorea och till viss del USA som är målet för det.

Sekter som inte var önskade i europa åkte till amerika och de har nu förökat sig och skapat en gigantisk demokrati-sekt trots att inte alla har rösträtt. USA är en sjuk sekt som får Nordkorea att blekna i jämförelse.
Citera
2017-09-05, 16:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nordkorea har alltid haft möjlighet att gå över från planekonomi till marknadsekonomi (vilket nu sker, dock i mycket liten skala i delar av Pyongyang)
Nordkorea har alltid haft möjlighet att sluta fred med Sydkorea och de västliga allierade nationerna, väst har alltid varit beredda att förhandla, bollen har hela tiden legat hos Nordkorea.
Nordkorea har dock vägrat gå med på förhandlingar om inte Korea genförenats genom att hela landet går över till Juche under Kim-familjens ledning.
Nordkorea har genom kontinuerliga terrorhandlingar och lönnmord decennier igenom medvetet valt att positionera sig som en fientligt inställd part gentemot Sydkorea och väst.
USA har att välja mellan att sluta vara en förment världspolis eller att ta ansvarsfulla beslut helt enkelt. Därmed inte sagt att de är ensamt ansvarig för vad som händer. Det har jag inte påstått.

Här är en fredlig lösning på konflikten (och kanske den enda). SK tar upp erbjudandet från Kina att avrusta THAD-missilerna och skicka hem de nukleärt bestyckade US-militära enheterna i utbyte mot att Kina kliver in och avrustar NK nukleärt. Som jag sa i en annan tråd så kan det göras, om inte på en kafferast så åtminstone innan årets slut.

En sak till: detta kommer också i någon form att vara den lösning vi kommer att få se. Eller så blir det ett mycket förödande krig som riskera att sprida sig långt utanför regionen.
Citera
2017-09-05, 16:27
Medlem
Citat:
Nej precis, Koreakriget ödela båda delarna av landet så de båda stod i princip på samma nivå 1953.

Det intressanta är den ekonomiska GDP-tillväxten i perioden mellan åren 1953-1975 vilket enligt min mening Nordkorea aldrig kunde ha genomfört utan massiv hjälp från främst Kina.

.

Tveksamt att Kina kunde hjalpa NK, 53. Kina var pa den tiden mycket fattigt. Efter omkring 100 ar av inre och yttre hot.
- England, Tyskland, Japan, Frankrike, USA med fler lander krigade i Kina.
- Inbordeskrig
- Muslimska rebeller i vastra Kina
- Tibet slogs i sodra Kina
- Kinas Jesus man som skapade sin egen stat som han styrde i mer an tio ar.

Jag har sett nagra siffror om medellivslangden, barn som foddes etc fran sent 40 tal och det var hemska siffror. Ytterst tveksamt om att Kina kunde hjalpa NK ekonomiskt under 50 eller 60 talet.

Man skall aven komma ihag att stora delar av nordostra Kina ockuperades av Soviet. T.ex. Dalian kom forst 53 tillbaka till Kina.
Citera
2017-09-05, 16:35
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
USA har att välja mellan att sluta vara en förment världspolis eller att ta ansvarsfulla beslut helt enkelt. Därmed inte sagt att de är ensamt ansvarig för vad som händer. Det har jag inte påstått.

Här är en fredlig lösning på konflikten (och kanske den enda). SK tar upp erbjudandet från Kina att avrusta THAD-missilerna och skicka hem de nukleärt bestyckade US-militära enheterna i utbyte mot att Kina kliver in och avrustar NK nukleärt. Som jag sa i en annan tråd så kan det göras, om inte på en kafferast så åtminstone innan årets slut.

En sak till: detta kommer också i någon form att vara den lösning vi kommer att få se. Eller så blir det ett mycket förödande krig som riskera att sprida sig långt utanför regionen.

Det blir ingen lösning för USA vill inte ha en lösning . Detta sker av samma anledning som att de ville att Carl Bildt skulle fylla Sverige med irakier vid samtalen inför invasionen av Irak.
Härska och söndra och göra andra länder till beroende lydstater är amerikanernas paradgren.
Citera
2017-09-05, 16:42
Avstängd
Citat:
Nej precis, Koreakriget ödela båda delarna av landet så de båda stod i princip på samma nivå 1953.
Jag tror ödeläggelsen var betydligt större i norr i och med att amerikanarna under kriget bombade sönder i stort sett allt. De hade sitt strategiska bombflyg från WW II och koreanerna byggde sina städer mest i trä...

Klart är att före koreakriget gick Nordsidan mycket bättre ekonomiskt, även om de hade hjälp av att de var den mer industrialiserade biten sen japanska ockupationen. Efter kriget började Sydsidan mer satsa på internationell handel medan Nord levde kvar i isolering.
Citera
2017-09-05, 17:14
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du gillar inte nyanser, va? För det första har jag inte "försvarat deras rätt att ha kärnvapen". Jag bara konstaterar att de har det - samma konstaterande som alla andra gör - och diskuterar hur man bäst kan hantera detta. Jag har inte heller sagt något om deras "rätt att existera". De existerar, oavsett vad du eller jag tycker om den saken.

Men okej, jag förstår. Om man inte skriker ut att NK skall förgöras och bombas tillbaka till stenåldern, eller folket svältas till utrotning med hjälp av sanktioner, så innebär det att man "hyllar diktaturen". Du gillar som sagt inte nyanser. Svart eller vitt skall det vara.

Hoppas du åtminstone är konsekvent och tillämpar samma resonemang om Saudiarabien, Eritrea, Tchad, Kina och alla andra totatilätar diktaturer. Det blir iofs lite kladdigt att bomba sönder så många länder, men okej, då har du ju i alla fall en konsekvent och logisk hållning i frågan.
Du är en äcklig kommunist, det är den enda tänkbara förklaringen till varför du är så upprörd över att USA:s och Sydkoreas militärer övar på att utföra sitt jobb. Du är t.om. arg över att media inte rapporterar tillräckligt om att USA:s och Sydkoreas militärer övar på att utföra sitt jobb, men du nämner inte ett ord om att media aldrig rapporterar när Nordkoreas militär övar på att utföra sitt jobb.
Citera
2017-09-05, 17:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Du är en äcklig kommunist, det är den enda tänkbara förklaringen till varför du är så upprörd över att USA:s och Sydkoreas militärer övar på att utföra sitt jobb. Du är t.om. arg över att media inte rapporterar tillräckligt om att USA:s och Sydkoreas militärer övar på att utföra sitt jobb, men du nämner inte ett ord om att media aldrig rapporterar när Nordkoreas militär övar på att utföra sitt jobb.

Nordkorea är inte ens kommunistiskt.

Du är precis lika dum som gemene amerikan som tror att alla utanför den egna sekten är kommunister.
Citera
2017-09-05, 17:30
Medlem
Citat:
Jag tycker både Juche och kommunism är dumma ideologier, men om det nu är vad NK valt, vad har USA eller du och jag med det att göra?
Citera
2017-09-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Du är en äcklig kommunist
Kommunist, nej, äcklig, en smaksak. Jag skrev att Kina är en totalitär diktatur, men du kanske inte läser så noga innan du svarar?
Citera
2017-09-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Om historien lärt oss nåt om diktatorer så är det att de bara tar mer och mer
Jag gav dig två exempel på diktatorer som frivilligt lämnar/lämnat ifrån sig makten. Vad lär du dig av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in