2017-09-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg
Jag sparar 41,5% av min lön varav ca 4% är korttidssparande. pengar för resor och andra inköp typ.

Jag har inte spelat på över en månad och ja jag spelar för mycket i perioder försöker lägga ner helt men i denna tråd ska inte spelandet blandas in för det är inte relevant för bugeten på 120 kr per dag.

KAn inte kapa ner mina kostnader på annat vis än just göra av med bil eller byta lägenhet till mindre.
har billigaste mobilab. köper billiga telefoner kontant när jag väl byter och internet hemma är redan billigast på marknaden.

Extra knäck på helgen men nångång vill man ju vara ledig också känner jag!
Har bra jobb.

Du tjänar för lite, sparar för mycket eller lever för utsvävande. Så det finns alltså 3 olika lösningar på din fråga. Välj själv vilken du tycker passar bäst
Citera
2017-09-03, 17:36
Medlem
Citat:
Jag sparar 41,5% av min lön varav ca 4% är korttidssparande. pengar för resor och andra inköp typ.

Jag har inte spelat på över en månad och ja jag spelar för mycket i perioder försöker lägga ner helt men i denna tråd ska inte spelandet blandas in för det är inte relevant för bugeten på 120 kr per dag.

KAn inte kapa ner mina kostnader på annat vis än just göra av med bil eller byta lägenhet till mindre.
har billigaste mobilab. köper billiga telefoner kontant när jag väl byter och internet hemma är redan billigast på marknaden.

Extra knäck på helgen men nångång vill man ju vara ledig också känner jag!
Har bra jobb.
där har du svaret du ska inte spara 40 % av din lön om du inte klarar det, spara 10 % då så är du hemma som kidsen säger.
Citera
2017-09-03, 20:33
Medlem
För några år sedan fick jag 120 kr per dag totalt i A-kassa från Arbetsförmedlingen. Har fortfarande inte riktigt listat ut hur de tänkt jag skulle betala hyra, el, etc med den summan.
Citera
2017-09-03, 21:36
Medlem
Citat:
medioker inkomst.

och vad är det efter skatt, 10 000 ? 20 000 ? Hur långt är ett snöre.
Citera
2017-09-04, 11:47
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FridgePack
Kan tillägga att appen Tink är jättebra för att kategorisera ens utgifter förutsatt att man betalar med kort!

Jag har själv inte testat appen, men att ha en app i telefonen och direkt bokföra kan givetvis vara fördelakigt. Varför kräver appen att man betalar med kort?
Citera
2017-09-04, 12:34
Medlem
FridgePacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXQH
Jag har själv inte testat appen, men att ha en app i telefonen och direkt bokföra kan givetvis vara fördelakigt. Varför kräver appen att man betalar med kort?
Eller alltså den kräver inte det men den synas mot ditt bankkonto. Så tar du ut pengar så kategoriseras det för sig men då kan det ju vara svårare att få en riktig överblick. Där ser du allt t.om överföringar och autogiro.
Citera
2017-09-04, 14:28
Medlem
haschleifs avatar
Om du kan spara 42% av din lön och ha 120 kr/dag att leva på så förstår jag inte problemet?
Det är väl jättebra om du kan spara så mycket pengar och ändå har 3600 i månaden till nöjen och mer eller mindre nödvändig konsumtion?

Saknar du femminuterslyckan av att köpa prylar och nya kläder var och varannan dag så spara mindre?

Själv kör med jag med en fickpeng på 200 kr på arbetsveckorna. Funkar bra för mig och blir lite som en sport när man väl börjat. På kan du då kosta på lite lådvin och en hämtpizza utan att spräcka banken.
Vill du festa nån helg så sök upp fester där du kan ha en helkväll för 500 kr.

Cykla till jobbet om du kan (eller åk kollektivt) sälj bilen om du inte bor i ödemarken och verkligen behöver den. Överväg att köpa en billigare bil.

Använd kontanter! Kan inte poängtera detta nog. Ta ut 3 lax åt gången och känn hur det svider när du spräcker näst sista 500-lappen. Plastkort är luriga. Kreditkort är djävulens påfund. Klipp dom eller göm ett hos föräldrarna för nödfall..

Storhandla och laga matlådor. Hitta en lättlagad maträtt du gillar och gör 3-4 lådor åt gången.
Kan du inte värma mat på jobbet så köp en mikro och ställ där.

Skippa gymkort och träna hemma. En stång att köra pullupps på och kör 300 armhävningar om dagen i 30 dagar. (kolla upp på youtube)

Hitta något i livet du tycker är kul och intressant som håller dig engagerad men som inte kostar massa pengar. I mitt fall är det musik och grafik men det kan vara överlevnad i skogen, terrängcykling eller flightsimulator 2017 med.
Citera
2017-09-04, 15:27
Bannlyst
allt stöd!
Citera
2017-09-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Du gör ingenting fel. 120 kr per dag räcker gott och väl om du dessutom har pengar på sparkontot. Du kan inte både spara pengar och slösa dom samtidigt.
när sade ts om att han hade pengar på sparkonto?
Citera
2017-09-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-aao-flash
Har du ens läst trådstarten? Det står i första raden.
Citera
2017-09-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-aao-flash
Han har skrivit att han sparar 41,5% av sin lön så vi får anta att de finns kvar på sparkontot. Annars är det ju inget sparande.
Citera
2017-09-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Han har skrivit att han sparar 41,5% av sin lön så vi får anta att de finns kvar på sparkontot. Annars är det ju inget sparande.

Om man sparar så pass mycket och stoppar det i vettiga investeringar skulle han klara gå i pension före halva livet.

Dock är jag väldig tveksam till att han verkligen sparar så mycket långsiktigt varje månad.

För inte rimligt gnälla isåfall blir så lite kvar om man sparar undan så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in