2017-09-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex123456
låter bra som fan att åtalet skärps! och håller med dig helt angående troll/mongon/foliehattar som sympatiserar/alltid letar alternativa GM eller händelseförlopp, men det är bara att vänja sig på flashback noll respekt för offren och utredningarna!

Nej denna misslyckade "uppfinnare" är lika oskyldig som Nerijus Bilevicius typ, blir intressant idag om det är öppna dörrar så vi får lite info!

bör vi kunna ha en rättegång inom 1-2 månader tror ni andra? hur ofta delas livstid ut i Danmark om nån vet? alltså krävs det mer eller mindre grovt brott jämfört med Sverige typ? hoppas han får livstid hur som helst!
Ärligt talat känns det som att bevisen mot Nerijus är svagare än de mot Madsen.
Citera
2017-09-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ärligt talat känns det som att bevisen mot Nerijus är svagare än de mot Madsen.

typ, fan hade velat se denna äckliga människas min när dom förklarade att överkroppen flutit upp till land..

"I'm Fucked."
Citera
2017-09-05, 11:51
Medlem
Citat:
typ, fan hade velat se denna äckliga människas min när dom förklarade att överkroppen flutit upp till land..

"I'm Fucked."
Han var ju lättad säger advokaten. Vilket jag faktiskt tror lite på. Det kunde varit huvudet . Men man letar fortfarande efter ubåtens rutt. Problemet är ju strömmarna. Även med tyngder så kan kroppsdelar släpas en bra bit. Vi håller tummarna. Han hade ju hoppats på att hon skulle försvunnit helt.
Citera
2017-09-05, 12:08
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Undra hur han ska förklara att polis inte tillkallades till platsen, även en läkare ska ju konstatera dödsfallet. Det var inte så att Peder Madsen var på öppet hav och inte hade möjlighet att kontakta polis eller SOS. Han har även gjort allt i sin makt att försvåra polisarbetet genom att göra sig av med bevis och därmed kunnat berätta "sin story".

Nu har PM förmodligen fått den uppmärksamhet han alltid velat ha!

Om "huvudet är skiljt från kroppen" behöver inte läkare bekräfta dödsfall.
Citera
2017-09-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han var ju lättad säger advokaten. Vilket jag faktiskt tror lite på. Det kunde varit huvudet . Men man letar fortfarande efter ubåtens rutt. Problemet är ju strömmarna. Även med tyngder så kan kroppsdelar släpas en bra bit. Vi håller tummarna. Han hade ju hoppats på att hon skulle försvunnit helt.

Ja, då hade styckningen förblivit okänd, vilket hade inneburit att det varit än svårare bevisläge. Nu verkar bevisningen gå åt rätt håll då åklagaren yrkar på mord och griftefridsbrott.

Det är självklart att Madsen väljer/insisterar på att sprida sin bild via media. Han vill skademinimera och litar på att hans manipuleringsförmåga skall gynna honom samt få sponsorerna att fortsätta donera pengar till hans projekt. Med hans grandiosa självbild tror han säkert han skall bli släppt och få fortsätta med sina ubåts- och raketprojekt som ingenting har hänt.

Välkommen Madsen till verkligheten.
Citera
2017-09-05, 12:11
Medlem
Citat:
bör vi kunna ha en rättegång inom 1-2 månader tror ni andra? hur ofta delas livstid ut i Danmark om nån vet? alltså krävs det mer eller mindre grovt mord jämfört med Sverige typ? hoppas han får livstid hur som helst!

Om jag lyckats använda verktyget rätt dömdes 9 st livstidsstraff ut år 2016 för mord.
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=STRAF47&PLanguage=0&PXSId=0&w sid=cftree
(selektering gjord genom att välja "alt/samtliga" i alla kategorier utom brottstyp där mord valts (manddrab))

Genomsnittligt strafflängd 135 månader (11 år och 3 månader) för morddömda.
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=STRAF49&PLanguage=0&PXSId=0&w sid=cftree
(selektering gjord genom att välja "alt/samtliga" i alla kategorier utom brottstyp där mord valts (manddrab))

Edit: Ovanstående ska ses i ljuset av 55 (eller 31) dömda för mord eller mordförsök - eller något åt det hållet. Är lite osäker på urvalet jag gjorde där, om det visar åtal eller fällande domar. Kan vara så att det är 31 mordåtal eller så som lett till fällning. Någon bättre bevandrad på danska får botanisera lite mer i statistiken.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-09-05 kl. 12:14.
Citera
2017-09-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Om jag lyckats använda verktyget rätt dömdes 9 st livstidsstraff ut år 2016 för mord.
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=STRAF47&PLanguage=0&PXSId=0&w sid=cftree

Genomsnittligt strafflängd 135 månader (11 år och 3 månader) för morddömda.
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=STRAF49&PLanguage=0&PXSId=0&w sid=cftree

Här måste det väl ändå föreligga försvårande omständigheter?
Citera
2017-09-05, 12:22
Medlem
PhDSalanders avatar
Detta filmprojektet , Rocket Man, har väl avbrutits som jag uppfattade det.

Men, som pusselbit sett att Madsen blev filmad timmarna innan han gick ombord med Kim, är ett värdefullt inte minst
med tanke på att det då finns stora möjligheter att följa "overallspåret" och kunna visa om han har, eller inte har, bytt overall under händelseförloppet och vad som ev hänt med den overallen som är borta. Har han bytt overall så styrker det antagandet att den varit blodig och att han då bytt och gjort sig av med den styrker i så fall undanröjande av bevis och döljande av brott.

Det som vi var flera i tråden som var inne på tidigare, en postare ville visa att han har olika overaller från bilden i tornet på ubåten och från bilder o video efter räddningen, dock var det svårt att se om mönstren från den ena overallen till den andra skilde sig.

Den första overallen som han har i tornet bör vara samma som han har på denna filmupptagning timmarna innan ubåtsfärden.
Har han en annan overall vid räddningen kommer det vara enkelt att jämföra de båda o visa att han i så fall bytt.

Alternativet då att han har samma på sig som innan båt färden, under båtfärden och efter vid räddnigen och att det går att påvisa blod på den som så många tycker sig se, tycker jag i alla fall visar på att han måste ha tagit av sig overallen under styckningen eftersom den borde ha blivit mycket mycket mera sörjig utav det än endast några stänk.
Min teori är att han klätt av sig naken i vart fall under styckningen, tvättat av sig och i så fall tagit samma igen på.

Blodet i sig har han ju indirekt erkänt förekomsten av i och med att han hävdar olycka, och det ju kan inbegripa "blodig olycka", därför kanske som han skitit i att var mer noggrann med rengöring.

Vi får se, bara funderingar.

https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-blev-filmet-inden-han-gik-ned-i-ubaaden-optagelser-kan-vaere-en-vigtig
Citera
2017-09-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag hoppas Madsen döms på samma sätt som Breivik. Förvaring. Om jag minns rätt så är det 20 år och därefter förvaring. Omprövning vart 5:e år vad gäller förvaringen. Det vill säga att med minsta lilla tur så dör han av ålderdomssvaghet i fängelset. Om jag har rätt så har även Danmark "förvaring" efter den s k livstidsdomen.
Citera
2017-09-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja, och om jag nu förstått detta rätt så är det så att man inte riktigt har samma uppdelning i Danmark som man har i Sverige. Det som i Sverige kallas dråp verkar i Danmark snarare vara något i stil med (grovt) vållande till annans död (oaktsamt dråp typ) under särskilt försvårande omständigheter.

PM häktades senast (innan idag) såvitt jag förstått just på detta med "oaktsamt dråp under särskilt försvårande omständigheter".
Citera
2017-09-05, 12:23
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-er-klar-til-at-fortaelle-alt

Här säger en känd dansk advokat (nej inte Madsens egen!) det som jag sagt hela tiden, att det var galet att ha lyckta dörrar på förra häktesförhandlingen, för det gjorde bara att en massa spekulationer spreds. När både Madsen och åklagaren redan var överens om att Kim var död, varför måste då folket få gå och tro i en vecka att hon kanske levde?

(Läste det här i morse, men de har lagt det bakom en betalspärr sedan dess.)
Citera
2017-09-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-er-klar-til-at-fortaelle-alt

Här säger en känd dansk advokat (nej inte Madsens egen!) det som jag sagt hela tiden, att det var galet att ha lyckta dörrar på förra häktesförhandlingen, för det gjorde bara att en massa spekulationer spreds. När både Madsen och åklagaren redan var överens om att Kim var död, varför måste då folket få gå och tro i en vecka att hon kanske levde?

(Läste det här i morse, men de har lagt det bakom en betalspärr sedan dess.)
Även om det var lyckta dörrar under förhandlingen, så hade de kunnat gå ut med vad som hände därinne efter att familjen fått veta. Dessutom sa polisen veckan efter att "vi tror vi letar efter en död människa". TROR? Å andra sidan kanske man inte skall ta Madsens ord för sanning i det där läget.

Nä, svårt det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in