Citat:
Man har en kanal ut. Försvararen t.ex. - dessutom finns, i alla fall i Sverige, exempelvis fängelsepräst och motsvarande som man kan nyttja.
Att man däremot inte tillåts trumpeta ut sina åsikter på Internet eller till folk i allmänhet är ganska självklart varför det är så.
De enda fall där det s.a.s. är "synd" om den som sitter häktad är ju om den personen sitter oskyldigt häktad. Men, i de flesta fall sitter faktiskt "rätt" gärningsperson häktad och då tycker i alla fall att det är ganska egalt om det är frustrerande eller ej för den häktade. I de flesta fall är det betydligt mer frustrerande för brottsoffren/anhöriga att vänta på att få ett avslut, kunna förstå o.s.v. vilket jag tycker är det väsentliga problemet i sammanhanget.
Att man däremot inte tillåts trumpeta ut sina åsikter på Internet eller till folk i allmänhet är ganska självklart varför det är så.
De enda fall där det s.a.s. är "synd" om den som sitter häktad är ju om den personen sitter oskyldigt häktad. Men, i de flesta fall sitter faktiskt "rätt" gärningsperson häktad och då tycker i alla fall att det är ganska egalt om det är frustrerande eller ej för den häktade. I de flesta fall är det betydligt mer frustrerande för brottsoffren/anhöriga att vänta på att få ett avslut, kunna förstå o.s.v. vilket jag tycker är det väsentliga problemet i sammanhanget.
Oskyldigt häktad ja, det är ju det allra värsta. Men även om några av anklagelserna är sanna men inte alla, så borde väl personen få försvara sig? Jag ser inte alls syftet med att ha lyckta dörrar i det här fallet. I andra fall kan det ju finnas det, om man är rädd att en gängmedlem ska uttala förtäckta - eller inte så förtäckta - hot mot vittnen, eller använda något slags kodspråk för att få folk han känner att förstöra bevis som finns gömda någonstans. Men i detta fallet kan det ju inte finnas något sådant. (Eller vad vet jag. M och hans hustru kanske hade ett kodspråk, och slängkyssen och hennes hjärta som hon formade med handen kanske betydde något annat... De kanske hade gjort upp typ att, "om jag slänger en kyss mot dig så ska du förstöra allt i dokumentskåp A"!
)