2017-09-04, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
...

Så 10 ton över vattenlinjen, och 30 under är de enda faktorer som behövs för att göra en cylinderformad ubåt självupprätande? Är du verkligen så dum?

Tack för ett gott skratt, godnatt.
Citera
2017-09-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har inte sett dokumentären skall sägas, men är väl medveten vad en "skruvad" kamera kan önska att framställa. Med det vill jag ha sagt att objektivitet är önskvärt ifrån dokumentärer.., men kanske inte alltid levererat. Schismer och konflikter säljer bra, och höjer intresset..

Frågan är : är dokumentären objektiv ?

Bra fråga. Klart att regissören kan ha haft sina sympatier - och troligen hade - på von Bengtsons sida. Men jag tror nog intentionen snarare var att fånga dynamiken mellan dessa två onekligen starka personligheter än att ställa sig på enderas sida. Det var många pratstunder, och många mejl som citerades (skrevs fram i rutan för tittaren). Tyckte det blev ganska tydligt att Madsen var den som attackerade och att de andra ställde sig oförstående till hela problemet.
Men du har rätt, det kan ha funnits ordlösa spänningar i kretsen som gick kameran förbi, så att det sedan såg ut som att Madsen tog sina beskyllningar ur tomma intet.
Citera
2017-09-04, 22:25
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har nog aldrig varit med om annat än stängda dörrar vid häktningsförhandling.
Nej, precis. Jag var lite ironisk där eftersom Madsens önskan var att det ska vara öppet så han skall kunna hålla hov och få "den här saken ur världen så fort som möjligt " , enligt advokaten.
Citera
2017-09-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Relevans? Nautilus väger 40 ton och är 18 meter lång, det är ett fartyg, inte en fritidsbåt. I Sverige har vi säkerhetskrav på fartyg, Danmark lär ha något liknande. Sug på den här så länge.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/resenarsinformation/Sakerhetskrav-pa-batar/

Vad har Transportstyrelsens regler med saken att göra? Tror du dom gäller globalt? I Danmark gäller 24 meter och Nautilus är klassad som experimentellt frititidsfartyg och det krävs varken behörighet eller VHF-radio för att framföra henne... Ta en en kallsup Öresundsvatten innan du går och lägger dig...
Citera
2017-09-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du uttalar dig kategoriskt, om någonting som bara en person vet, PM. Jag kallar det begränsad analysförmåga. Ingen, jag upprepar, ingen, kommer med säkerhet att få veta vad som hänt, då PM ändrar sin historia.

Det intressanta blir vad rätten kan fastställa "utom rimligt tvivel". Det kommer sannolikt att avvika från det som egentligen hände.

Att ha förmåga att se bredare på mycket öppna händelser och försöka formulera ideer om vad som kan ha hänt, vittnar om en brett tänkande hjärna.

Det handlar om sunt förnuft.
Citera
2017-09-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nej, precis. Jag var lite ironisk där eftersom Madsens önskan var att det ska vara öppet så han skall kunna hålla hov och få "den här saken ur världen så fort som möjligt " , enligt advokaten.
Viss etikett finns. Ingen tilltalad öppnar mun om de inte får en direkt fråga ens vid öppna förhandlingar. Där hålls inga hov .
Citera
2017-09-04, 23:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Viss etikett finns. Ingen tilltalad öppnar mun om de inte får en direkt fråga ens vid öppna förhandlingar. Där hålls inga hov .

Vad är egentligen logiken bakom det? Annars heter det ju att ingen får dömas ohörd. Ja jag vet att en häktingsförhandling inte är en rättegång, men ändå. Skulle ju vara fruktansvärt frustrerande att sitta häktad, läsa en massa spekulationer i tidningarna och inte ha någon kanal ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Certifiera? Du kan börja projektera din egen ubåt redan i kväll. Jag återkommer med svar på dina frågor om en stund. Sug på den här så länge...

Till och med i Sverige är det fritt fram att bygga sig en egen liten ubåt utan att myndigheterna stoppar näsan i blöt... men det borde bli en egen tråd under "Båtar och sjöliv" om någon känner sig hågad.

"Vänerns första ubåt sjösatt

Den hemmabyggda ubåten Harren gjorde flera dyk i helgen i vattnen utanför Mariestad.

För att köra en ubåt av den här storleken krävs inga särskilda tillstånd eller inspektioner. Av myndigheterna betraktas ubåten som en helt vanlig fritidsbåt av samma storlek."
https://www.nyteknik.se/fordon/vanerns-forsta-ubat-sjosatt-6867567

Undrar om han kommer att få med sig någon journalist från lokaltidningen på undervattensreportage..?
Citera
2017-09-04, 23:11
Medlem
Citat:
Så 10 ton över vattenlinjen, och 30 under är de enda faktorer som behövs för att göra en cylinderformad ubåt självupprätande? Är du verkligen så dum?

Diskussionen var väl egentligen inte om den var självupprätande utan handlade om ditt påstående att Nautilus inte skulle klara en gir i 5 knop utan att luta kraftigt o.s.v.

UC2 (Kraka) som iofs är en betydligt mindre konstruktion ser ändå förhållandevis stabil ut i sjön?
https://www.youtube.com/watch?v=y03-6rmAMyI

Nautilus går i lite grövre sjö. Ser helt OK ut. Flera personer i tornet. Hade kanske kunnat trimmas mer åt styrbord men ser klart stabil ut efter omständigheterna:
https://www.youtube.com/watch?v=X0gmwTDxe7w

Sedan är detta intressant också:

https://www.youtube.com/watch?v=-3FoSavlSZU

3:40 in ser du var luckan finns (där PM stod i fotografierna tagna med KW i tornet, KW stod på plattformen till höger)

4:35 ser du bildskärmar (där PM borde ha sett ljus m.m. på det fartyg som han var nära att kollidera med natten då KW dog. PM var nog upptagen med annat då...)

5:23 in ser du folk som sitter och åker på fördäck, det är också folk i tornet

Min poäng är att jag inte ser något som styrker din teori om att Nautilus inte skulle klara en gir i 5 knop.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-09-04 kl. 23:19. Anledning: Justerade dubbellänk
Citera
2017-09-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad är egentligen logiken bakom det? Annars heter det ju att ingen får dömas ohörd. Ja jag vet att en häktingsförhandling inte är en rättegång, men ändå. Skulle ju vara fruktansvärt frustrerande att sitta häktad, läsa en massa spekulationer i tidningarna och inte ha någon kanal ut.

Man har en kanal ut. Försvararen t.ex. - dessutom finns, i alla fall i Sverige, exempelvis fängelsepräst och motsvarande som man kan nyttja.

Att man däremot inte tillåts trumpeta ut sina åsikter på Internet eller till folk i allmänhet är ganska självklart varför det är så.

De enda fall där det s.a.s. är "synd" om den som sitter häktad är ju om den personen sitter oskyldigt häktad. Men, i de flesta fall sitter faktiskt "rätt" gärningsperson häktad och då tycker i alla fall att det är ganska egalt om det är frustrerande eller ej för den häktade. I de flesta fall är det betydligt mer frustrerande för brottsoffren/anhöriga att vänta på att få ett avslut, kunna förstå o.s.v. vilket jag tycker är det väsentliga problemet i sammanhanget.
Citera
2017-09-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

Det intressanta blir vad rätten kan fastställa "utom rimligt tvivel". Det kommer sannolikt att avvika från det som egentligen hände.

.

Fast det som kan fastställas bortom rimligt tvivel skall väl sannolikt vara det som verkligen hände?🤔
Citera
2017-09-04, 23:31
Medlem
Citat:

Var får du 40 ton ifrån? Har du läst på Wikipedia att hon väger 40 GT? Gross Ton...

Som jag skrev så tog jag siffrorna ur r*ven, har du bättre siffror så fram med dom. Jag har inga ritningar så jag drar en rövare till... Hon väger 33 ton, tornet 2 ton, övrig överbyggnad 3 ton dvs 28 ton under vattenlinjen varav merparten närmast botten av cylindern. Tror du verkligen att hon slår runt och ställer sig med tornet neråt? Hon slog åtminstone inte runt när han slog runt med sex rödhåriga damer klängande på skrovet...

Har du sett, dom har inte ens flytvästar på sig... du får väl anmäla PM till Transportstyrelsen...
https://minfil.org/L3h8u9cdba/uc3_girls2.JPG

Gonatt på're själv, jag ska snart dyka i säng ja me...
Citera
2017-09-04, 23:40
Medlem
Merwinnas avatar
Har kollat på några videos från raketprojektet (det finns många på Youtube). "Ni" får säga vad ni vill, men jag tycker att det är synd om detta ska vara förbi nu för alltid. Vare sig det är Åsa-Nisse-konstruktioner eller inte (det kan jag inte bedöma), så är det i alla fall något som dessa människor har samlats kring i åratal. Madsen är väldigt pedagogisk och inspirerande, och verkar veta vad han talar om. T.o.m. jag förstår! Folk som arbetar gratis åt honom där säger att de känner sig uppskattade, att de har fått något meningsfullt att göra. M. har varit en positiv kraft både i Danmark och utomlands, bl.a. har Österrikes utbildnings-TV gjort program om honom.

(Och ja man KAN tycka så utan att ha fantasier om att besöka honom i fängelset och liknande... *suckar*)

M påminner här i dessa videos i alla fall, om en man som jag känner i verkligheten, han är arbetsledare på en cykelverkstad för arbetslösa män i Fas 3. Jag blir alltid förvånad när jag hälsar på honom där, för han lyckas med att få dessa män - många gånger lata, omotiverade, rentav en och annan försedd med fotboja - att arbeta för honom, och känna entusiasm och mening. Något de kanske aldrig haft i hela sina liv förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in