2017-09-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vet - ofta handlar det om barn som varit med om tramatiska upplevelser. Det var en hypotes jag kom med.

Det saknas stöd för att det gäller barn också. Sluta sprid desinformation från Sven-Åke Christianson.
Citera
2017-09-04, 10:09
Medlem
Venators avatar
En mycket intressant utveckling, en frontallobsskada hos en redan från början mycket speciell person är nog en av de mest rimliga förklaringarna till denna synnerligen bisarra historia. Beteendemönster som inför en välvillig omgivning kan förklaras med excentricitet, men vad det handlar om är skadad impulskontroll och ofta tendenser till våldsamhet...
Citera
2017-09-04, 10:14
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En mycket intressant utveckling, en frontallobsskada hos en redan från början mycket speciell person är nog en av de mest rimliga förklaringarna till denna synnerligen bisarra historia. Beteendemönster som inför en välvillig omgivning kan förklaras med excentricitet, men vad det handlar om är skadad impulskontroll och ofta tendenser till våldsamhet...

Finns det någon läkarutlåtande efter en läkarundersökning på den skadan? Det borde väl vara dokumenterat om han skadade sej så allvarligt.
Citera
2017-09-04, 10:17
Medlem
Peter M har aldrig brytt sig om andra människor liv ..han bryr sig inte om försäkringar på ubåtarna, för han kommer aldrig att va med om en olycka?! Han tar inte ansvar för att skydda medarbetare el. bebyggelse i närheten av sina raketprojekt. Det är bara HAN, HAN ..som vet bäst o alla ska lyda honom.!! Jag är helt övertygat om att han är psykopat som är helt empatilös o bryr sig bara om sig själv!
Manipulera människor gör han hela dagarna o han är jäkligt bra på det.

På ett ställe i nån av hans blogg, skriver han att Sirid (hans fru) är gjord av en bra materia!! Visserligen på översättning, men materia borde översatts korrekt!
Citera
2017-09-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja det kan tyda på att det kan bli utmanande att få PM dömd för något annat än griftefriden.

Men i detta fall kan man i väldigt stark grad knyta den misstänkte till offret och enbart honom och i en relativt begränsad tidsintervall dessutom. Förhoppningsvis gör detta, kombinerat med uppgifter åklagarna har som inte vi än fått reda på, att det kommer gå att döma Madsen för mord. Kombinera detta med att PM nu har noll förtroende och det krävs förhoppningsvis inte en allt för skottsäker indiciekedja för att man ska låta den få en avgörande roll i domen.

Utredningsarbetet är jätteviktigt för att kunna komma till mordåtal, och jag tror att den danska polisen arbetar hårt på den punkten.

Det går utmärkt att fälla för mord till och med utan att kroppen återfunnits, men det är då de omgivande omständigheterna och indicierna som måste skapa den grund som gör att domstolen kan ställa utom rimligt tvivel att det inte rör sig om dråp, vållande till annans död, olycka eller sjukdom.

PM kommer att få mycket svårt att göra gällande att han inte var där när hon dog (jämför m. Mats Alm / Linda Chen-fallet i Falun 2009 där Mats Alm hävdade att Linda gått ut på stan på kvällen och där polisen inte lyckades knyta honom fullt ut till plats och tidpunkt för hennes död, samtidigt som man begick ett antal utredningsmissar som inte direkt förbättrade möjligheterna).

Ska jag ägna mig åt rena spekulationer om hur det juridiskt kommer att resoneras ser jag följande:

1) Det går att ställa utom rimligt tvivel att KW avled i eller på/vid ubåten.

2) Det går att ställa utom rimligt tvivel att PM var närvarande när KW avled.

3) Det är 100% klarlagt att PM inte larmade sjöräddning, 112 eller liknande.

(Skillnaden i detta fall jämfört med t.ex. Mats Alm/Linda Chen i Falun är att i det fallet kunde man inte ställa utom rimligt tvivel att Mats Alm varit närvarande när Linda avled, därför blir det som konsekvens inte så lätt att peka på ett likgiltighetsuppsåt (avseende mord) utifrån den bevisning som presenterades 2009/2010. I fallet med PM är min uppfattning att man har betydligt bättre förutsättningar att påvisa likgiltighetsuppsåt/motsvarande då man kan binda både honom och KW till en mycket begränsad plats under en specifik tidsrymd.)

Om inte direkt teknisk bevisning som talar för mord kan presenteras eller PM själv erkänner bedömer jag att åklagaren kommer att behöva visa att PM, om det var en olycka, insett att KW var allvarligt skadad/inte uppvisade livstecken men aktivt valt att inte larma och därefter styckat kroppen.

PM:s försvar avseende varför han inte larmat gissar jag blir att han "fått panik" eller "fick en blackout" och när han kommit ur den situationen var det försent att larma. I detta fall ligger PM's allra första uttalanden och historier honom till last.

Det är uppenbart att PM försökt dölja vad som hänt och därefter snabbt anpassat sin historia i takt med att det uppdagats vilken information som finns/hur omständigheterna ser ut och vilka åtgärder som vidtas.

Jag har idag svårt att se att PM endast kommer att fällas för brott mot griftefriden. Ska bli intressant att se vilken ytterligare information/bevisning som finns i fallet.
Citera
2017-09-04, 10:26
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Finns det någon läkarutlåtande efter en läkarundersökning på den skadan? Det borde väl vara dokumenterat om han skadade sej så allvarligt.

Det är Golga som sett dokumentären på finsk TV men var det en svår fallolycka finns det med säkerhet i hans journal med ett antal undersökningar dokumenterade (typ datortomografi med kontrast och inte osannolikt också magnetröntgen om det var en rejäl smäll). Kan till och med vara gjort en neuropsykiatrisk utredning efteråt.
Citera
2017-09-04, 10:29
Medlem
Läkarutlåtande finns säkert då han både var på sjukhus initialt och sedan uppsökte läkare en gång till på kamraternas inrådan. Sett finns dokumenterat i Amateurs in Space, där man ser Madsen vid två olika tillfällen hos läkare.
Citera
2017-09-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ha ha ha! Nä du, det är legio att små barn, vars pappor begått övergrepp mot dom, inte alltid minns vad de varit med om.
Sluta vara så aggressiv.

Mig veterligt är det väl så att detta med "förträngning" blev en grej under 1990-talet och för svensk del i alla fall kulminerade i detta med Thomas Quick. Förutom att det under en period användes flitigt vid tveksamt utföra utredningar med barn inblandade.

Det finns även andra aspekter på detta. Den ena är väldigt enkel. Vi minns inte allt vi varit med om, men detta gäller i princip alltid det som ligger längre tillbaka i tiden. Den andra är att eventuell "förträngning" snarare handlar om att det "gör ont" eller känns skamfyllt att berätta. Men det är något annat än att inte minnas.

Men att PM skulle ha drabbats av något som gjorde att han under ett par timmar inte visste vad han gjorde och sedan inte heller kom ihåg det. Nej. Det tror jag inte på för en sekund. Enda förklaringen skulle i så fall vara en tämligen svår borderline/schizofrenidiagnos och då är det rättspsyk som gäller för PM framöver.
Citera
2017-09-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är Golga som sett dokumentären på finsk TV men var det en svår fallolycka finns det med säkerhet i hans journal med ett antal undersökningar dokumenterade (typ datortomografi med kontrast och inte osannolikt också magnetröntgen om det var en rejäl smäll). Kan till och med vara gjort en neuropsykiatrisk utredning efteråt.

Han har med all säkerhet hamnat på neurologisk/neurokir avd i akutläget. Då lär det finnas otroligt mycket i journalerna. Om han haft mycket problem efter skadan så kan man hamna på rehabiliteringsklinik. Och där lär också en hel del finnas dokumenterat. Framförallt neurologiskt.
Citera
2017-09-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Mig veterligt är det väl så att detta med "förträngning" blev en grej under 1990-talet och för svensk del i alla fall kulminerade i detta med Thomas Quick. Förutom att det under en period användes flitigt vid tveksamt utföra utredningar med barn inblandade.

Det finns även andra aspekter på detta. Den ena är väldigt enkel. Vi minns inte allt vi varit med om, men detta gäller i princip alltid det som ligger längre tillbaka i tiden. Den andra är att eventuell "förträngning" snarare handlar om att det "gör ont" eller känns skamfyllt att berätta. Men det är något annat än att inte minnas.

Men att PM skulle ha drabbats av något som gjorde att han under ett par timmar inte visste vad han gjorde och sedan inte heller kom ihåg det. Nej. Det tror jag inte på för en sekund. Enda förklaringen skulle i så fall vara en tämligen svår borderline/schizofrenidiagnos och då är det rättspsyk som gäller för PM framöver.

Tror inte riktigt på det heller faktiskt. Det var en hypotes. Om det inte var så att han var under ett kraftigt rus av droger. Vilket jag inte tror på själv.
Nej, han minns säkert vad han gjort. Men han kommer förneka in i kaklet. Det är ju väldigt viktigt för honom att kompisar och folk i allmänhet beundrar honom. Och det kommer de inte göra framöver. Att erkänna ett mord och styckning gör att han kommer tappa i respekt och beundran. Klarar hans ego det? Nix pix, det tvivlar jag på. Då är det bättre att neka och hoppas att "detta försvinner". Låtsas man som inget kanske det försvinner av sig själv. Men det kommer det inte göra.
Citera
2017-09-04, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Maxfarten i övervattensläge var en 8-9 knop, 3 gäller u-läge.

Ja, om man kollar båtens rörelser bara när Madsen klättrar upp och går ner i tornet så inser man vad oerhört instabil denna farkost är. (Vid detta tillfälle så är det dessutom journalister i kabinen som ballast, vilket gör den stabilare) Inte svårt att föreställa sig vad som kommer hända om två personer står i tornet och den gör en lite för kraftig gir i låt säga 5 knop, den farten är fullt tillräcklig för att den ska kapsejsa.
Citera
2017-09-04, 10:52
Medlem
Citat:

Men var det inte snarare så att det största felet som begicks var att man ansåg sig kunna återskapa dessa påstådda föträngda/glömda minnen, när detta i själva verket i de allra, allra flesta fallen resulterade i påhittade minnen, ofta starkt påverkade av vad det förväntades att personen skulle återskapa för slags minne?

Citat:

Håller med, om han hunnit förtränga, varför sänkte han då sin egen kära ubåt bara en kort stund innan han kom iland och filmades som vi sett? Glömde han detta på den lilla båtresan eller mindes han bara att han var tvungen att sänka sin ubåt när andra kom, men inte varför? Nä, detta låter ju inte troligt alls.

Jag tror inte han är så extremt annorlunda som en del provar att få det till. Bara egoistisk, narcissistisk och impulsiv, sen hamnade han i en situation som han inte kunde hantera.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-04 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in