Citat:
Ursprungligen postat av
Kanelgas
Ja det kan tyda på att det kan bli utmanande att få PM dömd för något annat än griftefriden.
Men i detta fall kan man i väldigt stark grad knyta den misstänkte till offret och enbart honom och i en relativt begränsad tidsintervall dessutom. Förhoppningsvis gör detta, kombinerat med uppgifter åklagarna har som inte vi än fått reda på, att det kommer gå att döma Madsen för mord. Kombinera detta med att PM nu har noll förtroende och det krävs förhoppningsvis inte en allt för skottsäker indiciekedja för att man ska låta den få en avgörande roll i domen.
Utredningsarbetet är jätteviktigt för att kunna komma till mordåtal, och jag tror att den danska polisen arbetar hårt på den punkten.
Det går utmärkt att fälla för mord till och med utan att kroppen återfunnits, men det är då de omgivande omständigheterna och indicierna som måste skapa den grund som gör att domstolen kan ställa utom rimligt tvivel att det inte rör sig om dråp, vållande till annans död, olycka eller sjukdom.
PM kommer att få mycket svårt att göra gällande att han inte var där när hon dog (jämför m. Mats Alm / Linda Chen-fallet i Falun 2009 där Mats Alm hävdade att Linda gått ut på stan på kvällen och där polisen inte lyckades knyta honom fullt ut till plats och tidpunkt för hennes död, samtidigt som man begick ett antal utredningsmissar som inte direkt förbättrade möjligheterna).
Ska jag ägna mig åt rena spekulationer om hur det juridiskt kommer att resoneras ser jag följande:
1) Det går att ställa utom rimligt tvivel att KW avled i eller på/vid ubåten.
2) Det går att ställa utom rimligt tvivel att PM var närvarande när KW avled.
3) Det är 100% klarlagt att PM inte larmade sjöräddning, 112 eller liknande.
(Skillnaden i detta fall jämfört med t.ex. Mats Alm/Linda Chen i Falun är att i det fallet kunde man inte ställa utom rimligt tvivel att Mats Alm varit närvarande när Linda avled, därför blir det som konsekvens inte så lätt att peka på ett likgiltighetsuppsåt (avseende mord) utifrån den bevisning som presenterades 2009/2010. I fallet med PM är min uppfattning att man har betydligt bättre förutsättningar att påvisa likgiltighetsuppsåt/motsvarande då man kan binda både honom och KW till en mycket begränsad plats under en specifik tidsrymd.)
Om inte direkt teknisk bevisning som talar för mord kan presenteras eller PM själv erkänner bedömer jag att åklagaren kommer att behöva visa att PM, om det var en olycka, insett att KW var allvarligt skadad/inte uppvisade livstecken men aktivt valt att inte larma och därefter styckat kroppen.
PM:s försvar avseende varför han inte larmat gissar jag blir att han "fått panik" eller "fick en blackout" och när han kommit ur den situationen var det försent att larma. I detta fall ligger PM's allra första uttalanden och historier honom till last.
Det är uppenbart att PM försökt dölja vad som hänt och därefter snabbt anpassat sin historia i takt med att det uppdagats vilken information som finns/hur omständigheterna ser ut och vilka åtgärder som vidtas.
Jag har idag svårt att se att PM endast kommer att fällas för brott mot griftefriden. Ska bli intressant att se vilken ytterligare information/bevisning som finns i fallet.