2017-09-04, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Fast nåja, f-n vet. Nu vill jag ju inte börja försvara honom heller. Men dokumentären var ganska skakande. Och det som skedde i den var ckså skakande för alla parter, det märktes.

Kör inte med någon VPN eller så, så kan inte se den eftersom jag inte befinner mig i Finland. Har inte heller lyckats "hitta" den.
Citera
2017-09-04, 09:28
Bannlyst
Man kan ju säga att media har ett finger med i spelet som gjorde denna händelse möjlig också, genom att presentera klåparen Madsen som en legitim uppfinnare och ingenjör. Något han faktiskt inte är!
Citera
2017-09-04, 09:33
Medlem
Citat:
Fast nåja, f-n vet. Nu vill jag ju inte börja försvara honom heller. Men dokumentären var ganska skakande. Och det som skedde i den var ckså skakande för alla parter, det märktes.
Du borde kopiera filmen och lägga ut på Youtube!
Citera
2017-09-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur Sydsvenskan idag:

Fakta
Andra uppmärksammade fall av brott mot griftefrid
Falun 2009: En 32-årig kvinna försvinner en vecka innan sin bröllopsdag. En och en halv månad senare avslöjar kvinnans sambo var hennes döda kropp finns i skogen. Han åtalas för mord, men döms för brott mot griftefriden. Åklagaren kunde inte styrka var och hur kvinnan dog. Kroppen var i så dåligt skick att någon dödsorsak inte kunde fastställas.
Skövde 2003: En 25-åring åtalas för bland annat mord sedan en 55-årig man försvunnit efter en bilfärd. Hovrätten dömer enbart för brott mot griftefrid. Högsta domstolen friar mannen helt.
Enköping 2002: En 36-årig man döms till för brott mot griftefrid för att ha dumpat sin döda hustrus kropp i ett skogsområde utanför Enköping. Mannen åtalades även för mord, men friades på den punkten av både hovrätt och tingsrätt.
Nacka 1997: En 39-årig man frikänns för mordet på sin sambo. Kvinnan hittades styckad i minst 100 delar i Sigtunatrakten under sommaren 1996. Mannen dömdes till två års fängelse för brott mot griftefrid i både tingsrätt och hovrätt. Tre unga män som utfört styckningen dömdes till två års fängelse.
Stockholm 1984: Mordet på 27-åriga Catrine da Costa är ett av de mest uppmärksammade i svensk rättshistoria. Två män, kända som obducenten och allmänläkaren, åtalades för mord. De frikändes, men tingsrätten skrev i domen att de hade styckat kroppen – detta brott mot griftefriden var då preskriberat.

Ja det kan tyda på att det kan bli utmanande att få PM dömd för något annat än griftefriden.

Men i detta fall kan man i väldigt stark grad knyta den misstänkte till offret och enbart honom och i en relativt begränsad tidsintervall dessutom. Förhoppningsvis gör detta, kombinerat med uppgifter åklagarna har som inte vi än fått reda på, att det kommer gå att döma Madsen för mord. Kombinera detta med att PM nu har noll förtroende och det krävs förhoppningsvis inte en allt för skottsäker indiciekedja för att man ska låta den få en avgörande roll i domen.
Citera
2017-09-04, 09:40
Medlem
Citat:
Jo, om det handlar om en skada är det hela ju bara väldigt, väldigt tragiskt. Främst för offret/offren förstås, men också för Madsen själv och alla omkring honom. Han verkar ju inte genomond och känslokall, utan tvärtom som en känslig, passionerad och framför allt väldigt intelligent person, som hade haft mycket att ge om inte hans skalle överhettats och löpt amok. Jag är rädd att det är det som hänt och att han själv aldrig riktigt kommer att kunn ta in att han är skyldig.
Det kan, hypotetiskt sett, vara så att hans hjärna helt förträngt vad han faktiskt gjort (med eller utan skada). Styckningen kan ha varit så traumatisk att han för sin egen överlevnad vägrar minnas. Förträngningsmekanismen är människans sätt att överleva. Men det säger lite emot sig själv eftersom han har ljugit om en del. Hade han sagt att "jag minns inte" så hade man kunnat skylla på hjärnskadan, eller en så traumatisk upplevelse att han faktiskt inte minns pga det otäcka han gjort.
Senast redigerad av Picasso2 2017-09-04 kl. 09:43.
Citera
2017-09-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Man kan ju säga att media har ett finger med i spelet som gjorde denna händelse möjlig också, genom att presentera klåparen Madsen som en legitim uppfinnare och ingenjör. Något han faktiskt inte är!

Exakt det har jag med tänkt på en hel del. Vad pinsamt detta måste vara för den danska journalistkåren! Exakt varför har ni låtit denna pajas bli känd, bara för att det han gör ger många klick på artiklar och är en karismatisk figur? Och hur kan ni så okritiskt ha köpt allt han sa utan att göra den minsta granskning till realismen i projekten eller bakgrunden till de som står bak?

Var Kim Wall den första journalisten som kanske ville sätta saker i ett lite mer objektivt perspektiv?
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-04 kl. 09:47.
Citera
2017-09-04, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/hon-ska-f%C3%B6rsvara-madsen-i-ub%C3%A5tsfallet-1.4596219

Dom kallar honom fortfarande för uppfinnare!
Citera
2017-09-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Dom kallar honom fortfarande för uppfinnare!

De kanske blivit så fascinerande av hans lögner att de kallar honom uppfinnare lite skämtsamt enbart baserat på hans förmåga att uppfinna bortförklaringar i denna saken?

Det måste ju nästan varit det mest imponerande han uppfunnit i hela sitt liv i alla fall mätt i mängd kreativitet som krävts.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-04 kl. 09:53.
Citera
2017-09-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan, hypotetiskt sett, vara så att hans hjärna helt förträngt vad han faktiskt gjort (med eller utan skada). Styckningen kan ha varit så traumatisk att han för sin egen överlevnad vägrar minnas. Förträngningsmekanismen är människans sätt att överleva. Men det säger lite emot sig själv eftersom han har ljugit om en del. Hade han sagt att "jag minns inte" så hade man kunnat skylla på hjärnskadan, eller en så traumatisk upplevelse att han faktiskt inte minns pga det otäcka han gjort.

Det du beskriver är trams som saknar stöd i forskning.
Citera
2017-09-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Det du beskriver är trams som saknar stöd i forskning.
Jag vet - ofta handlar det om barn som varit med om tramatiska upplevelser. Det var en hypotes jag kom med.
Citera
2017-09-04, 10:07
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan han väl göra än? Jag tror att de flesta ungar skulle älska att ha en sådan pappa, som tog med dem på spännande äventyr när kompisarna bara fick se sådant på film!

Det här är nog den märkligaste kommentaren i hela tråden, och det säger inte lite (mina egna inräknade) .. hur tänkte du här? Att madsen är helyllepappan som alla barn skulle älska? Typ i en skräckfilm i så fall? Och att ta med barn i det där livsfarliga åbäket till farkost borde väl vara förbjudet. Riktigt konstiga tankar du har kring den mannen.
Citera
2017-09-04, 10:08
Medlem
Det är ett brott mot upphovsrätten att lägga den på Youtube, så det gör jag inte hur gärna jag än vill diskutera den med er.
Men ännu om en ev skada i pannloben: Det skulle ju också förklara varför olika personer beskriver honom olika.
Tänker på hans bror m.fl. som sa att han aldrig skulle skada någon, att det inte låter som denperson de känner.
Å andra sidan har vi personerna i Copenhagen suborbitals som fick absurda aggressiva mejl och som uppenbarligen tyckte att han blev knäpp.
Antingen har han två vitt skilda personligheter eller så hände något med hans hjärna, som orsakade en personlighetsförändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in