2017-09-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag ser fram emot 0.5% hyreshöjning vid årsskiftet, från 3600 kr till 3618 kr samtidigt som min lön ökar 15% vid jobbyte. Mina totala utgifter inkl 2000 kr matbudget är 8100 kr nu i september och jag får in 34 rent, nu tickar cashen in fint efter jag lagt alla sparpengar på semesterbostaden och är redo köpa billig borätt om 4-5 år när bostadspriserna är på botten. Det är nice bo i bruksvärdeshyresrätt och ännu schystare ifall bobubblan kraschar och räntorna sticker iväg nu. mer sparränta och starkare svensk krona som gör mina bolån i euro blir billigare.
Hm, fast det blir mer hyreshöjning sedan när räntorna börjar krypa upp.
Så det är förståndigt att du sparar nu, så du har råd med hyran sedan.
Citera
2017-09-03, 20:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, fast det blir mer hyreshöjning sedan när räntorna börjar krypa upp.
Så det är förståndigt att du sparar nu, så du har råd med hyran sedan.

Ne, hyresvärdarna har ju fått mycket lägre kostnader och har haft möjlighet spara under dessa lågränteår. Men enligt dig måste hyrorna dubbleras redan nu, marknadshyror införas för dom inte går runt enligt trots dom aldrig tidigare haft så låga kostnader. Sen ska hyrorna upp ännu mer för räntan går upp haha.

Vi såg inga hyror rusa när räntan var på 6% innan finanskrisen, men dina kära bostadspriser som maxats nu och anpassat nyproduktionen efter det, kommer falla som en sten vid räntehöjning på bara 1%. Haha
Senast redigerad av slemhog 2017-09-03 kl. 20:51.
Citera
2017-09-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Sen håller jag med om att nyliberalerna vill jävlas ytterligare med oss lågavlönade, Annie Lööf skulle gärna se min lön sänkas med några tusen till så jag får sova på en parkbänk i framtiden. Nyliberaler vill göra de rika rikare och de fattiga fattigare, toppchefernas löner ska upp och de lågavlönades löner ska ner.
Nyliberalerna vill inte jävlas med någon. Dom vill tvärtom att folk ska slippa tvång och ofrihet.
Och nyliberalerna lägger sig inte i vad någon har för lön. Det är en fråga mellan dig och den du säljer dina tjänster till.

Samma sak med hyran. Det blir då helt en sak mellan dig och det du hyr av. Eller den du hyr ut till.
Du kan ju fråga slemmet om inte hin vill sätta hyran när hin hyr ut. Inte vill slemmet att att någon hyresgästförening skall komma och sänka hins uthyrningshyra.
Citera
2017-09-03, 20:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Nyliberalerna vill inte jävlas med någon. Dom vill tvärtom att folk ska slippa tvång och ofrihet.
Och nyliberalerna lägger sig inte i vad någon har för lön. Det är en fråga mellan dig och den du säljer dina tjänster till.

Samma sak med hyran. Det blir då helt en sak mellan dig och det du hyr av. Eller den du hyr ut till.
Du kan ju fråga slemmet om inte hin vill sätta hyran när hin hyr ut. Inte vill slemmet att att någon hyresgästförening skall komma och sänka hins uthyrningshyra.

Hyresgästernas rättigheter är starka i Spanien, men jag hyr ut på korttidsuthyrning till lite lägre pris än marknadspriset för att få mer kunder och beläggning. 350 euro för en vecka under högsäsong för mitt boende med havsutsikt i attraktiv semesterort, det är bra pris och något jag själv tycker är ett bra pris ifall jag skulle hyra. Billigare än västkuststuga en vecka. Flyg 1000 kr ner, sen 1 par delar på 3300 kr. Billig nice semester med turkost vatten. Jag skinnar aldrig folk på en hyra utan hyr ut det jag tycker är ok prisnivå ifall jag skulle hyra eller köpa något själv.
Efter alla omkostnader är betalda så har jag 3-5% direktavkastning på min investering, en fin extrainkomst på en rimlig nivå och amorteringen betalas och pensionsförsäkring, sen är det jävligt läckert att ha en drömbostad i Spanien kostnadsfritt när man fortfarande ser ung ut

Det är det här nyliberalerna vill klämma åt för glatta livet och inte klarar av, att såna som jag, som strulat massor i livet och ungdomen, gått på bidrag frivilligt och kan göra det igen, som kan lägga min bostadspengar i Spanien lägenheter och samtidigt bor billigt i stan och kan ha ett övre medelklass liv och statusobjekt. Jag kan med socialdemokratins förmånliga bidragsregler jobba på visstid, sen bli arbetslös när kontraktet går ut och sitta 6 mån i min spanien bostad på akassa eller sjukpenning. Det är något jag ska göra om ett par år när jag samlat ihop 500-700 000 till, bidrag i solen med en drink haha.
Borgarna försöker införa visstidsjobb så man inte får fast, då ska man utnyttja allt borgarna försöker förstöra för vanliga människor, till att få automatiskt akassa då utan karens och sitta i sin spanien bostad och skåla med en snygg brud haha, jag älskar mig själv och mina okonventienella ideer som kringgår borgarnas sabotage. jag vänder allt borgarna förstör till min egen fördel.
Senast redigerad av slemhog 2017-09-03 kl. 21:23.
Citera
2017-09-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Tycker synd om dagens ungdomar som aldrig kommer få något annat än så dyrt boende. Tragisk utveckling. Vad ska du göra med alla pengar Slemhog? leva livet?
Fast det ska väl du och slemmet mfl ordna.

Ni skulle väl ta ansvar för hyresregleringen och öppna era plånböcker och bygga och hyra ut bostäder till bruksvärdeshyra. Och täcka förlusterna från era plånböcker.
Och då kommer ju dagens ungdomar att få uppleva låga hyror.

Jag tycker det är bra att ni tar ansvar för att ni försvarar hyresregleringen. När börjar ni hyra ut?
Citera
2017-09-03, 21:00
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Fast det ska väl du och slemmet mfl ordna.

Ni skulle väl ta ansvar för hyresregleringen och öppna era plånböcker och bygga och hyra ut bostäder till bruksvärdeshyra. Och täcka förlusterna från era plånböcker.
Och då kommer ju dagens ungdomar att få uppleva låga hyror.

Jag tycker det är bra att ni tar ansvar för att ni försvarar hyresregleringen. När börjar ni hyra ut?
Eller så bygger allmännyttan som dom gjord en gång i tiden med byggsubventioner. Jag byggde inte förut och det behöver vi inte göra nu heller. Återinför fastighetsskatten och börja subventionera.
Citera
2017-09-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ne, hyresvärdarna har ju fått mycket lägre kostnader och har haft möjlighet spara under dessa lågränteår. Men enligt dig måste hyrorna dubbleras redan nu, marknadshyror införas för dom inte går runt enligt trots dom aldrig tidigare haft så låga kostnader. Sen ska hyrorna upp ännu mer för räntan går upp haha.
Taxorna har stigit. Så räntesänkningarna har kompenserat för de höjningarna och lett till stillastående hyror.
Lönekostnaderna stiger och då stiger taxorna.

Så du får nog bereda dig på stigande hyra.
Den som vill slippa det får väl köpa sig en BR.

Citat:
Vi såg inga hyror rusa när räntan var på 6% innan finanskrisen, men dina kära bostadspriser som maxats nu och anpassat nyproduktionen efter det, kommer falla som en sten vid räntehöjning på bara 1%. Haha
Den räntebubblan var ganska kort och fastighetsbolagen sitter med bundna räntor.

Men det intressanta då var att BR-priserna fortsatte stiga trots att räntan steg.
Det stämmer inte särskilt bra med föreställningarna om att det ska krascha när räntan stiger.
Citera
2017-09-03, 21:03
Medlem
Citat:
Eller så bygger allmännyttan som dom gjord en gång i tiden med byggsubventioner. Jag byggde inte förut och det behöver vi inte göra nu heller. Återinför fastighetsskatten och börja subventionera.
Varför skall skattebetalarna betala boendet för hyresgästerna?

Varför kan inte hyresgästerna betala sina egna boendekostnader?
Citera
2017-09-03, 21:06
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Varför skall skattebetalarna betala boendet för hyresgästerna?

Varför kan inte hyresgästerna betala sina egna boendekostnader?
Varför ska skattebetalarna betala för de rikas ROT, RUT och ränteavdrag? Jag vill leva i ett samhälle där även låginkomsttagare ska ha pengar kvar när hyran är betald, så som det var förr. Jag är inte självisk, jag är villig att betala skatt för det.
Citera
2017-09-03, 21:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Taxorna har stigit. Så räntesänkningarna har kompenserat för de höjningarna och lett till stillastående hyror.

Den räntebubblan var ganska kort och fastighetsbolagen sitter med bundna räntor.

Men det intressanta då var att BR-priserna fortsatte stiga trots att räntan steg.
Det stämmer inte särskilt bra med föreställningarna om att det ska krascha när räntan stiger.

Du är ju för korkad för att vara sann. Priserna var inte 2.5 miljoner för en 1a i högdalen då heller. Räntehöjningarna kommer öka priset mycket mer nu, då var priserna för låga och inte ens hälften mot idag. Att du inte kan förstå basal matteräkning i procent är sanslöst.
Citera
2017-09-03, 21:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Kommer inte hända, stiger med några hundralappar kanske vid krisen.
Ja jag ska köpa bostadsrätt, med 70% rabatt sen och när du känner dig riktigt fattig igen :-D
Citera
2017-09-03, 21:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför ska skattebetalarna betala för de rikas ROT, RUT och ränteavdrag? Jag vill leva i ett samhälle där även låginkomsttagare ska ha pengar kvar när hyran är betald, så som det var förr. Jag är inte självisk, jag är villig att betala skatt för det.

Det gör de inte, ROT och RUT har int lett till minskade skatteintäkter, snarare tvärtom. Ränteavdragen betalas heller inte av skattebetalarna utan av långivarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in