Deras supportrar är ändå rätt så motbjudande.
Från sina uppvärmda hem försöker de döva sina samveten.
En av dem har postat på Facebooksidan "Stoppa utvisningarna till Afganistan". Hon inleder med att tacka de som lämnat bidrag så att
ungdomarna i Sthlm och Gbg kan hålla sig varma och mätta (de förstnämnda hade ju redan samlat in nästan en halv miljon så jag förstår inte varför de skulle få mer pengar, men ändå). Sedan skriver hon:
Citat:
Men sedan förra insamlingen har jag fått allt mer frågor om hjälp till papperslösa/hemlösa ungdomar. Många av dem sover på gatan eller i skogen och de har inga pengar till mat eller annat (tex hygienartiklar, mobilladdning etc). En ungdom som skrev till mig hade sovit ensam i skogen i flera veckor. Som tur va hade han en sovsäck som han fått via insamlingen men han hade inga pengar till mat mm. Har du möjlighet att bidra för att hjälpa dessa ungdomar så swisha till numret nedan. TACK🙏🏼
... och avslutar med "Tillsammans är vi starka❤️".
De är 17 000 i sin lilla grupp och borde skämmas ögonen ur sig för de köper sig fria med handhjärtan och småpengar samtidigt som de bidrar till att skapa ett samhälle där människor uppehåller sig illegalt och sover utomhus för att hålla sig undan myndigheterna.
För när det gäller finns de inte där. När myndigheterna
betalar så ställer de upp som goda män, upplåter en liten del av sina hem eller tar emot lön inom bidragsindustrin MEN konsekvensen av deras engagemang är ytterst detta. Människor hamnar utanför samhället och riskerar att utsättas för våld eller själva välja att bli kriminella för att få ihop till mat.
... då lyftes inte ett finger om det inte är för att trycka dit ytterligare ett trött hjärta på Facebook.