2017-09-03, 14:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Ja, RE är den som HA var glad att se enligt inlägg tidigare i tråden.

Hur går det med DNA-analysen av blodet på HA:s sko? Någon som vet när den ska vara klar?

Intressant ändå att många (t.ex. jag) är ganska övertygade om att pilot är GM när Leif GW inte alls tror på det. Jag är så nyfiken på vilka han tror på.

http://www.expressen.se/gt/krim/leif-gws-harda-kritik-mot-polisens-nya-spar/

Det här tjatet om sekretess och pågående förundersökning står mig upp i halsen i det här fallet. Det har gått 25 år och inte mycket händer. Redan 1998 skulle polisen ha gått ut med "brovittnet" och inhämtat reaktioner, och redan från dag ett skulle polisen ha gått ut med "det nya bilvittnet", alltså den kvinna som säger sig ha sett en bil stå parkerad på cykelvägen runt 03:30. En fråga mitt i allt detta är om vittnet "Hanna" också skulle ha förblivit "hemligt" ända tills nu. Kanske var det så att hon - till polisens förtret - fångades upp av media först? Kanske gäller samma sak med killarna på Hällristningsvägen? Polisen måste börja öppna upp mycket mera i det här fallet.

Sedan är det för mig ett stort frågetecken om vad som hände med GW:s så säkra och kaxiga attityd i Efterlyst 1996. Då står GW och bröstar upp sig och säger så självsäkert och belåtet att man nu vet att flera personer ljuger i utredningen och att man dessutom vet vad de ljuger om. Man släpper i programmet också en film, i vilken man påstår sig veta att Helena kliver in i en bil. Och så vidare. Detta är 21 år sedan ... Kommentarer överflödiga.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-03 kl. 14:34.
Citera
2017-09-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det här tjatet om sekretess och pågående förundersökning står mig upp i halsen i det här fallet. Det har gått 25 år och inte mycket händer. Redan 1998 skulle polisen ha gått ut med "brovittnet" och inhämtat reaktioner, och redan från dag ett skulle polisen ha gått ut med "det nya bilvittnet", alltså den kvinna som säger sig ha sett en bil stå parkerad på cykelvägen runt 03:30. En fråga mitt i allt detta är om vittnet "Hanna" också skulle ha förblivit "hemligt" ända tills nu. Kanske var det så att hon - till polisens förtret - fångades upp av media först? Kanske gäller samma sak med killarna på Hällristningsvägen? Polisen måste börja öppna upp mycket mera i det här fallet.

Sedan är det för mig ett stort frågetecken om vad som hände med GW:s så säkra och kaxiga attityd i Efterlyst 1996. Då står GW och bröstar upp sig och säger så självsäkert och belåtet att man nu vet att flera personer ljuger i utredningen och att man dessutom vet vad de ljuger om. Man släpper i programmet också en film, i vilken man påstår sig veta att Helena kliver in i en bil. Och så vidare. Detta är 21 år sedan ... Kommentarer överflödiga.

Jag det är tragiskt hur polis misslyckas med vittnen, förhör och brottsplatsundersökning. Sedan står en kaxig GW och talar hur folk ljugit - det behöver man inte ju vara professor för att fatta.
Citera
2017-09-03, 16:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja, "pilot" fick panik när hans namn dök upp i tråden, han finns garanterat här mitt bland oss.

Förmodligen VET KM's anhöriga att han har varit inne på förhör i månadsskiftet Maj/juni 2017, det finns därmed inget att dementera från deras sida.

Fast KM skulle ju ha kunnat reagera väldigt negativt på att hans namn dök upp utan att för den sakens skull vara "mannen med pilotglasögon". Hade mitt namn dykt upp här i tråden hade jag nog gått in här anonymt och försökt dämpa diskussionen.

Och för att fortsätta med mina tankar kring PW, Mats och radion tänkte jag höra lite vad ni tror om detta: Även om det står att bilden på radions sida från intervjun med mannen är arrangerad så är det väl rimligt ändå att det är mannen själv som agerar "modell"?
Citera
2017-09-03, 16:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Fast KM skulle ju ha kunnat reagera väldigt negativt på att hans namn dök upp utan att för den sakens skull vara "mannen med pilotglasögon". Hade mitt namn dykt upp här i tråden hade jag nog gått in här anonymt och försökt dämpa diskussionen.

Och för att fortsätta med mina tankar kring PW, Mats och radion tänkte jag höra lite vad ni tror om detta: Även om det står att bilden på radions sida från intervjun med mannen är arrangerad så är det väl rimligt ändå att det är mannen själv som agerar "modell"?

Du skriver: "KM skulle ju ha kunnat reagera väldigt negativt på att hans namn dök upp utan att för den sakens skull vara "mannen med pilotglasögon". Ja förvisso MEN, det här är inte särskilt troligt anser jag.

Det här påminner lite om det andra som du nyss föreslog, som också gällde intervjun med pilot, dvs. Att PW KAN ha haft en hemlig överenskommelse med "pilot" och att han faktiskt HAR förekommit i diskussioner på t.ex. Flashback men att han tilläts ljuga om detta i intervjun för att hans identitet skulle skyddas. Jag vet inte om det finns någon annan som tror på det här förutom du själv, det hela är väldigt långsökt.

Du skriver även: "Hade mitt namn dykt upp här i tråden hade jag nog gått in här anonymt och försökt dämpa diskussionen". Ja men är det inte just det här som någon gör nu? det är ju fullkomligt uppenbart för alla som läser tråden att det är någon som försöker "dämpa diskussionen" om Kl*s M*lmgren eller ser du inte det själv, du som är så uppmärksam? alla andra märker ju detta.

Varför är det så viktigt för dig att det inte är KM som intervjuas? så viktigt att t.o.m. extrema teorier presenteras.

Vad det gäller bilden till radiointervjun så är det knappast "pilot" som syns på bilden, lika lite som att det var "pilot's" egna glasögon som var på en annan av bilderna i radioserien. Det står ju dessutom att bilden är ARRANGERAD, även här misstror du alltså PW och redaktionen. Det är som att du greppar efter varje halmstå att det inte ska vara KM som intervjuas, varför?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-09-03 kl. 17:00.
Citera
2017-09-03, 18:04
Medlem
Citat:

Nej det är inte rimligt.
Citera
2017-09-03, 18:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag skulle vilja dela några tankar som jag har om den här "pilotmannen". Grovt har den här mannen beskrivits som mellan 20 och 30 år. Om vi tänker oss att mannen var kanske 28 år 1992 (eller 26 år eller 29 år för att nu ta några exempel) måste vi vara medvetna om att den här mannen redan då skulle ha kunnat hinna studera färdigt på högskola/universitet till en ganska "fin" titel. Att gå från gymnasiet direkt till högskola/universitet och plugga kanske fem till åtta år är inget ovanligt. Den här mannen skulle ju faktiskt ha kunnat hinna studera klart till ett "fint" yrke som advokat, läkare, forskare, ingenjör. Så, redan 1992 skulle den här mannen ha kunnat vara en mycket välutbildad man och mycket kunnig inom något eller några teoretiska fack.

Om vi flyttar fram positionen till 1998 (när tipset från "brovittnet" hittas och mannen tas in på förhör) har det gått ytterligare sex år. Mannen kan nu vara 34 år och ha hunnit en bra bit i en (kanske) akademisk karriär. Förutom inom yrken som advokat, läkare, forskare eller ingenjör skulle mannen kunna hittas inom polis-, militär- och myndighetsväsendet. Oavsett skolning och fack skulle mannen vid kanske 34 års ålder 1998 vara så långt kommen i en karriär att han både var väl medveten om sina "rättigheter" men också om vilka (ödesdigra?) konsekvenser ett offentliggörande av hans namn skulle få. Jag landar återigen i det faktum att mannen "stod på sig" 1998 och att åklagaren valde att inte ge polisen grönt ljus.

Egentligen letade jag efter annan sak men råkade snubbla över detta inlägg från dig som postades strax innan "pilots" identitet röjdes och jag blev mycket förvånad när jag såg hur du resonerade kring vem "pilot" var.

Vill därför ställa 3 frågor till dig:

VAD var det som gjorde dig så övertygad om att JUST "pilot" var högutbildad? ingen annan av dom misstänkta som har varit uppe i tråden tidigare har varit högutbildade, men nu så... var det dags eller?

Varför kunde "pilot" inte bara vara en vanlig knegare, en elektriker t.ex.? majoriteten i samhället är ju just arbetare eller folk med "normal utbildning" om uttrycket tillåts? Att "pilot" skulle återfinnas i det högre och mycket välutbildade skiktet är väl högst osannolikt?

Som sagt, varför väljer du att blunda för den stora majoriteten av befolkningen och i stället söker "pilot" i dom finare kretsarna, bland advokater, läkare, forskare och ingenjörer? Dessutom gör du det helt "öppet i tråden" så alla lätt kan påverkas av ditt resonemang". Vi ska inte glömma att väldigt många lyssnar på dig här i tråden, att du är lite av en mentor. Men för mig blir det en bitter eftersmak av det här och än mer märkligt när det sedan visar sig att "pilot" är en elektriker, KM är alltså en helt varlig arbetare.

Har du någon som helst förklaring till det här?

Jag vet redan vad du kommer att svara: Du kommer dra upp det här med att "pilot" vägrade advokat och att han måste vara påläst, men räcker verkligen det som förklaring för den här typen av utsvävande? inte om du frågar mig.

Och JA det är KM som är "pilot" (Jag är preciiiis lika övertygad som Twiggyman är att det är MRö).
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-09-03 kl. 19:10.
Citera
2017-09-03, 19:16
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har hittat texten nu. Dessvärre är inte min text en kopia av artikeln, utan en utskrift av texten (ur en databas på biblioteket). Artikeln är dock skriven av Ove Artursson, och den fanns på samma sida som en punktvis uppräkning av det som hänt i fallet. Den senare artikeln avslutas med:
R[...] E[...], 34, var förutom gärningsmannen den siste som såg Helena i livet.
Strax före 02.00 14 juni 1992 dansade de en av de sista danserna på Stadshotellet i Mariestad.
- Efter Stadt stängt samlades hela gänget först på torget men där var inte Helena med. Efter det drog vi till badhuset. Det var en kille som hade gitarr med sig. Vi satt där någon timme innan vi gick hem, säger R[...]."

Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Ja, RE är den som HA var glad att se enligt inlägg tidigare i tråden.

Det är alltså den RE som HA var "glad i", som numera gift med SE, som var sambo med PK -92?
Senast redigerad av Grandpa 2017-09-03 kl. 19:31.
Citera
2017-09-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
I mitt fall var det PR. Avstängd en månad efter att jag anmälde.

Samma här
Citera
2017-09-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Det är alltså den RE som HA var "glad i", som numera gift med SE, som var sambo med KR -92?
NEJ, inte KR, det står tidigare i tråden att det var PKs före detta sambo.
Citera
2017-09-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Tror nån i tråden påstod att det var just PR som HA talade om när hon ringde hem till UA på natten. Jag kan ha fel - hittar inte inlägget nu.

Alltså om det här stämmer så är det inte bra för PR. Han har ju själv envist hävdat att han varken var på Stadt eller i Mariestad denna kväll. I radiodokumentären (om jag minns rätt) så sägs det att både den efterhängsna så kallade "pilot" och den HA var intresserad av fanns på Stadt.
Citera
2017-09-03, 19:31
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
NEJ, inte KR, det står tidigare i tråden att det var PKs före detta sambo.
Ja, jag skrev fel...
Har ändrat!
Citera
2017-09-03, 19:40
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Samma här

Otrevligt!

Har det framkommit varför PR och UA
flyttade isär?
Kan det ha rört sig om att han visade
intresse för HA?

Brukade han droger?

Vågar man fråga eller blir man hotad då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in