2017-07-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, jag har för mig att PW sade det, att syster U kom hem till henne, och att hon senare åkte dit. Jag vet inte om det var i text (artikel) eller i ljudsnutt. Det borde gå att hitta. Synd att man inte sparar allt på samma ställe...

Ja så ska det ha gått till. Att U hämtade plånbok hos PW och att senare åkte PW till U.
Citera
2017-07-18, 15:54
Medlem
Citat:
RE ska ha tillhört Helenas vänkrets, som jag förstår det.

RE och hans fru står registrerade på samma adress, så jag antar att de fortfarande är gifta.

Många olika personer under åren har diskuterats som mgm, men aldrig han.

Jag vet inte om han är mannen med pilotglasögon. Jag skulle bli förvånad, men jag vet inte. Men denne man ska ju aldrig ha nämnts i tråden, och det har ju RE, vid flera tillfällen. Bl a därför skulle jag bli förvånad.

Okej, jag har missat att RE de facto är nämnd i tråden och är troligen således inte pilot.

Till folk i tråden som kände HA, vilka vänner till henne har inte nämnt i tråden.
Jag som inte är från M-stad och inte har anknytning till HA vet inte alls hur eller vilka som tillhörde hennes vänkrets.

Om någon vet så kan väl den personen börja med att maska HA närmaste vänners namn så kan man börja därifrån kanske?

Polisen antar i alla fall att GM är Pilot och är således en "känd" person för HA. Alltså kommer namnet förr eller senare droppas i tråden.

Vem vill börja?
Citera
2017-07-18, 15:56
Medlem
Citat:
RE är född -68 och bor i dag i Skåne. Han är gift med PK:s dåvarande (-92) sambo. Han tillhörde Helenas vänkrets, som jag förstår det.

Har aldrig hört något negativt om honom, och han har aldrig, vad jag känner till, nämnts som mgm eller annan inblandad.

En liten reservation kring RE om han tillhörde HA vänskapskrets eller inte. Vad jag tror mig veta så var RE den som HA hade fattat tycke för på stadshotellet. (Om det fanns något mellan dem sedan tidigare vet jag inte idag) Om RE ingick i HA vänskapskrets eller ej kan jag heller inte svara på. Man kan här eventuellt få skilja på om RE ingick i HA "vanliga" vänskapskrets eller om han var av en annan del av HA vänskapskrets. Ni förstår vad jag menar hoppas jag.
Senast redigerad av EPA80 2017-07-18 kl. 15:58.
Citera
2017-07-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
När det gäller "pilotmannen" är det påfallande hur många det är som fortfarande tycks hålla fast vid tron att personen inte skulle ha (haft) några kopplingar till staden eller att det helt enkelt skulle handla om en helt okänd person.

Vi måste ha i åtanke att polisen lätt kunde identifiera mannen efter det att polisen hittade det borttappade tipset från ”brovittnet” 1998. Detta bör betyda ett av följande alternativ eller två av följande alternativ i kombination:

1) ”Brovittnet” kunde ge ett betydligt mer specifikt signalement av ”pilotmannen” än att han hade ”bara pilotglasögon”. (Med bara pilotglasögon som signalement hade ju polisen knappast vetat var de skulle leta eller efter vem de skulle leta.) Sannolikt kunde ”brovittnet” uttala sig om hårfärg, klädselfärg och så vidare.
2) ”Brovittnet” kände rent av igen mannen som ”XX” och kunde direkt peka ut/namnge mannen för polisen.
3) ”Brovittnets” signalement av ”pilotmannen” var antingen ”lite specifikt” eller ”mycket specifikt” och kunde i kombination med information från andra som var stadshotellet ganska lätt slås ihop till att mannen var ”XX”.

Sammantaget betyder ju detta att mannen var från Mariestad eller dess kransorter och sannolikt hade kopplingar till staden (arbete, vänner, släkt, fester etc.). Sammantaget betyder detta också att mannen INTE var en ”random” person. Faktum är alltså att polisen med hjälp av ”brovittnet” och andra festdeltagare på stadshotellet ganska lätt och snabbt fick fram namnet på ”pilotmannen”. Detta betyder konkret att ”pilotmannen” var ”känd” för flera personer på och utanför stadshotellet den där kvällen/natten. Motsatsen – alltså att mannen skulle ha varit där en enda gång i livet (typ ett engångsbesök från Örebro) och därmed vara totalt okänd både till namn och utseende för festdeltagarna på och utanför stadshotellet den där kvällen/natten – är helt omöjlig.

Slutsatsen blir alltså att ”pilotmannen” var ”känd” av flera personer som såg hans framfart på stadshotellet och kunde beskriva samt namnge honom. Detta hindrar givetvis inte att personen kan ha bott i till exempel Lyrestad, Töreboda, Lugnås. Men glöm det där med att han skulle ha varit en okänd ”engångsbesökare”. Polisen visste tämligen omgående vem de skulle sikta in sig på när de väl hade hittat det borttappade tipset.

Detta är hur jag tänker i frågan.

Fast ingenstans vet vi att "pilot" är Helenas mördare !! Det är endast en person som sågs vid henne ... och det gör ju inte denna till en mördare. Polisen m fl pratar om denne man m "pilot brillor och han har bla lyfts fram och förstorats större och större till att vara gärningsmannen ibland så är människor på fel plats vid fel tillfälle och blir indragen i folks fantasier. Klart att människor som bodde där för 25 år sedan och kanske bor där än misstänker än den ena och än den andra? Det pratas och tisslas rykten blir till 3 och 4 hands informationer. Där jag bor vart en man anklagad för att vara pedofil ! mannen var förståndshandikappad och för ca 40 år sedan vart ett rykte om det( han tyckte om barn men inte som alla andra trodde) ett 40 årigt rykte följde mannen till graven och det enda som var hans problem var lätt begåvnings handikappad och tyckte om att se barn leka ( jag får inga egna ju sa han) så med det vill jag säga ..... små saker och skvaller kan få förödande konsekvenser och man ser inte det Sanna .Se bara på Kevin mordet ( hans mörare stog ju mitt fram för poliserna enligt LGVP en 13 åring !
Citera
2017-07-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EPA80
En liten reservation kring RE om han tillhörde HA vänskapskrets eller inte. Vad jag tror mig veta så var RE den som HA hade fattat tycke för på stadshotellet. (Om det fanns något mellan dem sedan tidigare vet jag inte idag) Om RE ingick i HA vänskapskrets eller ej kan jag heller inte svara på. Man kan här eventuellt få skilja på om RE ingick i HA "vanliga" vänskapskrets eller om han var av en annan del av HA vänskapskrets. Ni förstår vad jag menar hoppas jag.

Om vi ska vara konsekventa och samtidigt tro på uppgifter från PW om att pilot inte nämnts i tråden vilket RE tydligen har gjorts, så är således RE inte pilot.
Citera
2017-07-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Fast ingenstans vet vi att "pilot" är Helenas mördare !! Det är endast en person som sågs vid henne ... och det gör ju inte denna till en mördare. Polisen m fl pratar om denne man m "pilot brillor och han har bla lyfts fram och förstorats större och större till att vara gärningsmannen ibland så är människor på fel plats vid fel tillfälle och blir indragen i folks fantasier. Klart att människor som bodde där för 25 år sedan och kanske bor där än misstänker än den ena och än den andra? Det pratas och tisslas rykten blir till 3 och 4 hands informationer. Där jag bor vart en man anklagad för att vara pedofil ! mannen var förståndshandikappad och för ca 40 år sedan vart ett rykte om det( han tyckte om barn men inte som alla andra trodde) ett 40 årigt rykte följde mannen till graven och det enda som var hans problem var lätt begåvnings handikappad och tyckte om att se barn leka ( jag får inga egna ju sa han) så med det vill jag säga ..... små saker och skvaller kan få förödande konsekvenser och man ser inte det Sanna .Se bara på Kevin mordet ( hans mörare stog ju mitt fram för poliserna enligt LGVP en 13 åring !
Denna man har hållt tyst om att han följt HA över bron och svängt ner till höger efter bron. Han har ljuger för polisen och sagt att de inte gick åt samma håll. Såklart blir han misstänkt för inblandning i hennes försvinnande!
Citera
2017-07-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen

Jag tror att polisen har något på pilot då denne blivit delgiven misstanke om mord och är än misstänkt av polisen.

Sedan att det går rykten bland folk i M-stad är väl inte så konstigt. Jag bor inte ens i staden men är ändock med och spekulerar.

Flashback är väl trots allt till för spekulationer och skall man komma vidare i tråden så är Pilot den person polisen och vi bör inrikta oss på.
Citera
2017-07-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Redan din punkt med vittnet som ser dem på bron är i mina ögon väldigt tveksamt. Hon kan likaväl ha fått skjuts från någon plats innan bron.

Vittnet beskriver väldigt väl HA byxor, tiden stämmer bra. Du tolkar det fel min vän
Citera
2017-07-18, 17:23
Medlem
FedupFlorences avatar
När möjligheten att delge någon misstanke förändras och görs möjlig torde de yttre förutsättningarna ha förändrats eftersom den misstänkte är tyst.
Jag förmodar att tidigare vittnen nu har förändrat sitt/sina tidigare vittnesmål.
Då borde denna/dessa vittnens/personers relationsstatus också ha förändrats i någorlunda närtid.
Behöver inte alls vara så men kan vara så.
Senast redigerad av FedupFlorence 2017-07-18 kl. 17:30.
Citera
2017-07-18, 18:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag skulle vilja dela några tankar som jag har om den här "pilotmannen". Grovt har den här mannen beskrivits som mellan 20 och 30 år. Om vi tänker oss att mannen var kanske 28 år 1992 (eller 26 år eller 29 år för att nu ta några exempel) måste vi vara medvetna om att den här mannen redan då skulle ha kunnat hinna studera färdigt på högskola/universitet till en ganska "fin" titel. Att gå från gymnasiet direkt till högskola/universitet och plugga kanske fem till åtta år är inget ovanligt. Den här mannen skulle ju faktiskt ha kunnat hinna studera klart till ett "fint" yrke som advokat, läkare, forskare, ingenjör. Så, redan 1992 skulle den här mannen ha kunnat vara en mycket välutbildad man och mycket kunnig inom något eller några teoretiska fack.

Om vi flyttar fram positionen till 1998 (när tipset från "brovittnet" hittas och mannen tas in på förhör) har det gått ytterligare sex år. Mannen kan nu vara 34 år och ha hunnit en bra bit i en (kanske) akademisk karriär. Förutom inom yrken som advokat, läkare, forskare eller ingenjör skulle mannen kunna hittas inom polis-, militär- och myndighetsväsendet. Oavsett skolning och fack skulle mannen vid kanske 34 års ålder 1998 vara så långt kommen i en karriär att han både var väl medveten om sina "rättigheter" men också om vilka (ödesdigra?) konsekvenser ett offentliggörande av hans namn skulle få. Jag landar återigen i det faktum att mannen "stod på sig" 1998 och att åklagaren valde att inte ge polisen grönt ljus.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-18 kl. 18:19.
Citera
2017-07-18, 18:28
Medlem
FedupFlorences avatar
Väl formulerat.
Men vad har förändrats nu förutom tidsandan?, eller räcker den?
Citera
2017-07-18, 19:16
Medlem
En slutsats vi alla eventuellt kan dra är väll att denna pilot måste ha varit typ en ensamvarg? En "nobody" så att säga eftersom INGEN verkar kunna namnge denne. Dom som var på stadt den kvällen eller som har bekanta som var där och dessutom skrivit i tråden verkar ju inte ha en blekaste om vem Pilot är.

Han måste ha legat under radarn under denna tid och varit mer eller mindre osynlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in