2017-09-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan någon förklara för mig vad som är grejen med en civil ubåt?
Kan inte tänka mig något vedervärdigare transportmedel. Instängd i en plåtkropp under vattnet.

Att dyka runt i vattnet och se på fiskar och skeppsvrak kan jag förstå och sådana finns ju, men som du säger just denna, vad är syftet, den kan ju inte användas till det knappt och är onödigt tung och otymplig.

Detta projektet stinker ju av "Titta på mig, jag har byggt en egen ubåt! Kan alla se mig?" (som förvisso är livsfarlig att manövrera under ytan och man bara får hålla tummarna att man inte blir påkörd av båtar).

Anledningen till att det inte finns några stora civila ubåtar är nog sannolikt så enkelt som att det inte finns en efterfrågan...
Citera
2017-09-03, 15:24
Medlem
Citat:
Kan någon förklara för mig vad som är grejen med en civil ubåt?
Kan inte tänka mig något vedervärdigare transportmedel. Instängd i en plåtkropp under vattnet.
Vad är grejen med en rallycross-bil?
Vad är grejen med en drönare?
Vad är grejen med en ...

Ubåten är inte byggd utifrån något specifikt krav att vara praktisk. När jag läste Tintin i hajsjön drömde jag om att bygga egen ubåt och började genast göra ritningar mm - givetvis många år innan jag lärde mig räkna på krafter, momentarmar mm. Men kanske var där PM också fick upp intresset, och sedan vidareutvecklade det efter att han läst om kapten Nemo.

James Cameron tar fram ubåtar för att lösa specifika uppgifter. De flesta hobbyister gör det för att de har ett intresse och/eller för att visa att de kan.
Citera
2017-09-03, 15:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det skulle varit klart bra om ubåten haft det. Men finns ingen som helst antydan att den hade det. Finns till och med video från i år där de pratar om att det skulle vara bra att ha, i samband med att man ligger på botten och lyssnar på ett passerande ytfartyg.

Därav varför ubåten är så extremt olämpad som bara är möjligt för undervattenskörning runt Köpenhamn. Och varför ubåten också borde vara absolut sämsta möjliga konstruktion om målet är att smuggla. Med nuvarande utrustning behövs djupare vatten så den kan hålla sig klart under passerande fartyg utan att för den skull slå i botten.
Men vänta nu, detta skulle ju betyda att PM kan krocka med andra båtar varje gång han dyker ju. Då skulle han väl varit åtalad för typ danska motsvarigheten av framkallande av fara för annan för länge sen. Eller dyker han bara med följeskepp kanske? Som typ kan säga att "kusten är klar" över radio? Applicerat på den aktuella situationen så är det ju svårt att anta att nåt dyk var planerat. Förutom att det var kolmörkt också förstås.

Edit: Och säg nu för helvete inte att radion inte fungerar i uläge!!!
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-03 kl. 15:32.
Citera
2017-09-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men vänta nu, detta skulle ju betyda att PM kan krocka med andra båtar varje gång han dyker ju. Då skulle han väl varit åtalad för typ danska motsvarigheten av framkallande av fara för annan för länge sen. Eller dyker han bara med följeskepp kanske? Som typ kan säga att "kusten är klar" över radio? Applicerat på den aktuella situationen så är det ju svårt att anta att nåt dyk var planerat. Förutom att det var kolmörkt också förstås.

Jag har också reflekterat över detta. Hur kan danska myndigheter ens tillåta denna ubåten att göra dyk i Öresund eller andra högt trafikerade farvatten? Danskar är förvisso mer liberala generellt, men ändå!

Han sätter ju inte bara sig själv i fara utan även mindre fritidsbåtar som riskerar kapsejsa om de råkar köra på tornet på ubåten när den är precis under ytan och han riskerar dessutom att orsaka omfattande skada på lite större båtar.

Hade jag haft fritidsbåt vid Öresund hade ju jag tyckt det varit trevligare om det inte fanns uppmärksamhetskåta psykopater med hemmagjorda ubåtar i sundet som knappt har någon kontroll alls över annan trafik och som man när som helst riskerar att krocka med. Men det kanske bara är jag som tänker så?
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-03 kl. 15:40.
Citera
2017-09-03, 15:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte nu, nu skall jag sova/halvsover

Ur Minnet.

Pappan och sonen, som tog det sista fotot av dom, frågade om dom dykt med ubåten. Nej, svarade Madsen, men vi ska.... och pekade mot ?

Tyvärr, ingen länk vid denna timme.

Jag uppfattade dig som att det fanns offentliga uppgifter på att Madsen bara gjort ett specifikt dyk. Uppgifter att han inte bara legat i ytläge hela tiden känner jag till.
Citera
2017-09-03, 15:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Jag har också reflekterat över detta. Hur kan danska myndigheter ens tillåta denna ubåten att göra dyk i Öresund eller andra högt trafikerade farvatten? Danskar är förvisso mer liberala generellt, men ändå!

Han sätter ju inte bara sig själv i fara utan även mindre fritidsbåtar som riskerar kapsejsa om de råkar köra på tornet på ubåten när den är precis under ytan och han riskerar dessutom att orsaka omfattande skada på lite större båtar.
Nej det verkar ju helt sjukt att bygga en ubåt utan att kunna navigera ordentligt. Hittade en svensk miniubåt bara för en jämförelse:

http://crashdive.se/technical-info.php

Den verkar ju vara utrustad med allt som behövs för att kunna navigera ordentligt, givetvis.
Citera
2017-09-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Edit: Och säg nu för helvete inte att radion inte fungerar i uläge!!!
PM tar sin älskade ubåt till ställe där det är relativt lugnt. Sedan dyker han. Sedan ligger han under ytan och lyssnar att det är tyst innan han tar upp ubåten. Så finns risk att han krockar med mindre båtar men han håller sig (utom då denna besvärliga natt) borta från fartygsrännor där de stora gossarna går. Och ju större fartyg, desto längre hörs ljudet.

Dock fritt fram att gissa hur långt bort han kan höra andra fartyg i förhållande till hur lång tid det tar för ubåten att komma upp till ytan, och för PM att klättra upp i tornet och titta sig runt och övergå till ytnavigering.

Det är inte omöjligheten att navigera under vatten utan oförmågan att veta vad som händer på ytan som gör ubåten så olämplig att köra i uläge på grundare vatten. PM får navigera hur mycket han vill med sin gyrokompass - det går fortfarande lika illa om ett ytfartyg kör in i ubåten.
Citera
2017-09-03, 15:55
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Hade jag haft fritidsbåt vid Öresund hade ju jag tyckt det varit trevligare om det inte fanns uppmärksamhetskåta psykopater med hemmagjorda ubåtar i sundet som knappt har någon kontroll alls över annan trafik och som man när som helst riskerar att krocka med. Men det kanske bara är jag som tänker så?

Verkar vara en kombination av att danskar överlag är lite mer laid back och mañana med regler och föreskrifter samt att hans projekt är omskrivna och myndigheterna inte ville störa partystämningen. Det har jag skrivit om tidigare. Varför har ingen myndighet ingripigt och reglerat hans verksamhet? Är det lika illa med hans raketer att dom kan slå ner lite här och var och explodera utan säkerhetsmarginaler. Skulle inte förvåna mej..
Citera
2017-09-03, 15:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Utan lanternor dessutom.
Citera
2017-09-03, 16:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det kanske var det som hände, att båten är väldigt instabil och vinglig kan man ju se. Kan det vara så att Madsen gjorde en lite för kraftig gir, i för hög fart, när båda stod i tornet, med resultat att båten lade sig på sidan, och Wall slog ihjäl sig under den manövern. Madsen som inte vill att det ska bli känt vilket värdelöst bygge det egentligen är, bestämmer sig för att dölja hela saken, med det resultat vi känner till. Då är det ju en olycka, som han är vållande till, precis som han misstänktes för från början!

Så skulle det kunna ligga till.

Visst, möjligt. Men om hon stod i tornet och slog ihjäl sig när båten la sig på sidan i hög fart torde hon väl nästan ha ramlat ur. Om hon var kvar i tornet sönderslagen vore det ju fortfarande bättre att hiva i kroppen i havet och meddela att hon ramlade ur pga att hon inte följde hans instruktioner.

När blir det vettigt att bära eller slänga ner kroppen in i u-båten, klä av henne alla kläder, ta fram massa verktyg och under några blodiga timmar klyva kroppen i minst sex delar, göra många "lufthål" i bålen, sätta på en kedja som tyngd för att därefter hiva i kropsdel efter kroppsdel i mörkret utan lanternor?

Detta förfarande kan bara verka vettigt för den som inte har normalt vett utan är väldigt störd.

PM har ljugit en hel del och fått backa. Nu verkar han fortfarande hävda att han inte styckat kroppen, vilket är helt osannorlikt. Han kan nog inte ens för sig själv erkänna en så osund manöver. Han är inte mentalt helt sund - och han har med största sannolikhet avsiktligt haft ihjäl henne. Men inte så troligt att han någonsin kommer erkänna.
Senast redigerad av Solglittret 2017-09-03 kl. 16:05.
Citera
2017-09-03, 16:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det kanske var det som hände, att båten är väldigt instabil och vinglig kan man ju se. Kan det vara så att Madsen gjorde en lite för kraftig gir, i för hög fart, när båda stod i tornet, med resultat att båten lade sig på sidan, och Wall slog ihjäl sig under den manövern. Madsen som inte vill att det ska bli känt vilket värdelöst bygge det egentligen är, bestämmer sig för att dölja hela saken, med det resultat vi känner till. Då är det ju en olycka, som han är vållande till, precis som han misstänktes för från början!

Så skulle det kunna ligga till.

Borde inte han också ha fått skador då? Blåmärken i alla fall, som skulle ha upptäckts av rättsläkaren som undersökte honom?
Citera
2017-09-03, 16:02
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Utan lanternor dessutom.

Under dagtid är det väl inte så noga med lanternor men bode han inte ha en AIS transponder som gör att omgivande fartyg kan lokalisera hans position. Jag tror det är obligatoriskt i svenska farvatten. Verkar farligt annars eftersom han har så liten synbar profil i vattnet.. under ytan är det ju ännu värre
Senast redigerad av jori9900 2017-09-03 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in