2017-09-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, såklart inte.

Vem ser du som svensk respektive inte svensk?
Citera
2017-09-03, 11:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Nilsson
Vem ser du som svensk respektive inte svensk?
"Svenskheten" tar sig i uttryck genom kulturella markörer, beteenden, normer och traditioner. Att vara svensk innebär helt enkelt beter sig enligt svenska normer, värderingar och kultur. Detta kan såklart vem som helst göra, oavsett om man är vit eller inte.
Citera
2017-09-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, det är inte svenskar som har byggt Sverige då Sverige eller för den delen "svenskar" inte fanns anno 1150. Däremot har våra svenska folkstammar byggt upp nationen.

År 1900 var det mindre än 1 procent av befolkningen i Sverige som hade utländsk bakgrund. Idag är det över 30 procent. Det är personer med svenska rötter som har byggt Sverige, inte personer från icke-nordisk, icke-västlig och icke-europeisk bakgrund. Det är en mycket dramatisk befolkningsförändring som sker i Sverige som aldrig tidigare har skett i landet. Det är folkförräderi som politikerna ägnar sig åt.

Källor:
http://tino.us/2015/01/invandrare-byggde-inte-sverige/

http://www.gp.se/ledare/cwejman-myten-om-sverige-som-invandringsland-1.172255

https://affes.wordpress.com/2017/03/27/utlandsk-bakgrund/

https://morklaggning.wordpress.com/2017/04/12/varfor-diskuterar-vi-inte-den-stora-demografiska-forandringen/

https://morklaggning.wordpress.com/2017/04/22/varfor-diskuterar-vi-inte-den-stora-befolkningsforandringen-del-2/
Citera
2017-09-03, 12:57
Medlem
Citat:
År 1900 var det mindre än 1 procent av befolkningen i Sverige som hade utländsk bakgrund. Idag är det över 30 procent. Det är personer med svenska rötter som har byggt Sverige, inte personer från icke-nordisk, icke-västlig och icke-europeisk bakgrund. Det är en mycket dramatisk befolkningsförändring som sker i Sverige som aldrig tidigare har skett i landet. Det är folkförräderi som politikerna ägnar sig åt.

Källor:
http://tino.us/2015/01/invandrare-byggde-inte-sverige/

http://www.gp.se/ledare/cwejman-myten-om-sverige-som-invandringsland-1.172255

https://affes.wordpress.com/2017/03/27/utlandsk-bakgrund/

https://morklaggning.wordpress.com/2017/04/12/varfor-diskuterar-vi-inte-den-stora-demografiska-forandringen/

https://morklaggning.wordpress.com/2017/04/22/varfor-diskuterar-vi-inte-den-stora-befolkningsforandringen-del-2/

Okej, du verkar inte veta om att mer än 40% av befolkningen anno 1900 var utländska, ty de var allt från franker, friser och till och med daner. Utländska hantverkare har alltid byggt Sverige både hantverksmässigt som ekonomiskt. Det var "tyskar" som stod för handeln, det var "holländare" som stod för byggnadsarbetet.

Däremot är det riktigt att det just nu pågår en befolkningsförändring från andra världsdelar, men det är dåraktigt att kalla alla icke-MENA-folk för "svenskar".

Du är dock en sådan person som kallar britter för amerikaner så diskussionen är nog helt lönlös.
Citera
2017-09-03, 12:59
Medlem
Citat:
"Svenskheten" tar sig i uttryck genom kulturella markörer, beteenden, normer och traditioner. Att vara svensk innebär helt enkelt beter sig enligt svenska normer, värderingar och kultur. Detta kan såklart vem som helst göra, oavsett om man är vit eller inte.

Och hur beter sig då en "svensk"?
Citera
2017-09-03, 13:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Och hur beter sig då en "svensk"?
Det kan du nog räkna ut själv.
Citera
2017-09-03, 13:57
Medlem
Citat:
Det kan du nog räkna ut själv.

Det var en ganska seriös fråga då jag ännu inte har träffat en "svensk" som beter sig precis på samma sätt som en annan "svensk". Jag har däremot träffat svear som har sin egna kulturella miljö jämfört med t.ex. götar.
Citera
2017-09-03, 14:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det var en ganska seriös fråga då jag ännu inte har träffat en "svensk" som beter sig precis på samma sätt som en annan "svensk". Jag har däremot träffat svear som har sin egna kulturella miljö jämfört med t.ex. götar.
Om du är svensk så är jag nog ganska säker på att du förstår vem som är och inte är svensk. Men om du ska fortsätta att spela dum så får du några frågor som du kan ställa dig själv om du är osäker:

- Pratar personen svenska?
- Bor personen i Sverige?
- Har personen anammat typiska svenska värderingar och normer?
- Anser personen sig själv som svensk?
- Kan personen hantera och fungera i ett svenskt samhälle?
Citera
2017-09-03, 14:18
Medlem
Citat:
Okej, du verkar inte veta om att mer än 40% av befolkningen anno 1900 var utländska, ty de var allt från franker, friser och till och med daner. Utländska hantverkare har alltid byggt Sverige både hantverksmässigt som ekonomiskt. Det var "tyskar" som stod för handeln, det var "holländare" som stod för byggnadsarbetet.

Däremot är det riktigt att det just nu pågår en befolkningsförändring från andra världsdelar, men det är dåraktigt att kalla alla icke-MENA-folk för "svenskar".

Du är dock en sådan person som kallar britter för amerikaner så diskussionen är nog helt lönlös.

Jag vill rekommendera att du läser artiklarna av Tino Sanandaji och Adam Cwejman, om du inte redan har gjort det, som jag länkar till.

Det är en mycket stor skillnad på invandringen till Sverige då och nu när det gäller invandringens omfattning, olika kategorier av invandring (asylinvandring, anhöriginvandring, arberskraftsinvandring etc.) och vilka länder människor kommer ifrån. Den extrema och ansvarslösa migrationspolitik som Sverige har bedrivit (och fortfarande bedriver) sedan 1980-talet kan sammanfattas med ett ord: folkförräderi! Svenskarna blir en minoritet i sitt eget land om massinvandringen inte stoppas och om inte en omfattande återvandring påbörjas.

Du skriver: "Du är dock en sådan person som kallar britter för amerikaner så diskussionen är nog helt lönlös". Var har jag skrivit det?
Citera
2017-09-03, 14:33
Medlem
Citat:
Om du är svensk så är jag nog ganska säker på att du förstår vem som är och inte är svensk. Men om du ska fortsätta att spela dum så får du några frågor som du kan ställa dig själv om du är osäker:

- Pratar personen svenska?
- Bor personen i Sverige?
- Har personen anammat typiska svenska värderingar och normer?
- Anser personen sig själv som svensk?
- Kan personen hantera och fungera i ett svenskt samhälle?

Behöver man prata svenska (vilken version då?) för att vara sk. "svensk"? Är inte svenskättlingar i Estland sk. "svenskar"? Är inte en del engelsmän "svenskar"? Är inte en del sk. "amerikaner" "svenskar"?

Behöver man bo i Sverige för att vara "svensk"?

Vad är typiska "svenska" värderingar? Är det att skälla ut läraren för vad telningen har gjort mot sin kompis (typiskt svenskt enligt mig)?

Så du menar att våra hemlös och missbrukare inte är "svenskar" för att de inte kan fungera i vårt "svenska" samhälle?`

Risken finns att detta blir ännu en tråd om "vad är svenskt"? om du fortsätter som du gör.
Citera
2017-09-03, 14:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Behöver man prata svenska (vilken version då?) för att vara sk. "svensk"? Är inte svenskättlingar i Estland sk. "svenskar"? Är inte en del engelsmän "svenskar"? Är inte en del sk. "amerikaner" "svenskar"?
Om inte kan prata svenska så är man inte svensk.
Citat:
Behöver man bo i Sverige för att vara "svensk"?
Tänk lite själv.
Citat:
Vad är typiska "svenska" värderingar? Är det att skälla ut läraren för vad telningen har gjort mot sin kompis (typiskt svenskt enligt mig)?
Det kan du räkna ut själv.
Citat:
Så du menar att våra hemlös och missbrukare inte är "svenskar" för att de inte kan fungera i vårt "svenska" samhälle?`
Jag menade rent språk- och normmässigt.
Citera
2017-09-03, 14:42
Medlem
Citat:
Jag vill rekommendera att du läser artiklarna av Tino Sanandaji och Adam Cwejman, om du inte redan har gjort det, som jag länkar till.

Det är en mycket stor skillnad på invandringen till Sverige då och nu när det gäller invandringens omfattning, olika kategorier av invandring (asylinvandring, anhöriginvandring, arberskraftsinvandring etc.) och vilka länder människor kommer ifrån. Den extrema och ansvarslösa migrationspolitik som Sverige har bedrivit (och fortfarande bedriver) sedan 1980-talet kan sammanfattas med ett ord: folkförräderi! Svenskarna blir en minoritet i sitt eget land om massinvandringen inte stoppas och om inte en omfattande återvandring påbörjas.

Du skriver: "Du är dock en sådan person som kallar britter för amerikaner så diskussionen är nog helt lönlös". Var har jag skrivit det?

Ska vi fortfarande blanda ihop korten så gör det ordentligt. Du mfl. skriver att det inte har funnits någon invandring före 1900-talet, vilket är bestämt felaktigt. Ja, vi har fått en mer riktad invandring av araber och andra folkstammar, men vi har aldrig varit som Japan, helt isolerat från omvärlden.

Du skriver dessutom att du tycker att rådande invandring är folkförräderi samtidigt som att du skriver att "svenskarna blir en minoritet i sitt eget land".

I mina dar har jag träffad en och annan jute, en och annan göte, en och annan dane och många svear. Jag har träffat några gutar och folk från våra mindre folkstammar. Däremot har jag aldrig i mitt 70åriga liv träffat en SVENSK! Läs det här fyra gånger om: Det har aldrig funnits några svenskar i detta land!. Som stolt karl från svea blod blir jag både förbannad och kränkt för att du klumpar ihop mig med götar och annat folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in