2017-09-02, 23:30
Medlem
trngws avatar
"– En misstänkt i Danmark får omedelbar information om allt som kommer fram i utredningen. Polisen meddelar hans advokat. Så Peter Madsen vet hela tiden mer än vad som finns i medierna, säger Jacob Buch-Jepsen.
– Möjligheten att ge restriktioner till en häktad finns men används väldigt sällan."

Det där är ju lite intressant.

Vad räknas som 'framkommit i utredningen'?

När de hittade torson så gick advokaten bärsärk över att polisen nämnde torson i samband med KW, trots att det inte fanns något bevis för att det var KW's torso. Ergo, att man funnit en torso är inget som framkommit i utredningen. Den kunde tillhört "vem som helst".

Därmed, om PM haft restriktioner, så kunde polisen förhört honom utan att han haft vetskap om att de hittat en torso. Nu fick de/tog de aldrig den möjligheten/chansen.

Av den information som framkommit från Polisen, har det framgått att de tycks hålla ganska få förhör med PM. Långt ifrån så pass mycket och intensivt som jag hade förväntat mig.
Citera
2017-09-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Du e fanimej otrolig. Vilka VI är det som hoppas på att det är en olycka.???????
Försöker du säga att du själv önskar det är mord?

Tror nog de flesta som funderat lite önskar att det är en olycka.

Det är däremot en stor skillnad på vad man önskar och vad man tror. Du ser skillnaden va?
Citera
2017-09-02, 23:33
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tack för den artikeln..(ifrån den)

– Rättsgenetikers och rättsmedicinares arbete tar tid. I Danmark sitter en misstänkt för ett så grovt brott som mord vanligen häktad i fyra till tio månader innan åtal lämnas in.
På tisdag tänker Jacob Buch-Jepsen även begära att Peter Madsen får genomgå en stor sinnesundersökning. En sådan tar tre–fyra månader att genomföra.

Detta kommer att ta en h-vets massa tid innan rättegång !
(och här har jag varit naiv nog att tro, att rättegången kör igång inom max två månader till)

Men "låter" detta som Kim, som journalist ?

Njae.., säger "jag". Detta är inte den bilden jag har över henne. Schyssta reportage utav udda ämnen, och ingen "60 minutes ambush" vinkel, speciellt i.o.m att hon for ensam ut med Peter på ubåten.
Men hon kanske lyssnade på en massa meninglöst raket & ubåtstekniskt tugg i ett par timmar innan hon ville ha svar på ett par frågor värt att skriva om? Då kanske nästan vilken relevant fråga som helst gjort att han kände sig inträngd i ett hörn, blottad och genomskådad?
Förutsatt att han själv var medveten om att han inte var kvar på banan längre och saknade sin tidigare status.
Det behöver ju inte betyda att Kim visste det, men han kan ha uppfattat henne på det viset.
Citera
2017-09-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
"– En misstänkt i Danmark får omedelbar information om allt som kommer fram i utredningen. Polisen meddelar hans advokat. Så Peter Madsen vet hela tiden mer än vad som finns i medierna, säger Jacob Buch-Jepsen.
– Möjligheten att ge restriktioner till en häktad finns men används väldigt sällan."

Det där är ju lite intressant.

Vad räknas som 'framkommit i utredningen'?

När de hittade torson så gick advokaten bärsärk över att polisen nämnde torson i samband med KW, trots att det inte fanns något bevis för att det var KW's torso. Ergo, att man funnit en torso är inget som framkommit i utredningen. Den kunde tillhört "vem som helst".

Därmed, om PM haft restriktioner, så kunde polisen förhört honom utan att han haft vetskap om att de hittat en torso. Nu fick de/tog de aldrig den möjligheten/chansen.

Av den information som framkommit från Polisen, har det framgått att de tycks hålla ganska få förhör med PM. Långt ifrån så pass mycket och intensivt som jag hade förväntat mig.

Eftersom man redan har (delar av) en kropp så har man inte tokbråttom. Polisen brukar föredra att ha mycket på fötterna när de håller förhör.
Citera
2017-09-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du är galen.
Du menar att KW:s föräldrar föredrar att höra att hon blivit mördad än att hon dött av en olycka?

Kanske du kunde investera lite av din dyrbara tid och faktiskt skriva lite motivering till din åsikt?
Citera
2017-09-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Eftersom man redan har (delar av) en kropp så har man inte tokbråttom. Polisen brukar föredra att ha mycket på fötterna när de håller förhör.
På fötterna innan de håller förhör? Madsen får ju daglig info vad som framkommer. Han har ju all tid i världen att grunna på svar på de frågor som polisen kan tänkas ställa.
Citera
2017-09-02, 23:40
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Försöker du säga att du själv önskar det är mord?

Tror nog de flesta som funderat lite önskar att det är en olycka.

Det är däremot en stor skillnad på vad man önskar och vad man tror. Du ser skillnaden va?
Det spelar klart mindre roll när vi vet att han styckat henne. Han har hur som helst begått en vidrig handling. Hoppas man på att det var en olycka, så kan det tolkas så att man önskar att PM inte kan hållas ansvarig för hennes död. Hoppas man att det var mord kan det ju vara för att man önskar att han ska fällas för mord. Jag hoppades länge att det var ett misstag och att hon var i livet. Nu vet vi att han ägnat sig åt att på värsta tänkbara sätt skända hennes kropp. Det är ingen "olyckshändelse", han hade kunnat gå till närmsta kaj och ringa räddningtjänst istället.
Citera
2017-09-02, 23:41
Medlem
Citat:
Du menar att KW:s föräldrar föredrar att höra att hon blivit mördad än att hon dött av en olycka?

Kanske du kunde investera lite av din dyrbara tid och faktiskt skriva lite motivering till din åsikt?
Därför att en olycka inte skulle åtföljas av en styckning, en medveten båtsänkning, radiotystnad i 12 timmar, lögner om både det ena och det andra. Allt talar emot en olycka.
Citera
2017-09-02, 23:43
Medlem
Citat:
På fötterna innan de håller förhör? Madsen får ju daglig info vad som framkommer. Han har ju all tid i världen att grunna på svar på de frågor som polisen kan tänkas ställa.
Och samtidigt har polisen all tid i världen att grunna på sina frågor. Den danska lagstiftningen är inte världsunik - samma upplägg fungerar rätt väl i en hel massa andra västländer.
Citera
2017-09-02, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Jaha, er det vanskelig å skrive et brev for andre?

Sluta tramsa, den saken är helt irrelevant i den här tråden.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jag tror polisen håller på flera avgörande fakta som de inte visat honom eller hans advokat ännu. Han kommer att få svårt att slingra sig från det till sist.
Citera
Medlem
Citat:

Ska man diskutera grader i helvetet hade i alla fall jag haft lättare att acceptera mord + styckning än olycka + styckning.

Mord innebär någon form av uppsåt. Då finns det en anledning till mordet som i alla fall går att ta till sig. En styckning i det fallet är sjuk i sak men kan ses som förlängning av mordet.

Men att stycka någon som råkat ut för en olycka??? Det har i alla fall jag svårt att ta in...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in