2017-09-02, 20:43
Medlem
I expressens artikel står det att de hittat Kim Walls kroppsdelar, alltså i plural. Har de hittat mer än torson?
Citera
2017-09-02, 20:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Användes radion strax innan ubåten sjönk? Det var ny info för mej. Det har ingen sagt något om tidigare. Vad sändes för meddelande?

Du får gå tillbaka lite i tråden så du fattar sammanhanget istället för att svara rakt ut på något jag diskuterar med någon annan. Det kanske klarnar för dej då. Förhoppningsvis.

Han kunde meddela sig, han meddelade väl någon i något projekt att turen till Bornholm som skulle varit inplanerad inte skulle bli av. Men han meddelade inte något om att han skulle ha en skadad, ev. medvetslös eller ev. avliden person ombord.

Om det vore så att en olycka verkligen skett hade det väl varit lättare för honom att exculpera sig med en kropp som kan undersökas ordentligt istället för att göra sig av med kroppsdelar som måhända skulle kunnat bekräfta hans story?
Citera
2017-09-02, 20:45
Medlem
Finns ingenting PM kan säga för att krångla sig ur styckningen samt sänkningen av KW.

Radio eller inte skulle han ha navigerat till lämplig hamn samt vid behov sett om kan kunnat signalera något lämpligt fartyg i närheten.
Citera
2017-09-02, 20:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
I expressens artikel står det att de hittat Kim Walls kroppsdelar, alltså i plural. Har de hittat mer än torson?

Det var väl något som hade flutit iland, det var kanske då från henne?
Citera
2017-09-02, 20:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Användes radion strax innan ubåten sjönk? Det var ny info för mej. Det har ingen sagt något om tidigare. Vad sändes för meddelande?

Du får gå tillbaka lite i tråden så du fattar sammanhanget istället för att svara rakt ut på något jag diskuterar med någon annan. Det kanske klarnar för dej då. Förhoppningsvis.
Av oss båda, av dig och mig så är det då verkligen inte mig saker och ting behöver klarna för.

Du kan prova att söka i tråden på VHF, känns inte det som en bra idé?
Citera
2017-09-02, 20:48
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Du får koncentrera dig lite nu. Du menade på att telefoni/radioutrustning gick sönder pga att ubåten tog in vatten/sjönk. Eftersom den sjönk långt efter att KW miste livet och dessutom sänktes av PM själv (mycket snabbt förlopp) så faller din teori om hur utrustningen skulle ha skadats.

Dessutom - om utrustning var trasig - hade PM kunnat välja att åka till närmaste hamn och larma därifrån.

Eftersom han inte gjort något av detta (larmat / åkt in till hamn) hamnar han mycket närmare en situation där likgiltighetsuppsåt är tillämpligt. Och då luktar det mordåtal.

Nej jag menar att radion kan ha skadats på något sätt, ev. av vatten som kan ha läckt in vid ett tidigare tillfälle, eller något annat, så att den var ur funktion.

Men som sagt så kunde han ha åkt iland och larmat. Han får nog svårt att motivera varför han inte gjorde det. Kanske om han säger att navigation utrustningen var trasig och att han inte vågade åka för nära land på grund av risken att gå på grund och att det var mörkt. Men han var ju van vid farvattnen och borde hitta rätt bra ändå. Ja vi får höra vad han säger..
Citera
2017-09-02, 20:50
Medlem
Min gjetning er at Madsen er en seriedrapsmann.
Citera
2017-09-02, 20:51
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Av oss båda, av dig och mig så är det då verkligen inte mig saker och ting behöver klarna för.

Du kan prova att söka i tråden på VHF, känns inte det som en bra idé?

jo okej då
Senast redigerad av jori9900 2017-09-02 kl. 20:59.
Citera
2017-09-02, 20:52
Medlem
Citat:

Han svarade på larm. "Jag är på väg till hamn. Alla ombord mår bra". När detta skedde minns jag inte. Tror det var på fred förmiddag.
Citera
2017-09-02, 21:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej han begär honom häktad för mord.

Ja förlåt. Eller omhäktad kanske snarare. Men han tänker försöka få lov att åtala honom för mord, sedan.
Citera
2017-09-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han svarade på larm. "Jag är på väg till hamn. Alla ombord mår bra". När detta skedde minns jag inte. Tror det var på fred förmiddag.

https://www.svt.se/special/vad-hande-egentligen-med-kim-wall/

Citat:
Kustbevakningen skickar ut larm om att fartyg i Öresund ska hålla utkik efter ubåten och strax efter klockan 10 lägger ett fartyg märke till ubåten vid Kögebukten, söder om Köpenhamn. Radiokontakt upprättas med Madsen som säger att han är på väg tillbaka till hamnen.

(Notera att man har (visuell) kontakt med ubåten. Därefter siktas den av andra vid Drogdens fyr). Därmed svårt för PM att göra sig av med delar av kroppen utan risk för att upptäckas.
Citera
2017-09-02, 21:03
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men köra båten kunde han. Varför stycka istället för att ta sig i hamn och larma?
Styckningen i sig är ju juridiskt ett lindrigt brott. Det blir nog värre att förklara varför han inte larmade. Danmark har ju en civilkuragelag till skillnad från Sverige.
Fast om huvudet flög av kommer den kanske inte i fråga?
Citat:
§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader
1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in