2017-09-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Än sen då. Hagamannen fick man tag på. Mördaren i det andra fallet går fortfarande lös. Varför skulle det inte kunna vara madsen menar du?
Jag har inte sagt att det inte kan vara Madsen.

Jag har sagt att det inte finns vare sig rök eller eld. På samma sätt som det inte fanns vare sig rök eller eld när polisen DNA-testade över 700 personer i Hagamannen-fallet.

Det är skillnad på om polisen förhör någon för att de har skäl att misstänka personen, eller om polisen förhör någon för att om möjligt kunna avskriva.

Om du tar en olaglig .44 revolver och skjuter ihjäl någon i t ex Sundsvall och därefter lyckas smita iväg, så kommer polisen att ha anledning att kolla närmare på alla i Sundsvallstrakten som har licens på möjlig revolver - detta utan att det för den skull finns specifika skäl att misstänka respektive revolver-ägare.
Citera
2017-09-02, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ingen rök utan eld

Dumheter, enda anledningen att dom plockade in Madsen var högst troligt bara för att han hade tillgång till sprängmedel, det var något nazistgäng som tog på sig dådet dagen efter brevledes.

https://da.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ller%C3%B8dgadebomben
Citera
2017-09-02, 19:06
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Hon var ju journalist.. alla journalister är mer eller mindre vänstervridna.. snarare mer än mindre..tror du hon var SDare kanske?
Det verkar som att PM's fru är mer vänster än Kim, och kanske även han själv?
Citera
2017-09-02, 19:07
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag har inte sagt att det inte kan vara Madsen.

Jag har sagt att det inte finns vare sig rök eller eld. På samma sätt som det inte fanns vare sig rök eller eld när polisen DNA-testade över 700 personer i Hagamannen-fallet.

Det är skillnad på om polisen förhör någon för att de har skäl att misstänka personen, eller om polisen förhör någon för att om möjligt kunna avskriva.

Om du tar en olaglig .44 revolver och skjuter ihjäl någon i t ex Sundsvall och därefter lyckas smita iväg, så kommer polisen att ha anledning att kolla närmare på alla i Sundsvallstrakten som har licens på möjlig revolver - detta utan att det för den skull finns specifika skäl att misstänka respektive revolver-ägare.

Nja dom är väl alla misstänkta tills man kunnat avföra dom. Men man kan ju inte fälla någon misstänkt på bara en misstanke.. man behöver bevis oxå. Misstanken kan ju kvarstå och om något nytt händer kan man återuppta utredningen.. det är väl inte förrän brottet är preskripterat som man släpper det hela
Citera
2017-09-02, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Om fallet blev uppklarat eller ej spelar ingen större roll. Polisen förhörde PM just för att man visste att han köpte in den typ av kemikalier som skulle kunna användas. Det är ju betydande likheter mellan raketbränsle och sprängämnen.

Man konstaterade att det var trotyl som använts.
Citera
2017-09-02, 19:12
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Dumheter, enda anledningen att dom plockade in Madsen var högst troligt bara för att han hade tillgång till sprängmedel, det var något nazistgäng som tog på sig dådet dagen efter brevledes.

https://da.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ller%C3%B8dgadebomben

Hur så dumheter? Han figurerade i en mordutredning som inget är fälld för. Hur kan det vara dumheter? ISIS tar ju oxå på sej allt möjligt skit som händer. Det säger väl inget din mupp
Citera
2017-09-02, 19:20
Medlem
Citat:
Nja dom är väl alla misstänkta tills man kunnat avföra dom. Men man kan ju inte fälla någon misstänkt på bara en misstanke.. man behöver bevis oxå. Misstanken kan ju kvarstå och om något nytt händer kan man återuppta utredningen.. det är väl inte förrän brottet är preskripterat som man släpper det hela

Nej. Alla är nödvändigtvis inte misstänkta.

När man topsar många personer som i fallet med Hagamannen handlar det inte om att de är misstänkta, det handlar om att man fått in tips, att de uppfyller vissa kategorier etc. De kallas sedan in till topsning och i de flesta fall handlar det då om _frivillig_ topsning (DNA-test). När topsningen är frivillig jämförs DNA:t (iaf i Sverige) endast mot DNA som säkrats i det specifika fallet, inte mot DNA från andra fall.

I fallet med Hagmannen var det så att han efter tips (och att ha vägrat topsning) tvingades (efter åklagarbeslut om jag minns rätt) lämna DNA. Resten är historia.

När det gäller PM och fallet med KW tror jag inte att det är särskilt komplicerat egentligen. Det är faktumet att han är känd, att hon var journalist och att det skedde en styckning på en ubåt som har gett fallet ovanligt stora proportioner. Jag ser idag inget som tyder på att PM skulle ha fler liv på sitt samvete - jag är av uppfattningen att han fick mental kortslutning där den en urbota korkad handling ledde till en ännu mer korkad handling och sedan blev det en nedåtgående spiral rakt ned. I bokstavlig mening.
Citera
2017-09-02, 19:25
Medlem
Merwinnas avatar
Åklagaren kommer att åtala honom för mord nu nästa vecka, och dessutom begära en stor sinnersundersökning. Han säger att det finns omfattande bevisning. Nu undrar man ju ännu mer vad FAN som hände ombord på ubåten?!! För det verkar ju som om åklagaren har på fötterna.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sinnesundersokning-kravs-for-peter-madsen/
Citera
2017-09-02, 19:25
Medlem
Citat:
Hur så dumheter? Han figurerade i en mordutredning som inget är fälld för. Hur kan det vara dumheter? ISIS tar ju oxå på sej allt möjligt skit som händer. Det säger väl inget din mupp

Föreslår att du läser några större förundersökningar så att du får en bättre uppfattning om utredningsmetodik m.m.

När det gäller sprängdådet tyder allt på att det gick till som den tidigare nynazisten KF sade, den huvudmisstänkte avled år 2001.

Sprängmedlet var "trotyl-liknande" och det är inte konstigt om polisen som ett led i utredningsarbetet kontrollerar folk som har tillgång till sprängmedel eller komponenter till sprängmedel.

Detta sker regelmässigt och handlar inte bara om att kontrollera personerna, det handlar lika mycket om att kontrollera om olika material m.m. som kan användas för framställning av sprängmedel har sålts av vederbörande, om det skett inbrott/stölder o.s.v.
Citera
2017-09-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Åklagaren kommer att åtala honom för mord nu nästa vecka, och dessutom begära en stor sinnersundersökning. Han säger att det finns omfattande bevisning. Nu undrar man ju ännu mer vad FAN som hände ombord på ubåten?!! För det verkar ju som om åklagaren har på fötterna.

Föga förvånande (var på vippen att säga "vad var det jag sa" :-) )

De siktar in sig på §237. Att de begär sinnesundersökning är helt naturligt. Jag vet inte någon åklagare som INTE skulle begära sinnesundersökning av någon som styckmördat en person, blåljugit, sänkt en ubåt o.s.v. Man behöver inte vara expert inom psykiatri för att kunna konstatera att det beteendet inte ligger inom "normen".

De behöver inte bevisa att PM som ett led i en "plan" mördat KW. Det räcker med att de kan leda det till det som på svenska motsvarar likgiltighetsuppsåt. KW dog, PM styckade henne. Hans problem är att han inte larmade (om det nu var en olycka). Eftersom PM och KW varit tillsammans i ett mycket litet utrymme kan inte PM hävda att hon t.ex. "ramlade och dog" och han hittade henne en timma senare.

Om han säger "hon ramlade ned från tornet och såg helt död ut och jag fick panik" - då blir ju motfrågan "jaha, och varför larmade du inte?". Vad ska han svara? "Nämen, jag styckade henne istället å sen var det ju liksom ingen idé"...?

Nä, PM har uppförsbacke...
Citera
2017-09-02, 19:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Nej han begär honom häktad för mord.
Citera
2017-09-02, 19:44
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Nej. Alla är nödvändigtvis inte misstänkta.

När man topsar många personer som i fallet med Hagamannen handlar det inte om att de är misstänkta, det handlar om att man fått in tips, att de uppfyller vissa kategorier etc. De kallas sedan in till topsning och i de flesta fall handlar det då om _frivillig_ topsning (DNA-test). När topsningen är frivillig jämförs DNA:t (iaf i Sverige) endast mot DNA som säkrats i det specifika fallet, inte mot DNA från andra fall.

I fallet med Hagmannen var det så att han efter tips (och att ha vägrat topsning) tvingades (efter åklagarbeslut om jag minns rätt) lämna DNA. Resten är historia.

När det gäller PM och fallet med KW tror jag inte att det är särskilt komplicerat egentligen. Det är faktumet att han är känd, att hon var journalist och att det skedde en styckning på en ubåt som har gett fallet ovanligt stora proportioner. Jag ser idag inget som tyder på att PM skulle ha fler liv på sitt samvete - jag är av uppfattningen att han fick mental kortslutning där den en urbota korkad handling ledde till en ännu mer korkad handling och sedan blev det en nedåtgående spiral rakt ned. I bokstavlig mening.

Fan vad du kan. Ett vandrande uppslagsverk. Du skulle ge Leif GW en match. Ok, jag ger mej och är besegrad. Have mercy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in