Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Åklagaren kommer att åtala honom för mord nu nästa vecka, och dessutom begära en stor sinnersundersökning. Han säger att det finns omfattande bevisning. Nu undrar man ju ännu mer vad FAN som hände ombord på ubåten?!!

För det verkar ju som om åklagaren har på fötterna.
http://www.expressen.se/kvallsposten/sinnesundersokning-kravs-for-peter-madsen/
Föga förvånande (var på vippen att säga "vad var det jag sa" :-) )
De siktar in sig på §237. Att de begär sinnesundersökning är helt naturligt. Jag vet inte någon åklagare som INTE skulle begära sinnesundersökning av någon som styckmördat en person, blåljugit, sänkt en ubåt o.s.v. Man behöver inte vara expert inom psykiatri för att kunna konstatera att det beteendet inte ligger inom "normen".
De behöver inte bevisa att PM som ett led i en "plan" mördat KW. Det räcker med att de kan leda det till det som på svenska motsvarar likgiltighetsuppsåt. KW dog, PM styckade henne. Hans problem är att han inte larmade (om det nu var en olycka). Eftersom PM och KW varit tillsammans i ett mycket litet utrymme kan inte PM hävda att hon t.ex. "ramlade och dog" och han hittade henne en timma senare.
Om han säger "hon ramlade ned från tornet och såg helt död ut och jag fick panik" - då blir ju motfrågan "jaha, och varför larmade du inte?". Vad ska han svara? "Nämen, jag styckade henne istället å sen var det ju liksom ingen idé"...?
Nä, PM har uppförsbacke...