2015-01-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narkoluder
Då ska du spana in Bosse!
När resten av bandet gick och pausade brukade Bosse sitta kvar och trumma som "Animal" från mupparna i en kvart eller så. Sen när bandet kom tillbaka trummade han en timme till
(Detta var för mycket länge sen)
Har vi video på detta?
Citera
2015-01-18, 20:22
Medlem
Oakenshields avatar
Så glad att se Bosse aktiv fortfarande, trots hög ålder och hälsobekymmer på senare år. Här är en julhälsning från Slagverkets facebooksida.

https://www.facebook.com/video.php?v=849634895058878
Citera
2016-03-25, 22:01
Medlem
Jag var på flera spelningar som Peps gjorde i Stockholm från våren -69 till vintern -70, med sitt band Blues Quality. Han och bandet var fruktansvärt bra, det lät utan vidare i klass med förebilderna från USA och Peps uttryck på munspelet och i sången var mycket intensivt. Han spelade covers, ofta Elmore James låtar. Han var extremt mager, hade runda glasögon och långt hår.

Men det fanns ett stort problem, i regel gick han av scenen efter tre eller fyra låtar, för att sedan inte synas till mer. Då fick man nöja sig med att bandet spelade rätt jobbig fusion rock, men jag och mina polare ville ju höra riktig blues, som den Peps stod för.

Min förmodan var att han gick på amfetamin, eftersom han var så mager, rörde sig slängigt och fick så plötsliga snedtändningar. Våren -70 försvann han helt från musikscenen i Stockholm och var borta ett bra tag, innan han gjorde comeback med sina nya svenska bluestexter. Då såg han plötsligt fräsch ut igen, så jag antar att han hade lagt av helt då med vad som nästan bara kan ha varit amfetamin. Har ingen aning om han rökt på eller ej, då eller senare, men är väldigt glad att han kom tillbaka till en aktiv karriär och att han ser så pass fräsch ut efter de hår åren i skiftet mellan sextio- och sjuttiotal, då verkade han vara på väg mot en katastrof.
Citera
2017-01-29, 20:56
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneO
Jag var på flera spelningar som Peps gjorde i Stockholm från våren -69 till vintern -70, med sitt band Blues Quality. Han och bandet var fruktansvärt bra, det lät utan vidare i klass med förebilderna från USA och Peps uttryck på munspelet och i sången var mycket intensivt. Han spelade covers, ofta Elmore James låtar. Han var extremt mager, hade runda glasögon och långt hår.

Men det fanns ett stort problem, i regel gick han av scenen efter tre eller fyra låtar, för att sedan inte synas till mer. Då fick man nöja sig med att bandet spelade rätt jobbig fusion rock, men jag och mina polare ville ju höra riktig blues, som den Peps stod för.

Min förmodan var att han gick på amfetamin, eftersom han var så mager, rörde sig slängigt och fick så plötsliga snedtändningar. Våren -70 försvann han helt från musikscenen i Stockholm och var borta ett bra tag, innan han gjorde comeback med sina nya svenska bluestexter. Då såg han plötsligt fräsch ut igen, så jag antar att han hade lagt av helt då med vad som nästan bara kan ha varit amfetamin. Har ingen aning om han rökt på eller ej, då eller senare, men är väldigt glad att han kom tillbaka till en aktiv karriär och att han ser så pass fräsch ut efter de hår åren i skiftet mellan sextio- och sjuttiotal, då verkade han vara på väg mot en katastrof.
Jag hade ett ärende hem till Peps Persson i Lund 1971 och träffade honom och hans dåvarande flickvän. Peps var inte det allra minsta nerkörd på knark. Skenet bedrar ibland. Han var ren. Peps hade figurerat på LP-omslag med majjahampor runt 69-70 men det var ju tidens melodi. Jag tror att den killen i stort var befriad från narkotika. Dubbel-LP:n "the week PEPS came to Chicago" från 1972 är riktigt bra. Jag minns att jag hörde honom i Stadsparken i Lund efter hemkomsten från Chicago och det var tamigfan blues så det svängde om det.
Citera
2017-09-01, 20:14
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneO

han har ju erkänt att han rökt på en hel del, men att han slutade efter att han sett små pippifåglar flyga runt inne i huset, men det är nog som sagt väldigt längesen....amfetamin vettefan, känns inte så blues men inte omöjligt, men tror inte det...va har du hört om för snetändningar förresten?nyfiken XD
Citera
2017-09-01, 20:18
Medlem
rytaris avatar
Lite smått om peps, han är väl bondpojk från början, vet att han spelade orgel i den lokala kyrkan nån gång i sina tonår,har samarbetat en del med Ronny Åström också, gillar du peps så bör du kolla in Ronny Åström, inget skvaller direkt men lite kuriosa
Citera
2017-09-01, 20:23
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
va har du hört om för snetändningar förresten? nyfiken XD
Räkna inte med svar, kontot har inte varit aktivt sedan den kväll inlägget skrev för ca 1,5 år sedan.

På tal om Peps, nu när jag såg att tråden bumpades, så fick han Sydsvenskans kulturpris i år. En väldigt lång och bra intervju publicerad i maj i år i samband med detta.

Peps Persson får Sydsvenskans kulturpris. Vi åkte till Perssons gård för att prata om det som är och det som varit, om att lära sig spela blues i Tjörnarp, om rytmer, nyfikenhet och klasstillhörighet.

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-14/uddlingen-och-varlden

Väl värt att uppmärksamma, även om det har gått några månader.
Citera
2017-09-01, 20:30
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag hade ett ärende hem till Peps Persson i Lund 1971 och träffade honom och hans dåvarande flickvän. Peps var inte det allra minsta nerkörd på knark. Skenet bedrar ibland. Han var ren. Peps hade figurerat på LP-omslag med majjahampor runt 69-70 men det var ju tidens melodi. Jag tror att den killen i stort var befriad från narkotika. Dubbel-LP:n "the week PEPS came to Chicago" från 1972 är riktigt bra. Jag minns att jag hörde honom i Stadsparken i Lund efter hemkomsten från Chicago och det var tamigfan blues så det svängde om det.

Vet du, eller nån annan, om han även gjorde några konserter i USA, och hur de i så fall togs emot?
Citera
2017-09-01, 21:48
Medlem
rytaris avatar
såg nu att det fanns endel gamla videor med peps på öppet arkiv om man vill se honom i sin ungdoms esse.
Just det..var han inte vän med Bob Marley?vet att de träffats och har hört att Marley besökte honom i skåne?
Senast redigerad av rytari 2017-09-01 kl. 21:55.
Citera
2017-09-01, 21:57
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Räkna inte med svar, kontot har inte varit aktivt sedan den kväll inlägget skrev för ca 1,5 år sedan.

På tal om Peps, nu när jag såg att tråden bumpades, så fick han Sydsvenskans kulturpris i år. En väldigt lång och bra intervju publicerad i maj i år i samband med detta.

Peps Persson får Sydsvenskans kulturpris. Vi åkte till Perssons gård för att prata om det som är och det som varit, om att lära sig spela blues i Tjörnarp, om rytmer, nyfikenhet och klasstillhörighet.

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-14/uddlingen-och-varlden

Väl värt att uppmärksamma, även om det har gått några månader.

Ville inte skåningarna ha honom som landshövding också? haha, de hade varit nåt
Citera
2017-09-02, 00:10
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vet du, eller nån annan, om han även gjorde några konserter i USA, och hur de i så fall togs emot?
Vad jag vet spelade han 1972 bara in en dubbel-Lp "the week PEPS came to Chicago". Som framgår av titeln på LP:skivan stannade han en vecka i Chicago. Även texten på konvolutet berättar att det bara var en studioproduktion. Sommaren 1972 gav bandet ett framträdande på en musikfestival i stadsparken i Lund: Peps började med en vit gitarr men plockade sen fram en röd gitarr från ett etui och lirade riktigt härlig blues som uppskattades av publiken.
Citera
2017-09-02, 17:24
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Citat:
Ursprungligen postat av rytari
han har ju erkänt att han rökt på en hel del, men att han slutade efter att han sett små pippifåglar flyga runt inne i huset, men det är nog som sagt väldigt längesen....amfetamin vettefan, känns inte så blues men inte omöjligt, men tror inte det...va har du hört om för snetändningar förresten?nyfiken XD

Ni tror på allvar att man måste se "nerknarkad" ut bara för man röker braj Peps har fan heller aldrig sagt att han har lagt av.
Jag skulle kunna posta en lång jävla lista på kända "everyday stoners" men nöjer mig med Joe Rogan och Jimmy Kimmel. Ser de nerknarkade ut svennebananer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in