Citat:
Ursprungligen postat av
Tripleface
Kan du ge exempel på ett sånt mord? Inte för att jag ifrågasätter dig, det kan säkert stämma, men är intresserad av att läsa mer eftersom jag inte hört något sånt innan.
Vad syfftar du på, impulsmord eller beställningsmord?
Jag är inte så jätteinsatt i dom enskillda fallen i sthlm men jag kan ge dig exempel från gbg.
I konflikten mellan norra och södra biskop så var det en skjutning på väderilsgatan, den skjutningen som föranledde bland annat "massakern" på "vår krog och bar".
En ung kille på 17 år som beskrevs som väldigt driftig när det kommer till knarkhandel och en 28årig kille som inta hade med konflikten att göra gick förbi en bänk på väderilsgatan där det satt medlemmar ur ena falangen.
Medlemmar från andra falangen ställer sig på en bro 60 meter bort med en stor väg emellan och tömmer ett magasin mot bänken. Man skjuter för att döda men man skiter i vem som dör. Så länge någon ligger kvar vid bänken när skotten slutat smattra så är man nöjd. Altså känslomässigt mord.
MEN en oskyldig småbarnspappa och en 17åring fick sätta livet till vilket ledde till för mycket uppmärksamhet utifrån.
Den som ansågs ligga bakom mordet, eller den som tippsat fiendefalangen så att aäga var också på platsen varav många beskyllde honom indirekt för mordet. Många höjda röster och det ena med det andra, ett tag senare exploderar en bil som killen och hans 4åriga dotter sitter i. Välplanerat, brutalt och omöjligt att spåra. Man ville helt enkelt få tyst på snorungarna och göra folk nöjda.