Citat:
Kan du vänligen länka till aktuellt lagrum som säger att jag måste köpa ut en anställd och denne då ska ha minst 12 månadslöner?
Vad gäller kommun osv är inte aktuellt i denna fråga så det lämnar jag därhän men jo jag vet att det är mycket vanligt med långa utköp där och det ligger helt i linje med hur usla kommuner i regel är på allt.
Vad gäller kommun osv är inte aktuellt i denna fråga så det lämnar jag därhän men jo jag vet att det är mycket vanligt med långa utköp där och det ligger helt i linje med hur usla kommuner i regel är på allt.
Det beror på kollektivavtalet. Det går inte att bortse från stat/kommun här då detta fall handlar om ett jobb i staten där det sannolikt finns kollektivavtal.
Du kan heller inte på en privat arbetsplats säga upp en tillsvidareanställd och sen bara sluta betala ut lön. Denne har en uppsägningstid baserad på hur länge denne jobbat hos dig och en rad andra faktorer, oavsett om du har kollektivavtal eller inte. Du kan friställa personen, givetvis, eller låta denne jobba kvar med "liknande arbetsuppgifter" men då ska du också betala full lön för den tiden, som baseras på hur lång den uppsägningstiden är etc. Sen kan du heller inte sätta någon som jobbar med kvalificerat kontorsarbete på exempelvis städning med bibehållen lön, det ligger för långt ifrån dennes reguljära arbetsuppgifter.
Har man inte andra arbetsuppgifter så blir det att friställa personen med lön under uppsägningstiden. Många företag tvingas då betala lön under uppsägningstiden, många andra, inte bara stat och kommun, exempelvis Volvo kommer överens med facket om lön under omställningstid vid varsel, det kan då röra sig om allt mellan 6-24 månadslöner.
Du kan givetvis streta emot och ta det vidare till domstol och liknande, men då får du väga dina advokatkostnader och liknande mot kostnaden att betala den anställdes lön etc. I slutändan kan du tom förlora och då blir det ännu dyrare. Många företag väljer att inte gå den vägen, anledningen har jag beskrivit ovan.