Citat:
Ursprungligen postat av
Rockwool
TS här,
Tack för ert engagemang!
Nope, det är inte Donken vi pratar om, ej heller något privat företag.
Det är vissa av er skattebetalare som får fläska upp lite deg om/när det blir dags.
Min tidigare tjänst/avdelning rationaliseras inte bort.
I nu pågående omorganisation ställs helt andra utb/kompetenskrav än de som gällde bör de anställde mig. Jag blev i och med det inte ens kallad till intervju när min tjänst annonserades ut.
Och nej, vi pratar inte om någon hög chefstjänst med särskilda villkor, anställningsförmåner mm.
Jag har inte misskött mig, det finns alltså inga som helst 'personliga skäl', resultatet har alltid varit utmärkt i medarbetarundersökningar, framdriften och arbetsglädjen på avdelningen har varit bra under mina fem år som chef - lägg därmed sådana aspekter åt sidan i detta fall.
Det som irriterar mig en aning är att en stor arbetsgivare som denna inte kan prutta fram lite nya arbetsuppgifter åt mig, fr.o.m. Fredag lyfter jag fan i mig bara lön!
Jag kommer bli trött på att hänga på gymmet, surfa osv.
Tjena!
Om arbetsgivaren är riktigt skicklig så har denne rätt enligt LAS att omorganisera bäst fan den vill och sätta en helt ny kravspec på befattningen.
Skälig tid bör man få på sig för att ta den nya befattningen om man bedöms som lämplig att fortsätta som chef.
Är det en rymdteknikers kravspec på den nya befattningen och du bedöms helt omöjlig att lära dig inom skälig tid så faller en annan möjlig lösning ut för arbetsgivaren.
I ditt fall så valde man inte att ge dig detta försök och man kan snudd på och fanimig meddela dig arbetsbrist och du får gå nu på ordinarie avtal, har du 6 månader eller längre efter lång tid så gäller det.
Lite trixande med facket men fullt möjligt att ganska snabbt effektuera.
12 månader är rimligt att få som erbjudande (du slutar som i din gamla befattning och på företaget) om du erbjuds en ny tjänst med lägre lön, ansvar och "status".
De måste/ bör då erbjuda dig en deal om du säger nej till den nya sämre befattningen.
Accepterar du den nya befattningen så har du okejat och kan inte ångra dig och be att få tillbaka erbjudandet om du accepterat den nya "lägre" befattningen.
Gjort är gjort, du tog den nya befattningen.
Om du får en deal så glöm förihelvete inte pensionerna, försäkringarna, arbetsbefrielse ifrån dag 1, osv, osv. Du skall under tiden (dealens tid) sitta i ett helt orubbat bo och ha exakt samma avsättningar som då du var ordinarie på jobbet.
Lycka till!