Citat:
Kanske dumt att hoppa in i tråden utan att ha läst tidigare inlägg, men tar risken.
Jag själv är helt övertygad om att det är sant, och inte bara en gång. Det var ju några stycken resor !
Med detta sagt...
Det är ändå så att jag misstänker att en del material möjligen kan vara fabricerat.
Hasselbladkamerorna var otroligt klumpiga (och tunga) - Hur var det möjligt att ta så fina foton med tjocka rymddräkter och klumpiga handskar, samt att de omöjligen kunde fokusera på en bild eller ställa in skärpan. För fotona är verkligen IMPONERANDE bra. Jag själv tar inte så fina foton ens idag....utan handskar !
Jag själv är helt övertygad om att det är sant, och inte bara en gång. Det var ju några stycken resor !
Med detta sagt...
Det är ändå så att jag misstänker att en del material möjligen kan vara fabricerat.
Hasselbladkamerorna var otroligt klumpiga (och tunga) - Hur var det möjligt att ta så fina foton med tjocka rymddräkter och klumpiga handskar, samt att de omöjligen kunde fokusera på en bild eller ställa in skärpan. För fotona är verkligen IMPONERANDE bra. Jag själv tar inte så fina foton ens idag....utan handskar !
Ja så här blir det när man inte först har kollat upp fakta, innan man kastar ur sig påståenden och undringar, och dessutom inte verkar ha mycket till fotokunskap.
Det finns lättillgängliga fakta om dessa kameror, och hur de var moddade just för att kunna användas med handskar på månen.
För det första så tog man massor med bilder, och givetvis presenteras väl som vanligt de bästa i media. Men faktum är att det kryllade med dassiga dåliga bilder med i allt det material de tog. Och då alla bilder från alla filmmagasin, från alla resor, finns på nätet för alla att se, så är det lätt att kontrollera dessa fakta.
Sen hade man ju ett synnerligen bra och jämnt ljus, så det behövdes inte så mycket olika inställningar, vare sig för bländare eller fokus. Jag har för mig man hade 2-3 val för bilder på nära håll, och för objekt längre bort, samt 2-3 bländarval. Och kamerans knappar var anpassade för att kunna manövreras med handskarna. Man behövde inte ens titta i nån sökare utan kameran siktade och sköt man med från bl a en ställning på bröstet. Kameran vägde dessutom bara en sjättedel på månen.
Och med så mycket ljus som det är på månen dör de var, så kan man ha rätt snabba slutartider och liten bländare, vilket lättare fryser rörelser och ger rätt stort skärpedjup. Summa summarum, tämligen lätta fotoförhållanden alltså.