• 1
  • 2
2017-09-01, 17:50
Medlem
Jag undrar om några utav er har några knep för att läsa av människor beroende på hur de beter sig. Jag har precis börjat läsa lite psykologi av den anledningen att jag skulle vilja kunna läsa av människor. Så skriv några saker man ska kolla efter om man ska se om någon lider av en psykisk störning eller kunna se om någon ljuger, Tack på förhand
Citera
2017-09-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Jag undrar om några utav er har några knep för att läsa av människor beroende på hur de beter sig. Jag har precis börjat läsa lite psykologi av den anledningen att jag skulle vilja kunna läsa av människor. Så skriv några saker man ska kolla efter om man ska se om någon lider av en psykisk störning eller kunna se om någon ljuger, Tack på förhand

Tror du att det finns allmängiltiga svar som stämmer i alla fall där någon utför handlingarna eller ser ut på sättet som beskrivs?

Du ser inte en psykisk störning. Det ingår i begreppet psykisk. Du kan lära dig uppfatta tecken på att någon lider av en psykisk störning men med din förmåga att resonera tvivlar jag på att du kommer att se de tecknen för vad de är utan snarare använda dem som någon slags catch all-kriterier vilket kommer göra att du ser folk ljuga/med psykiska störningar överallt när de kanske inte alls ljuger eller lider av en psykisk störning.

Tecken på psykiska störningar:
Undervikt, övervikt, dåligt hygien, oregelbundna sovvanor, snabba humörskiftningar, reguljära men tvärtydliga personlighetsförändringar, svårigheter att öppna upp sig, svårigheter att tala sanning, svårighet att uttrycka känslor, platt känsloliv, ständigt dramatisk, svårt att leva med andra människor, svårt att leva ensam, svårt att klara av ensamhet, pratar med 'personer' som inte verkar vara där, ticks och tvångshandlingar, ständigt nedstämd eller arg, överdriven energi och eufori, orealistiska förväntningar på sig själv eller omgivning, svårt att följa enkla resonemang, afasi och olika talproblem, oproportionerlig fobi eller ständigt rädd, isolerar sig, dåligt självförtroende, dålig självkänsla, bristande ödmjukhet, bristande empati, förändrade beteenden, vanor och umgänge, missbruksproblematik.

Tecken på lögner:
Flackar med blicken eller svårt att hålla ögonkontakt när lögnen sägs, kliar sig på näsan, kinden eller andra ställen i ansiktet återkommande, saken som berättas saknar impulsivitet utan känns inövad, saker som återberättas gör det väldigt exakt och kronologiskt än sporadiskt och flytande, berättelser är återkommande för att höja personens status eller för att lyfta fram den som att den varit med om något häftigt, annorlunda eller unikt, rodnad, svettningar, sammanbitenhet, aggressivitet, pratar snabbt eller slarvigt, använder ord felaktigt eller på sätt som tydligt visar att den inte förstår ordets innebörd, höjer rösten eller blir förnärmad eller arg när den blir konfronterad med lögnen

...och en jävla massa mer.
Citera
2017-09-01, 20:23
Medlem
AdFontess avatar
Jag undrar varför man skulle vilja medvetet ha det som ett mål att "läsa av människor"? Vad försöker du exakt uppnå med det? Kanske där du ska börja.
Citera
2017-09-01, 21:28
Medlem
Tror inte det går att "läsa" sig till utan det är en förmåga man antingen har eller inte har i varierande grad även om man så klart kan öva upp förmågan en aning.
Citera
2017-09-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Tror du att det finns allmängiltiga svar som stämmer i alla fall där någon utför handlingarna eller ser ut på sättet som beskrivs?

Du ser inte en psykisk störning. Det ingår i begreppet psykisk. Du kan lära dig uppfatta tecken på att någon lider av en psykisk störning men med din förmåga att resonera tvivlar jag på att du kommer att se de tecknen för vad de är utan snarare använda dem som någon slags catch all-kriterier vilket kommer göra att du ser folk ljuga/med psykiska störningar överallt när de kanske inte alls ljuger eller lider av en psykisk störning.

Tecken på psykiska störningar:
Undervikt, övervikt, dåligt hygien, oregelbundna sovvanor, snabba humörskiftningar, reguljära men tvärtydliga personlighetsförändringar, svårigheter att öppna upp sig, svårigheter att tala sanning, svårighet att uttrycka känslor, platt känsloliv, ständigt dramatisk, svårt att leva med andra människor, svårt att leva ensam, svårt att klara av ensamhet, pratar med 'personer' som inte verkar vara där, ticks och tvångshandlingar, ständigt nedstämd eller arg, överdriven energi och eufori, orealistiska förväntningar på sig själv eller omgivning, svårt att följa enkla resonemang, afasi och olika talproblem, oproportionerlig fobi eller ständigt rädd, isolerar sig, dåligt självförtroende, dålig självkänsla, bristande ödmjukhet, bristande empati, förändrade beteenden, vanor och umgänge, missbruksproblematik.

Tecken på lögner:
Flackar med blicken eller svårt att hålla ögonkontakt när lögnen sägs, kliar sig på näsan, kinden eller andra ställen i ansiktet återkommande, saken som berättas saknar impulsivitet utan känns inövad, saker som återberättas gör det väldigt exakt och kronologiskt än sporadiskt och flytande, berättelser är återkommande för att höja personens status eller för att lyfta fram den som att den varit med om något häftigt, annorlunda eller unikt, rodnad, svettningar, sammanbitenhet, aggressivitet, pratar snabbt eller slarvigt, använder ord felaktigt eller på sätt som tydligt visar att den inte förstår ordets innebörd, höjer rösten eller blir förnärmad eller arg när den blir konfronterad med lögnen

...och en jävla massa mer.
Tack det jag letade efter

Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Jag undrar varför man skulle vilja medvetet ha det som ett mål att "läsa av människor"? Vad försöker du exakt uppnå med det? Kanske där du ska börja.
För att jag vill kunna veta varför folk beter sig som de gör samt att se om någon ljuger.
Citera
2017-09-02, 18:53
Medlem
Citat:
Tack det jag letade efter

För att jag vill kunna veta varför folk beter sig som de gör samt att se om någon ljuger.

Du förstår att tecknen jag listade inte är allmängiltiga, va?

Du förstår nog varför folk beter sig som de gör bättre av att prata med dem och läsa din psykologibok än att leta efter beteenden och utmärkande drag utifrån någon idiots lista på Flashback...
Citera
2017-09-02, 18:56
Medlem
rostigamazons avatar
Pokerspelare försöker läsa av andra pokerspelare, ifall dom bluffar ofta, om dom börjar klia sig när dom får bra kort, men jag tror det är svårt.
Citera
2017-09-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Du förstår att tecknen jag listade inte är allmängiltiga, va?

Du förstår nog varför folk beter sig som de gör bättre av att prata med dem och läsa din psykologibok än att leta efter beteenden och utmärkande drag utifrån någon idiots lista på Flashback...
Jag läser psykoloi som hobby. Jag kan inget alls detta är bara lite knep
Citera
2017-09-03, 08:38
Medlem
Citat:

Låt mig då föreslå att du koncentrerar dig på varför människor uttrycker sig som de gör, inte att de gör det, så kommer du ha mycket enklare att snappa upp på människors beteenden.

Som exempel: Om du förstår varför människor tittar ner i skorna snarare än att de gör det kommer du bli bättre på att urskilja de situationer de faktiskt gör det för att de ljuger, är kära eller vad det nu må vara än när de undrar om deras skosnören är oknutna.
Citera
2017-09-03, 13:35
Medlem
IceScreams avatar
Citat:

Här är ett tips på en audio- bok, "how to analyze people on sight".
Den är oroväckande exakt, trots att den har några år på nacken.
Bygger på att man lär sig känna igen fem olika kroppstyper, vad som är karaktäristiskt för var och en av dem, vad som driver/attraherar dem etc, vilket hjälper en att förutse deras nästa drag, om det är det man vill

https://m.youtube.com/watch?v=eHU_ip_bI9g

Notera dock att det inte är en bok för lättstötta
Citera
2019-02-09, 17:53
Medlem
Att snabbt kunna läsa av folk vore inte dumt. Jag har stora problem med det (kanske autism).
Citera
2025-09-18, 16:07
Medlem
lunarluddes avatar
Jag har en granne som är extremt nyfiken och konfliktsökande, har haft känslan av av att detta är en person som ofta inte vill se andra lyckliga förutom sig själv, och att hon kan göra saker enbart för att förstöra för andra, tex om hon hör skratt så kan hon flera timmar senare göra något för att förstöra som att tex börja borra i väggarna på nätterna.

Detta hade jag en känsla av i flera år, jag visste ingenting om henne.

Sen pratade jag med en kollega på jobbet på lunchrasten, och han frågade om jag bodde brevid "xx" och jag sa ja, sedan berättade han EXAKT det jag har haft på känn i flera år, att hon är konfliktsökande, att hon gör allt för uppmärksamhet, extremt nyfiken, att hon inte tål att se vissa andra lyckliga, och gör saker för att förstöra för andra m.m

Jag har alltid haft extremt lätt att läsa av människor och fått det bekräftat många gånger genom livets gång, jag tror inte man kan plugga till detta utan det är något man föds till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in