Citat:
Ursprungligen postat av
Zitt
Jag undrar om några utav er har några knep för att läsa av människor beroende på hur de beter sig. Jag har precis börjat läsa lite psykologi av den anledningen att jag skulle vilja kunna läsa av människor. Så skriv några saker man ska kolla efter om man ska se om någon lider av en psykisk störning eller kunna se om någon ljuger, Tack på förhand

Tror du att det finns allmängiltiga svar som stämmer i alla fall där någon utför handlingarna eller ser ut på sättet som beskrivs?
Du ser inte en psykisk störning. Det ingår i begreppet psykisk. Du kan lära dig uppfatta tecken på att någon lider av en psykisk störning men med din förmåga att resonera tvivlar jag på att du kommer att se de tecknen för vad de är utan snarare använda dem som någon slags catch all-kriterier vilket kommer göra att du ser folk ljuga/med psykiska störningar överallt när de kanske inte alls ljuger eller lider av en psykisk störning.
Tecken på psykiska störningar:
Undervikt, övervikt, dåligt hygien, oregelbundna sovvanor, snabba humörskiftningar, reguljära men tvärtydliga personlighetsförändringar, svårigheter att öppna upp sig, svårigheter att tala sanning, svårighet att uttrycka känslor, platt känsloliv, ständigt dramatisk, svårt att leva med andra människor, svårt att leva ensam, svårt att klara av ensamhet, pratar med 'personer' som inte verkar vara där, ticks och tvångshandlingar, ständigt nedstämd eller arg, överdriven energi och eufori, orealistiska förväntningar på sig själv eller omgivning, svårt att följa enkla resonemang, afasi och olika talproblem, oproportionerlig fobi eller ständigt rädd, isolerar sig, dåligt självförtroende, dålig självkänsla, bristande ödmjukhet, bristande empati, förändrade beteenden, vanor och umgänge, missbruksproblematik.
Tecken på lögner:
Flackar med blicken eller svårt att hålla ögonkontakt när lögnen sägs, kliar sig på näsan, kinden eller andra ställen i ansiktet återkommande, saken som berättas saknar impulsivitet utan känns inövad, saker som återberättas gör det väldigt exakt och kronologiskt än sporadiskt och flytande, berättelser är återkommande för att höja personens status eller för att lyfta fram den som att den varit med om något häftigt, annorlunda eller unikt, rodnad, svettningar, sammanbitenhet, aggressivitet, pratar snabbt eller slarvigt, använder ord felaktigt eller på sätt som tydligt visar att den inte förstår ordets innebörd, höjer rösten eller blir förnärmad eller arg när den blir konfronterad med lögnen
...och en jävla massa mer.